|
Inlägg #21: Postat: 2006-10-04 10:25:00
|
|
Leif-Arne |
20 Du för upp intressanta frågor El G. Men om frågan skall ha någon slags relevans, är det inte viktigt att fastslå vad vi menar med rasism. Jag tycker att hela debatten om migration och dess orsakverkansamband verkar lida av svårartad begreppsförvirring.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-10-04 10:29:00
|
|
Leif-Arne |
Skall man hårddra begreppet, ungefär som att rasism skulle vara att utifrån vissa attribut tilldela medmänniskor olika egenskaper och egenheteroch utifrån detta negativ särbehandling. Jag kan då inte friskriva mig själv från att vara rasist. Man försöker vara medveten om detta.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-10-04 10:33:00
|
|
Janne B |
19 Just det ja. Muslimtjejerna här i huset ser mig rakt i ögonen och skrattar mot mig, eller åt mig. Skönt. Kanske jag skulle köpa en rullgardin och dra upp o ner framför min kropp och anpassa efter de jag verkligen möter. För rättvisa har jag alltid eftersträvat.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-10-04 10:36:00
|
|
Leif-Arne |
23 I tankarna händer det att jag drar upp rullgardinen på vissa damer man möter. Man sådan törs man inte säga högt.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-10-04 10:37:00
|
|
El Guatusi |
/22 Den rasism som ar rent "passiv", dvs som inte tar sig uttryck i direkt fientlighet, ar den varsta da den ar svar att satta fingret pa. Personer som har svart att fa jobb eller bostad eller komma in pa krogen "tyvarr, det ar fullt" pga ett "mysko" namn eller en nyansen morkare har- eller hudfarg har inget konkret att komma med. Den subtil vardagsrasismen ar nog den varsta.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-10-04 10:41:00
|
|
Leif-Arne |
25 Handen på hjärtat, jag tror att vi gör oss skyldiga till detta lite var till mans. T.ex om jag skall vara helt ärlig, skulle jag ge den muslimska flickan med slöja samma chans som en ickebeslöjad, vid en anställningssituation t.ex. Jag vill gärna tro att jag inte skulla fästa något avseende men är inte helt säker.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-10-04 10:45:00
|
|
Leif-Arne |
26 Tänker jag efter så hade nog min farmor någonslags huvudbonad på sig, på de fotografier som finns på henne, och som är tagna utomhus. Tex som "rackstra" med rutigt huckle.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-10-04 10:45:00
|
|
El Guatusi |
Men i fallet sloja sa handlar det om annat an rasism: det ar samma sak som att valja bort en som har fejset fullt av piercing. En sloja uttrycker en subkultur vars varderingar man inte delar. Hud/harfarg och till viss del efternamn ligger det ju annorlunda till med.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-10-04 10:51:00
|
|
Leif-Arne |
Men just att jag kanske utifrån ett attribut tilldelar tösen vissa egenskaper, fundamentalist te.x., medan det i själva verket är en kanontjej. Då riskerar jag ju missa den biten av henne om jag förhastar mig.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-10-04 10:56:00
|
|
Janne B |
Överskattad rasism?? Jag bor i ett samhälle i Västergötland som fungerar precis som 10 andra liknande samhällen runt om här. Här bor vi blandade med varandra. De nya får inte sämre bostäder, absolut inte. De är inte mobbade i butikerna, ingen skäller eller spottar efter dem på gatorna.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-10-04 10:56:00
|
|
El Guatusi |
Ar man rationell sa vager man in alla aspekter. Problemet uppstar om man har tva helt likvardiga kandidater vad galler kompetens o karaktarsegenskaper: om man da valjer den som saknar en kladsel som ej uttrycker nagon form av subkultur sa kan jag inte klandra det. Problemet ar om en underkvalificerad med typiskt nordiskt utseende far foretrade fore en hogkvalificerad med utlandsk utseende/namn men kanske fodd i Sverige.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-10-04 10:58:00
|
|
El Guatusi |
30/ Jag talar inte om just din ort, utan om de fenomen som far manga med utlandskt ursprung att lamna landet for att slippa ta jobb de ar overkvalificerade for eller for att slippa leva i ghettoliknande fororter. Lyft blicken fran din vastgotska idyll.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-10-04 10:59:00
|
|
Janne B |
Unga invandrare deltager i alla slags körer, idrottslag osv. Några har lite avvikande klädsel vilket man skiter i. Ungdomar med muslimsk bakgrund deltar i kyrklig verksamhet. Men inte föräldrarna. Vilket är deras rätt. Invandrare startar fler företag än infödda. Men vi umgås inte mycket över gränserna privat. Men det gäller även invandrarna internt.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-10-04 10:59:00
|
|
Janne B |
Bosnier undviker afrikaner. Ömsesidigt, vilket är deras rätt. Det är arbetslösheten som är invandrarnas problem, nästan inget annat. Här finns utmärkt SFI/vuxenskola. /
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-10-04 11:00:00
|
|
Leif-Arne |
Om man kommer så långt att man åtminstonde gör en rationell värdering av kompetens och kunnande utan att filtreras av yttre egenskaper så är man väl kanske en bit på väg. Företag som IKEA är lite av fördedömen här.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-10-04 11:01:00
|
|
Janne B |
/ Jag är medveten om att i storstädernas förorter ser det helt annorlunda ut, beroende på för stor invandring under kort tid. Vilket inte är någons fel, utom de som startade Kriget i Jugoslavien.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2006-10-04 11:04:00
|
|
Leif-Arne |
33 Jag bor i likhet med dig Janne i en mindre ort. Har har funnits rätt hyggligt med arbete varför integretion fungerar rätt bra. Fotboll och boxning är verksamheter som positivt medverkat till mötesplatser. Själv har jag med några bosnier och en från Ukraina bildat "internationella brigaden" i vår dotters klassråd.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2006-10-04 11:04:00
|
|
El Guatusi |
Janne: Problemet har funnits sa lange jag kan minnas. Rinkeby var ett ghetto redan pa 70-talet, medan min forort Taby var i det narmaste invandrarbefriad. Nar det diskuterades att dra en t-banelinje till Taby Centrum var motstandet kompakt: t-banan skulle dra med sig en massa knarkare, alkisar och invandrare. Det blev folkomrostning o an idag star Tabyborna i snoyran o vantar pa Roslagsbanetaget pa vintrarna.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2006-10-04 11:07:00
|
|
El Guatusi |
Men ghettiseringen ar bara en aspekt av problemet: manga som flyttat fran Rinkeby har faktiskt atervant. Varre ar det nar folk inte far tilltrade till lokaler dar de kan umgas med infodda eller nar hogutbildade far forsorja sig som stadare.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2006-10-04 11:08:00
|
|
Janne B |
Leif-Arne / Visst är det viktigt att känna sig själv, veta vad man spontant reagerar emot. Men är man medveten om detta så har man ju också boten mot det mer upplysning. Jag behandlar min släkt bättre än mina grannar. Jag behandlar grannarna bättre än rena främlingar. Varför? Av ren egoism förstås. Min ryggrad vet att det lönar sig att fungera så. Medfödd självbevarelsedrift. Som dock kan dämpas!
|
| |