|
Inlägg #1: Postat: 2006-09-29 02:59:00
|
|
stålis |
Att jämföra med:". . . jag surfar in på nätet för att kolla om mitt gamla Skåne har försetts med ett alldeles ovanligt karismatiskt gäng sverigedemokrater som kan vara någon slags förklaring. Ni vet, någon slickad Jörg Haider-typ, eller någon småettrig Pia Kjæersgaard. Men allt jag hittar är några seniora bomullsbyxegäng som ser ut som om de har gått vilse från något närbeläget hem."
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-09-29 02:59:00
|
|
stålis |
Vad har artikelförfattaren, Lena Sundström, för människosyn egentligen med tanke på jämförelsen mellan Sverigedemokrater och. . . vad då - dementa pensionärer? Förståndshandikappade?
Länk: aftonbladet.se
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-09-29 03:00:00
|
|
stålis |
Hon är programledare för Kalla Fakta i TV4 och kolumnist i AB.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-09-29 03:01:00
|
|
stålis |
Föraktar hon dementa pensionärer och förståndshandikappade?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-09-29 09:44:00
|
|
Janne B |
Stålis/ Jag satt på tåget vid Alingsås för ett år sedan och lyssnade på tre persner som dikuterade vårt ämne. Då säger en i gänget. "Jag blir främlingsfientlig så fort jag ser Rojas i TV". Folk log men ingen sa varken bu eller bä. Jag borde åka tåg oftare.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-09-29 09:48:00
|
|
Janne B |
Rojas sa nyss i TV att SD kommer ur det gamla Bevara Sverige Svenskt BSS. Som sedan bytte namn. Sedan blev Sverige Demkokraterna.. Sedan bytte program och kostym en del. Från att ha varit rasistiskt är det i huvudsak nu patriotiskt??? Men förvisso ett enfrågeparti. Så ungefär sa Rojas.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-09-29 10:18:00
|
|
Jan E |
För det första: Rubriken på Rojas artikel är ”Sd är inte högerextremister och inte invandringsfientliga” och inte som du skriver. För det andra: du vet mycket väl att det inte är Rojas som satt rubriken. Det skulle förvåna mig om han är nöjd med den. För det tredje: Han säger också att "Allians för Sverige har en mycket viktig uppgift i att stoppa Sd:s frammarsch". Så något måste väl ändå vara fel med Sd, eller hur stålis?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-09-29 10:19:00
|
|
Jan E |
För övrigt kan man ju lite stillsamt undra om inte Sd:s kärnväljare rent av blir lite stötta av rubriken; skulle inte jag vara invandringsfientlig nu plötsligt, muttrar de säkert lite surt för sig själva..
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-09-29 10:22:00
|
|
Jan E |
Det stora tillskottet till Sd är förmodligen bittra sossar som på nära håll sett problemen i förortsområdena. Detta måsta man ta på allvar. Läs t ex Bo Pellnäs på Brännpunkt igår. Men det är inte dessa bittra sossar som är kärnan i partiet och det är inte dessa bittra sossar som står för de främlingsfientliga yttringarna i SD-kuriren. Läs t ex kommentarerna under artiklarna och döm själva. Det är inte begrepp som ”fördomsfri” eller ”alla människors lika värde” man tänker på i första hand…
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-09-29 10:33:00
|
|
Janne B |
Tidningen Dagen har en intressant tabell på kommuner med mindre än en prosent röstande på SD. De är nästan samtliga för mig bekanta frikyrkokommuner. Å andra sidan har det alltid varit få frikyrkliga i Halland och Skåne och där ligger SD på ca 10 procent. Är detta en tillfällighet?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-09-29 11:02:00
|
|
stålis |
7/ Citerade rubriken ur minnet, Orkade inte just då gå tillbaka och kolla den från ena sajten till den andra, parallellskrev på min blogg där den riktigt återgiven plus en massa mail mitt i natten fast jag var ledig, Emellertid är det ingen relevant skillnad mellan mitt felcitat och den faktiska rubriken. Eller?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-09-29 11:08:00
|
|
stålis |
7/ Göran Hägg, retorikexperten, skulle dock antagligen anse att det var ett stort missgrepp att felcitera, trots den innehållsmässiga likheten, eftersom det kan skada min trovärdighet när jag citerar nästa gång. Emellertid, jag lämnar alltid webbadress el annan källhänvisning, så att läsare kan kontrollera själva. Något som jag önskar fler bekvämade sig med att göra. Fakta är kung, för att citera Hägg.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-09-29 11:10:00
|
|
stålis |
7/ Något fel på SD? Säkerligen. I mina ögon åtskilliga fel. T ex den totala frånvaron av antifeminism hos partiet, vilket jag flera ggr kritiserat. Plus mycket annat. Visst. Det är ett enfrågeparti, i alla fall för de flesta av sina väljare. Hade deras "favoritpartier" i riksdagen haft en annan ståndpunkt i invandringsfrågan, skulle de aldrig rösta på SD.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-09-29 11:12:00
|
|
stålis |
7/ Så störst fel är det på riksdagspartierna, inklusive det parti Rojas för tillfället företräder. Och det felet är det fel som finns i hela debattklimatet och som vi ser exempel på i den människoföraktande hysteri rörande SD som t ex Lena Sundström, P M Nilsson med flera ger uttryck för.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-09-29 11:16:00
|
|
stålis |
Rojas kopierat från hans egen text och här bör du, Jan E med flera ta åt er: "Den andra orsaken till Sd:s framgångar ligger i hur vi har bemött deras argument och, framför allt, betraktat deras väljare. På ett snarast kränkande sätt har Sd:s väljare beskrivits som mindre värda, halvidioter som inte förstår någonting, obotliga rasister fyllda av hatkänslor.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-09-29 11:16:00
|
|
stålis |
Detta är ett föga rättvist synsätt som bara manar fram en ännu starkare reaktion mot "etablissemanget". I stället för att demonisera dem som röstade på Sd borde vi lyssna till varför de gjort så och sakligt bemöta deras frågor. Då måste vi utgå från en realistisk verklighetsbild och ha en politik som duger i stället för undanflykter och högtravande retorik."
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-09-29 11:25:00
|
|
stålis |
Rojas radar upp allt det som kännetecknar alla självgoda, skenheliga flockmänniskor PM Nilsson, Lena Sundström et consortes i den här debatten. De som talar om "alla människors lika värde" så fort det gäller invandring och Sverigedemokraterna, men som själva praktiserar omvänd sexism och åldersrasism utan att blinka, helt enkelt för att de inte är tillräckligt politiskt och moralfilosofiskt intresserade och reflekterande.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-09-29 11:25:00
|
|
stålis |
Vilket för övrigt säkert även gäller många av de som röstar på SD. Folk i gemen är helt enkelt inte särskilt seriösa i politiskt hänseende.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-09-29 11:32:00
|
|
stålis |
Ingen av er har förresten någon kommentar till Lena Sundströms retoriska självmål, som kanske de flesta struntar i som inte har anhöriga med demens eller handikappade barn, men som man definitivt bör slå ned på, bara för att Lena förtjänar inget bättre. Hon är vidrig. Läs hela hennes text! Men det är klart - jobbar man på vår mest självbelåtna, töntigt medelklassiga, Frisk & Svettis-gympade skitkanal, så vad kan man vänta sig!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-09-29 11:39:00
|
|
stålis |
Jag mailade henne förresten, kortfattat, med tonvikt på de där raderna som uttryckte förakt för dementa och förståndshandikappade.
|
| |