|
Inlägg #21: Postat: 2006-09-29 15:17:00
|
|
Friskytten |
Svar 16. "Den tysta majoriteten" kan mycket väl ha en reell innebörd vilket människor som du har svårt att fatta. Begreppet kan nämligen konkret syfta på de människor som begriper att en viss politisk uppfattning inte är den som "gäller" om man ska göra karriär som politiker, lärare, journalist, statstjänsteman, eller något annat som kräver en viss typ av läpparnas bekännelse i ett visst politiskt skede. Samt om man över huvud taget vill undvika bråk, konflikter, förtal och sneda blickar.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-09-29 15:19:00
|
|
Friskytten |
Svar 16. På samma sätt kan "jag tror att många andra" vara ett konkret uttryck för något. Till exempel att man talat med många människor eller brevväxlat och då lagt märke till visa ofta återkommande uppfattningar. Vidare kan man ha noterat att dessa uppfattningar hånas av eliten och att vanligt folk se min definition av begreppet ovan därför passar sig för att yttra sig.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-09-29 15:21:00
|
|
Friskytten |
Svar 17. Jag syftade på svar 4 som inte du skrivit. För övrigt är det så att om en majoritet av personer som man kommit på med att flå katter levande har röd hatt, och knappast några andra människor bär röda hattar, så kommer många människor rätteligen att anta att en människa de möter, som bär röd hatt, är en djurplågare.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-09-29 15:22:00
|
|
Friskytten |
På samma sätt som hatten i exemplet är ett attribut som är väl synligt så är också ett vistt sätt att uttrycka sig eller en viss attityd som demonstreras ett sådant attribut. Därmed inte sagt att man alltid och utan vidare kan dra vilka slutsatser som helst baserat på ovanstående resonemang. Självklart inte.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-09-29 15:27:00
|
|
Leif-Arne |
21 "Den tysta majoriteten" är ett begrepp som du använder för att styrka din argumentation. T.ex. man påstår att "den tysta majoriteten" är mot invandring. Oaktat att det enda parti som står för detta, får ca 2,5 av rösterna till riksdagen. Således inte i detta fall någon majoritet utan ett slaskretorisk grepp.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-09-29 15:30:00
|
|
Leif-Arne |
En person drack på onsdagen gin och tonic, torsdagen vodka tonic samt fredagen tonic och cognac urk. Han fick vardera påföljande dag ont i huvudet, varför han droh slutsatsen att huvudverken måste komma från tonicen. .... Du har aldrig hört talas om skensamband ?
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-09-29 15:32:00
|
|
Leif-Arne |
22 Man kan då ställa sig frågan om det är det som syns på hattens utsida, eller det som finns inuti hatten som orsakar betendet kattflående. Men man skall aldrig ta saker för givna, det skulle ta mig faster inte förvåna om någon började svamla om utsidan.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-09-29 15:35:00
|
|
Leif-Arne |
20 En stilla fundering, om man har föräldrar som är muselmaner och själv ateist är man då muslims ateist eller bara ateist.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-09-29 15:38:00
|
|
Leif-Arne |
24 Vad gäller attribut, om du inte är främmande för retoriska skamgrepp tom. värdiga Marita Ulvskog, vilka slutsatser vill du läsaren skall dra om dig själv?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-09-29 15:45:00
|
|
CMO |
Eftersom vi pratar om religion och livsåskådning snarare än kultur och matvanor så är det underförstått, att vi talar om de som bekänner sig till och praktiserar religionen i fråga. Med "moderata muslimer" brukar man knapapst åsyfta apostater.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-09-29 15:49:00
|
|
Friskytten |
Svar 25. När skulle jag ha jag gjort detta? Jag vet inte vem som påstått att "den tysta majoriteten är emot invandring" så jag vet inte vad du syftar på. Däremot vet jag att den gallup visade att en majoritet av svenskar kunde tänka sig minskad invandring vilket är en helt annan sak, samt att inget riksdagsparti här harmonierar med en majoritetssynpunkt i befolkningen.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-09-29 15:52:00
|
|
Friskytten |
Svar 25 igen: Partiet som åsyftas är inte emot invandring. På samma sätt är socialdemokratin inte emot företagande och på samma sätt är moderaterna inte är emot en arbetslöshetsförsäkring. Däremot har de nämnda partierna synpunkter på de nämnda områdena.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-09-29 15:54:00
|
|
Friskytten |
Svar 26: Ett känt exempel är att sillfisket på västkusten minskade samtidigt som antalet operettföreställningar. Svar 28: Det förefaller mig, och tanken må vara djärv, att det är individen själv som i första hand bestämmer detta.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-09-29 15:55:00
|
|
Friskytten |
Svar 29: ?
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-09-29 16:19:00
|
|
Janne B |
Tankefel uppstår lätt om man åker genom orten Vara och då efterhand ser 7 berusade män lulla fram. De drar till sig min blick medan de som går stadigare ser jag inte. Vid utfarten suckar jag " varenda varabo tycks vara alkoholist". Jag tror att just sådana exempel på tankefel är väldigt vanliga.
|
| |