Inlägg #81: Postat: 2006-09-30 09:47:00
|
El Guatusi |
Janne: Jag tror att samhallenas "tathet" har med kultur att gora. Den mediterrana kulturen ar ju djupt influerad av den grekiska kulturen: I Staden polis levde de fria medborgarna, i staden samlades de pa torget agora for att samtala, debattera, forhandla, eller bara dricka vin o fordriva tiden. Den livsstilen, "il dolce far niente" som man sager i Italien, ar djupt rotad i hela Sydeuropa.
|
|
Inlägg #82: Postat: 2006-09-30 09:49:00
|
El Guatusi |
For nordeuropen ar torget en plats att passera, att skynda fram over med atletiska steg. Se pa alla vackra torg i Sthlm som aldrig blir annat an platser man passerar: Gustav Adolfs torg ar typex: oerhort vackert placerad, med utsikt over Stromme, slotten o Operan. Hade det torget legat 200 mil soderut hade det haft ett oandligt antal barer, restauranter osv. Nu levde det bara pa allvar under den avsomnade Vattenfestivalen. Vilket sloseri pa en unik miljo!
|
|
Inlägg #83: Postat: 2006-09-30 09:52:00
|
El Guatusi |
Aven Norrmalmstorg har man aldrig fatt folk att betrakta som annat an en enda stor busshallplats, hur man an stallt fram bankar, planterat blommor osv. Det atletiska "nu-springer-jag-tvars-over-ett-torg"-steget ar intyget pa en rural kultur inplanterad i en urban miljo. Likasa fenomenet att folk flyr Sthlm, varldens vackraste sommarstad, sa snart temperaturen gar over 20C.
|
|
Inlägg #84: Postat: 2006-09-30 09:55:00
|
El Guatusi |
Pa tal om den stundtals antihedonistiska lutheranska kulturen: min mor vaxte upp i ett fattigt hem i Ange i Medelpad Angermanland?. Hon har berattat att nar folk ngn gang kostade pa sig att kopa gott kaffebrod sa skamdes de over det. De lat foljaktligen brodet ligga i nagra dagar sa att det borjat torka o tappa sin fragrans innan de tillat sig att ata det.
|
|
Inlägg #85: Postat: 2006-09-30 10:00:00
|
El Guatusi |
Pa tal om den urbana torgkulturen: i Grekland finns ordet "agorazo" som namns redan i Bibeln. Det kommer fran ordet "agora" torg o betyder helt enkelt "allt det man gor pa ett torg". Ordet anvands aven i modern grekiska o indikerar helt enkelt den familjaritet med o pereferens for det urbana livet aven i mkt sma samhallen som det grekiska folket alltid haft o som det fort vidare till ovriga medelhavslander genom koloniseringar.
|
|
Inlägg #86: Postat: 2006-09-30 10:37:00
|
Janne B |
Billy Butt/ Jag ser ibland i tidningarna att vi har studiebesök från Japan och andra asiatiska länder där de vill lära sig lite om den svenska fkexibla åldringsvården. De har intsett att de måsta ta nya tag med sina växande åldringsskaror. Institutioner är inte lösningen för 10-20 miljoner Japaner osv.
|
|
Inlägg #87: Postat: 2006-09-30 10:45:00
|
Janne B |
El G/ Du anväder ett för mig svårt språk utom i svar 81 då du gör en del översättningar. Jag har inte riktigt din internationella bildning.Bristen på "prickar" klarar jag hyfsat. Men att samtala med dig är givande.
|
|
Inlägg #88: Postat: 2006-09-30 10:58:00
|
El Guatusi |
Ursakta... Nyckelorden var "polis" staden som ar den klassiska kulturens jordman: i dess centrum, torget "agora, utvecklades sadana bagateller som den athenska demokratin och den sokratiska majeutiken, "den andliga "barnforlossningen".
|
|
Inlägg #89: Postat: 2006-09-30 11:01:00
|
El Guatusi |
Den nordeuropeiska kulturen var daremot lantlig: nagra riktiga stader fanns inte norr om Alperna forran klangt in pa medeltiden. Darfor har urbaniseringen i t ex Sverige varit svarare att bara for manga an vad den varit soderut. Manga som bor i t ex 08-omradet kanner sig "uppryckta med rotterna" och gar egentligen och langtar till skogar och myrar.
|
|
Inlägg #90: Postat: 2006-09-30 11:04:00
|
El Guatusi |
Resultatet har stundtals blivit konstigt: vi rev mkt sjalfulla o vackra kvarter i var huvudstad Klara o nedre Norrmalm och skapade ytor som benamndes "torg" men som upphort att vara det: pa sergels torg ror sig bilarna pa ytan, i dagsljus, medan manniskorna ror sig i skuggan i underjorden. Brunkebergstorg ar ett annat ex pa hur vi inte tillvaratagit en unik urban miljo.
|
|
Inlägg #91: Postat: 2006-09-30 11:07:00
|
El Guatusi |
En annan marklighet ar, att om du aker in till Sthlm idag sa kommer du se massor med manniskor i de delar av staden som mest liknar fororter Hotorget, Sergelarkaden, Drottninggatan medan de verkligt vackra urbana kvarteren absolut inte uppskattas efter fortjanst. Sthlm har m a o "suburbaniserats", "glesnat", o kommit att likna en amerikansk stadskarna.
|
|
Inlägg #92: Postat: 2006-09-30 11:11:00
|
Janne B |
El G/ Du har säkert lagt märke till att på vintern så skyndar vi över Torgen, som ofta är parkeringsplatser, även i småstäder. Men redan i maj månad sitter det folk i klasar överallt från kl elva ungefär.Jag är lantis men har sett hundratals bilder på sollapare utanför Opran och andra märkliga byggnader. Komntorsflickorna har ockuperat Torgen. Denna märkliga September är Uteserveringarna fortfarande öppna i Göteborg med flera ställen.
|
|
Inlägg #93: Postat: 2006-09-30 11:14:00
|
Janne B |
Svar 91 håller jag inte med om alls. Sergel förortsaktig. Nej du!
|
|
Inlägg #94: Postat: 2006-09-30 11:19:00
|
Janne B |
Visst har vi olika stadskultur. Umeå har anlagt urbana parker och hamnserveringar etc för att upplevas mer storstadsmässigt. Jag anar att denna varma sommar så har detta varit succé.Kalmar Sveriges torraste soligaste stad försöker verkliugen bli kontinental. Samma gäller Karlskrona. Våldsam satsning på sista tekniken samt stadsbyggande. Kalmar ska bli ett kinesiskt centrum för hela Europa.OSV.
|
|
Inlägg #95: Postat: 2006-09-30 11:57:00
|
El Guatusi |
91/ Vad liknar Sergels Torg? Ingenting ar val ett bra svar... Ett torg ar det inte, en trafikknut till viss del. Butiksutbudet ar identiskt med det du hittar i Skarholmens eller Morby centrum. Manniskorna som ror sig i skugglandet, under biltrafiken liknar mest nagon 30-talsdystopi over en forvirrad modernitet.
|
|
Inlägg #96: Postat: 2006-09-30 12:03:00
|
El Guatusi |
Haller med om att Sverige sedan vi blev EU-medlemmar ungefar! sa smatt blivit mer urbant, eller "kontinentalt" som britterna sager. Men mkt ar annu praktiskt fel: en kopp kaffe kostar som en hel lunch, dorrvakter sorterar bort oonskade vid nojestablissemang, klafingriga stadsarkitekter har forvandlat manga urbana miljoer till permanenta provisorier Sergels, Norrmalmstorg, Slussen, Tegelbacken mm. Vi har 40 ars s rivningshysteri o "stadsplanering" att reparera.
|
|