Inlägg #41: Postat: 2006-09-29 01:02:00
|
Calle Z |
Jag vidhåller en sak Butt. Vi infödda svenskar tar i de flesta fall liksom alla nysvenskar hand om våra äldre. Men visst finns det de som inte gör så? Men ta fram siffror och källor på att vi infödda svenskar skulle vara sämre på att ge våra äldre en värdig ålderdom?
|
|
Inlägg #42: Postat: 2006-09-29 01:08:00
|
Calle Z |
Men jag ger dig ett rätt Butt! Vi infödda svenskar. Vi har en bättre kvinnosyn än vad flertalet nysvenskar har? Rätt eller fel? Vi ser inte på våra kvinnor såsom pojkafödare eller såsom mindre vetande..Och hör och häpna. Vi tar hand om våra äldre släktingar.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2006-09-29 01:25:00
|
Calle Z |
Men jag skall ge dig rätt den dagen du tar fram trovärdiga källor om att infödda svenskar inte tar hand om sina äldre såsom nysvenskarna gör? Tills dess så har jag kanske "skitdålig" koll? Vem vet?
|
|
Inlägg #44: Postat: 2006-09-29 01:35:00
|
Calle Z |
Butts start på denna tråden? Desperat? Vi skall erkänna något som Butt "vet"? Butts svar 38. Vad oväntat? Butt själva har mage att bedöma vilka som är värdiga ett svar eller ej? Tja lycka till Butt...
|
|
Inlägg #45: Postat: 2006-09-29 08:15:00
|
Elvy |
Calle Z/ Angående åldriga föräldrar var Erik Zetterström alias Kardemumma din pappa eller farfar?
|
|
Inlägg #46: Postat: 2006-09-29 10:26:00
|
Janne B |
38/ Människor har mycket att lära av varandra. Men att påstå att våra över 100 invandrargrupper har mycket att lära ut om åldringsvård är obevisbart. Det finns så väldigt många traditioner ute i världen Om jag påstår att skåningar är bättre på att ta hand om föräldrar är vad västerbottningar är, så ser ni vilken konstig fråga detta är. Nog är göteborgare snällare än stockholmare? Jasså inte det! Det finns saker som inte går att mäta. Dit hör denna fråga!
|
|
Inlägg #47: Postat: 2006-09-29 10:32:00
|
Jan E |
Elvy, skojar du eller är du helt bakom flötet? Carl Zetterström, son till Kardemumma, är död. Han var en stor humanist. Calle Z är en fårskalle.
|
|
Inlägg #48: Postat: 2006-09-29 10:38:00
|
Janne B |
Hur kvalificerar man sig till att bli fårskalle eller helt bakom flötet? Hur vinner man den aktning och det anseende som omger din person? Munter förmidda tillönskas!
|
|
Inlägg #49: Postat: 2006-09-29 11:08:00
|
Jan E |
Käre Janne, jag vet att du inte gillar dylikt språk. Och egentligen gör inte jag det heller. Men irritation över dårskap och trist debattstil typ Calle Z kan leda till olycksfall..
|
|
Inlägg #50: Postat: 2006-09-29 11:18:00
|
Janne B |
Jan E / jag förfaller ibland till att gå ut med pekpinnar, jag ska försöka minska på det.
|
|
Inlägg #51: Postat: 2006-09-29 15:09:00
|
Elvy |
Jan E/För ca: 30 år sedan så var det en kolumnist som skrev i en tidning, under signaturen Carl eller Calle Z, och han är nu om han lever ca: 55 år, och han var son eller sonson till Kardemumma.
|
|
Inlägg #52: Postat: 2006-09-29 15:18:00
|
steno |
Elvy: Hasse Z en humanist och skämtare i söndagsnisse Strix tillsammans med OA, Albert Engström m.fl. Sonen Kar de Mumma, revyförfattare. Sonsonen Carl Zetterström, signaturen calle Z är död sedan några år. Var tidigar gift med Birgitta Andersson"Världens vackraste röst"
|
|
Inlägg #53: Postat: 2006-09-29 18:13:00
|
El Guatusi |
Calle Z: "Vi infödda svenskar har ingenting att lära av nysvenskar i denna frågan. Sluta upp med att romantisera nysvenskarnas sätt att ta hand om sina äldre. Det finns idioter i alla grupper!" Vad har idioter/ickeidioter med det har att gora? Som du kanske forstar ar detta en till stor del kulturell fraga.
|
|
Inlägg #54: Postat: 2006-09-29 18:16:00
|
El Guatusi |
Vissa kulturer - daribland de flesta medelhavskulturerna, ostasiatiska o framreorientaliska - tenderar att ha "slagsida" till de aldres forman: i Sydeuropa ar arbetslosheten bland aldre ofta betydligt lagre an bland yngre o det kan vara svart for yngre formagor att vardesatta sin ungdomliga dynamism gentemot de aldres erfarenhet som varderas mkt hogt.
|
|
Inlägg #55: Postat: 2006-09-29 18:19:00
|
El Guatusi |
Detta leder till att de aldre har en sjalvklar plats i samhallet: de upplevs inte som ett problem, en "dodvikt" i samhallet, utan som en gruva av visdom. I Nordeuropeisk tv-reklam ar det ofta den unga kvinnan som tillrattavisar den aldre, medan det ofta ar tvartom i ita,spa,gre tv-reklam. Och produkter saljer ofta bra med namn som "mormors kok" eller "farfars glass" "coppa del nonno", storsaljande i Italien.
|
|
Inlägg #56: Postat: 2006-09-29 18:22:00
|
El Guatusi |
I Sydeuropa sager man ofta "Om det har dog at min farfar sa duger det minsann at mig ocksa", vilket ar ovanligt att hora norrover. Hursomhelst: det ar i dessa kulturer betydligt ovanligare att gamla manniskor hamnar i situationer av isolation och social misar. Det ar den goda sidan i denna "gerontokratiska" kultur medan de daliga ar
|
|
Inlägg #57: Postat: 2006-09-29 18:25:00
|
El Guatusi |
latta att forestalla sig: svarigheter att infora de yngres varderingar i de sociala monstren, bl a. Men aven detta kan vara en fordel: snabbmats- djupfryst pizzakulturen med all den fetma o ohalsa och t o m undernaring! den for med sig ar betydligt ovanligare i de kulturer dar "de/t gamla" vardesatts.
|
|
Inlägg #58: Postat: 2006-09-29 18:30:00
|
El Guatusi |
Svenska umgas generellt satt mindre over generationsgranserna an antagligen nagot annat folk. Nojeslokaler, t o m restauranter vander sig ofta medvetet till en viss aldergrupp. Den har aldersmassiga skiktningen tycker jag ar ett av de mindre tilltalande sidorna i svenskt socialt liv o pa den punkten ar jag overtygad att vi kan - om vi ar lite odmjuka! - lara oss mkt av andra folk, aven av "nysvenskar". Men det kravs som sagt odmjukhet och vilja att se saker o ting ur en ny synvinkel.
|
|
Inlägg #59: Postat: 2006-09-29 20:59:00
|
Janne B |
Instämmer i mycket El G/ Känner du till en folkrörelse där de unga alltid sjungit med de gamla. Där åldringar och barnvagnar blandas.Dit alla vågar gå för ingen blir rånad eller nedslagen? Svar inlämnas till detta medias redaktion...
|
|
Inlägg #60: Postat: 2006-09-29 21:10:00
|
El Guatusi |
Tack Janne. Pa tal om ingenting: Stalis fragade mig om mitt mysko namn och jag svarade att det ar taget ur en scen ur "Carlitos Way". Hittade den scenen o ni kan hora laten "El Guatusi" under de forsta sekunderna har: Länk: youtube.com
|
|