|
Inlägg #1: Postat: 2006-09-26 11:30:00
|
|
Janne B |
Lite datakrångel nu/ Jag vet att detta fungerade utmärkt i massor av kommuner på 1970 1980 talen. Men vad händes sedan. Blev folk sjukare. Blev det för hög arbetslöshet att klara av. För mycket drogmissbrukare? NÄR gav de offentliga tjänstemännen av min sort upp???Tänker jag då jag sitter på femte våningen och tittar ut över mitt kära samhälle!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-09-26 12:11:00
|
|
steno |
Attraherades den passiva sidan hos "svaga" personer för mycket vid en viss kritisk tidpunkt? "Vi tar alltid hand om dig och det där att själv ställa upp kom i bakgrunden? Nu får vi kanske återinföra det enkla som var självklart tidigare.Och kanske väcka folks aktivitet genom en fastare attidtyd mot dem
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-09-26 12:37:00
|
|
Janne B |
"Någonstans efter vägen" verkar det som om det gamla svenska tjänstemannaansvaret tog slut. Man började gå hem exakt kl 16.30 även om det fanns mkt jobb kvar. Man började göra sig svåråtkomlig genom telefontider och sedan bakom knappcoder./ Samtidigt kom att attityden att skaffar inte AF jobb åt mig så sätter jag mig bara.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-09-26 12:43:00
|
|
Janne B |
Jag träffade "Hanna" i början av 1970 talet. Hon tog sin studentexamen och var genast arbetslös som sin klasskompisar. Tre dagar sedan hade hon ca fem deltidsjobb.För hon hade travat runt på industriområdet och sa att hon kunde börja i morgon bitti med vad som helst. Hon la upp ett veckoschema dag som natt. Flera deltider. Det var jättejobbigt att grovstäda och plocka ägg mm. Men oj vad pengar det blev.Fem år senare hade hon ett fint ingenjörsjobb i Skellefteå.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-09-26 12:46:00
|
|
Janne B |
Hennes pappa for runt i västerbotten och köpte timmerlador för småpengar i varierande skick. Han lagade upp dem på tomten därhemma. Så satte han upp dem i en villaträdgård hos en "rik" familj. Det var snabbt intjänade pengar. För det blev status med sådana lador.
|
| |