|
Inlägg #21: Postat: 2006-10-02 01:45:00
|
|
Calle Z |
Det är så enkelt Clam Att ondskan skall bemötas. Kalla det religion eller ej? Det skall inte spela någon roll år 2006. Man skall inte kunna ljuga om sina sketna åsikter i namn av någon som helst religion!
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-10-02 01:51:00
|
|
Calle Z |
Med risk för att få en Fatwa över mig av de toleranta och fredliga muslimerna? Så vidhåller jag att islam inte är en fredlig och tolerant religion. De islamska fascisterna har stöd i sin heliga bok. Men å andra sidan så kunde det väl lika gärna ha varit KKK Clam?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-10-02 01:58:00
|
|
Clam |
20/Ingen religion kan förenas med demokrati. Ingen kompromissar med sin tro, medan demokrati är ett evigt kompromissande. Kyrkan ska hållas åtskild från stat och politik. Så anser också många muslimer; den så kallade islamska staten följer inte nödvändigt på koranens bud, lika lite som ett Europa underkastat sina biskopar skulle göra det.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-10-02 02:03:00
|
|
Clam |
20 forts/ rättelse, jag virrar till det lite så här på nattkröken, slutet ska förstås vara: lika lite som ett Europa underkastat sina biskopar nödvändigt följer på Bibelns budskap.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-10-02 08:43:00
|
|
El Guatusi |
Att islam gar igenom en period av okad radikalism o intollerans kan alla konstatera. Men de muslimer som kommit till Europa har i de flesta fall varit pa flykt fran just radikalism o intollerans. Vad vi maste fraga oss ar: varfor blir ofta deras barn - fodda i Vast - mkt mer vastfientliga o bakatstravande an deras foraldrar?
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-10-02 08:45:00
|
|
El Guatusi |
Har kommer flera variabler in i bilden: integration, acceptans bland ursprungsbefolkningen, framtidsutsikter. Det ar oftast bristen pa framtidstro som leder till att unga tar sin tillflykt till en radikal islam.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-10-02 08:49:00
|
|
El Guatusi |
Men for guds skull klumpa inte ihop alla muslimer i en enda kategori. Jag kanner dussintals med iranska studenter och bara en enda en kvinna i 35-arsaldern forsvarar Ahmadinejad medan jag kanner ett par ital kommunister o hogerextremister som hyllar honom. De flesta ar mer overtygade demokrater an manga europeer: man foljer med i debatten o man diskuterar ofta politik. Langt ifran den politiska apatin fore t ex euro-valet.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-10-02 13:40:00
|
|
Clam |
El Guatusi/ Just det. Hopklumpade, förnedrade och föraktade - se där grogrunden för kompensatoriska populistiska rörelser, som i sin tur kan leda till katastrofer av typen andra världskriget/...forts
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-10-02 13:41:00
|
|
Clam |
forts.../Vi måste naturligtvis försvara oss mot aktiva terrorister, men det långsiktigt viktigaste är att skapa respektfulla, vänskapliga band till islam. Påvens tal var olyckligt, framförallt därför att det innehöll ett resonemang som kunde tolkas som att han inte räknade islam som delaktig i det rationella arvet från antiken - vilket den islamska kulturen tvärtom i hög grad är.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-10-02 13:48:00
|
|
Janne B |
29 Vad är det som gör att vi har så svårt i dag för att räkna Islam till det rationella arvet? // 23 "Ingen religion kan förenas med demokrati". Vad menas med det? De kristna folkrörelserna i Sverige var avgjort först ut på plan med praktisk demokrati.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-10-02 13:49:00
|
|
Leif-Arne |
29 Tyvärr är väl historien full av liknande exempel, "han sa att vi är våldsamma, FYYY!!". -Vi måste göra något,- jag vet vi slår ihjäl någon.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-10-02 13:52:00
|
|
Leif-Arne |
30 Jag föreställer mig att religiösa förkunnare som är genuint trosvissa, har såpass stort självförtroende att de tål ifrågasättas. Det är som om man inte riktigt förtröstar på sina egna ords kraft, om man måste hjälpa till genom att banka folk i huvudet.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-10-02 14:07:00
|
|
Clam |
Janne B/ Fråga ett: Måste tänka lite mer och återkomma. Fråga två: de kristna folkrörelserna låter inte sin tro styras av nationella voteringar, inte heller kräver de att få bestämma över andra därför att de vet vad Gud vill; de ingår i det demokratiska systemet som en grupp bland andra, och skiljer på tro och politik.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-10-02 14:17:00
|
|
Janne B |
32-33/ Jag är ju ofta med om bibelstudium som fungerar ungefär som ett samtalsfora. Vi har en bibeltext och ett tema. Pastorn inleder. Sedan är det mkt fria samtal som sällan övergår i hetsiga diskussioner.En mkt vanlig kommentar är " det vet jag inte jag får fundera".
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-10-02 14:17:00
|
|
Janne B |
Så säger jag/ vi ofta här också. Denna ödmjukhet är ju en av demokratins och jämlikhetens grunder.En demokratisk pastor kan ju inte vräka ur sig vad som helst i predikstolen. Då får han snart motsvar. Men den auktoritäre ledaren säger vad som helst utan mothugg.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-10-02 14:39:00
|
|
Clam |
Janne B/ Återkommer som utlovat vid 33, även om jag hade behövt studera ämnet mer. Helt kort: den pluralistiska teologiska diskussionen inom islam - i antik, filosofisk anda - hotar att bli utträngd av enögd, krigisk "islamism". Utifrån kan det se ut som alla muslimer vill banka in sin tro i skallen på alla andra. Det ansågs på flera håll att påven underblåste den vanföreställningen.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2006-10-02 14:46:00
|
|
Clam |
janne b igen/ För tydlighetens skull: jag vet att den svenska frikyrkan har en öppen och demokratisk tradition. Det är just därför den inte försöker "förena" sin tro med politiska maktpretentioner.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2006-10-02 15:02:00
|
|
peter_ |
32. Jag tror att de religiösa förkunnarna Jesus, Buddha, Mohammed osv var öppna för diskussion och tålde att ifrågasättas. Kring deras uttalande bildades kyrkor med ett prästerskap som utnämnde sig till suveräna uttolkare av orden, som en gång för alla uttalats med fullständig perfektion. Deras makt och status berodde då på deras särställning som uttolkare av ledarnas ord.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2006-10-02 15:03:00
|
|
peter_ |
Ledarna själva hade nog ingenting emot att ifrågasättas och argumentera. Är det inte ett troligt mönster för hur religioner i regel blir auktoritära, åtminstone för en tid?
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2006-10-02 15:25:00
|
|
El Guatusi |
28/ I Sveriges fall ar det ju extra olyckligt att standigt framstalla muslimer som en "dod vik" i samhallet. Det visar sig ju att iranska studenter framst kvinnliga ar en blivande elit i vart land. En elit som begriper tva varldar, tva satt att tanka o existera pa. Lat oss inte fornedra dem och tvinga dem att flytta harifran!
|
| |