Den svenska empatin har spolats ner i toaletten

Showing page 5 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #81: Postat: 2006-09-27 09:55:00
Janne B
Massor av människor kommer till kyrkorna för att söka mänsklig gemenskap, inte för att söka Gud. Jag brukar säga att detta är helt acceptabelt. I Kyrkliga hjälporganisationer av alla de slag hittar jag ofta folk utan tro, men de behöver uttrycka sin humanitet, sin människokärlek. /Det har alltid förundrat mig att föreningen Humanisterna /gudsförnekarna/ aldrig kan organisera något alls.Utom diskussioner!
Inlägg #82: Postat: 2006-09-27 09:59:00
Janne B
Vill avrunda med att säga att begreppet FAMILJ många slags konstellationer. Mamma, pappa, barn är bara en modell, men förstås grundmodellen. Jag räknade nyss upp ca tio andra samlevnadsformer som jag kallar familj. Familjen är inte död, men förändras hela tiden.
Inlägg #83: Postat: 2006-09-27 10:08:00
Janne B
73 El G/ Skriv gärna mer om vad du anser vara Livskvalitè.
Inlägg #84: Postat: 2006-09-27 10:17:00
El Guatusi
Livskvalitet for mig ar att kanna mig som centrum i en liten galax. En galax av manniskor som jag tycker om och respekterar och som gillar och respekterar mig. Personer som inte vander mig ryggen nar det gar mig emot och som inte valjer min vanskap av opportunistiska skal.
Inlägg #85: Postat: 2006-09-27 10:19:00
El Guatusi
Vidare: att ha en sysselsattning som far mina dagar att kannas fyllda av mening och som far mig att ga upp pa morgonen med en kansla av forvantan och gladje. Och som far mig att somna pa natten med en kansla av tillfredsstallelse som inte bara ar av ekonomisk art.
Inlägg #86: Postat: 2006-09-27 11:07:00
Janne B
84-85 El G/ Verkligt fint formulerat och jag begriper att det inte är tomma ord för dig. Jag tror att det är viktigt att varje individ tänker igenom sådana här saker. Om man har en kärna eller huvudlinje så blir det så mycket lättare med de små valen i livet. Lev väl!
Inlägg #87: Postat: 2006-09-27 14:31:00
CMO
Det här retar säkert många men jag tror att man som t.ex. jag och ELG måste bo utomlands ett par år för att komma bort från hemmablindheten och se det svenska samhällets egenheter. En del egenheter är bra en del är mindre bra och en del är bara "annorlunda".
Inlägg #88: Postat: 2006-09-27 14:38:00
CMO
f/ När jag flyttade hem från USA till Sverige för ett antal år sedan upplevde jag t.ex att människor var väldigt ohyfsade och snorkiga mot varandra. Flip-sidan av det är att amerikaner kan upplevas som ytliga och med en påklistrad vänlighet av svenskar.
Inlägg #89: Postat: 2006-09-27 16:37:00
El Guatusi
CMO: Vad som slar mig ar att svensken oftacar vanlig mot okanda men betydligt mindre sa med dem han kanner. Den stora skurken i svenskt social klimat ar dock avundsjukan. Jag vet att manga stor sig pa att jag sager det, men den ar ett socialt gift som forstar sa mkt. Jag kom till sist fram till att jag maste utsatta vissa av mina bekanta for ett "avundsjuke-test".
Inlägg #90: Postat: 2006-09-27 16:40:00
El Guatusi
Det gar ut pa att man ger en person som utger sig for att vara en van en riktigt bra/riktigt dalig personlig nyhet o sedan noggrant studerar reaktionen. Folk forrader ofta sin avundsjuka med sma "tics" - ett halvkvavt leende vid en dalig nyhet, en lam el foga uppriktig gratulation vid en god. Dessvarre maste man efter ett sadant test rakna bort manga fran den krets av "verkliga vanner" som man dittills raknat med.
Showing page 5 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...