Den svenska empatin har spolats ner i toaletten

Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #61: Postat: 2006-09-26 21:50:00
GunnarL
31/ CMO, Jag tror inte att Göran Persson brännmärker någon. Däremot har jag hört att Din idol G W Bush är en stark anhängare av organiserad tortyr och att hålla människor fängslade utan rättegång. Men det är ju något som jag sedan gammalt vet att Du tycker är helt OK!
Inlägg #62: Postat: 2006-09-26 21:50:00
El Guatusi
Jag onskar att Janne o Gunnar kunde overtyga mig om att Sverige ar precis sa manniskovanligt som de framstaller det. Mojligen har vi andra referenspunkter? Ni ljuger knappast och jag ljuger garanterat inte. Nar jag sager att jag blir beklamd over den svenska ensamheten och alla utstotta sa talar jag direkt ur hjartat. Nar ni sager att jag overdriver gor ni antagligen detsamma.
Inlägg #63: Postat: 2006-09-26 21:52:00
Janne B
57 El G/ Nu fick du med en del nyanser. tack för i kväll.
Inlägg #64: Postat: 2006-09-26 21:54:00
El Guatusi
Janne: Jag onskar du kunde bli... forargad aven over alla dessa som far illa, som ar ensamma, som har svart att se ljuset i tillvaron. Se pa din omgivning, vand inte bort blicken. Visa empati, baste Janne.
Inlägg #65: Postat: 2006-09-26 21:57:00
GunnarL
62/ OK ElG, vi har väl som Du säger helt olika referenspunkter och erfarenheter! Lev väl!
Inlägg #66: Postat: 2006-09-26 21:59:00
El Guatusi
Ett litet ord till sist: Jag tycker diskussionen visat med all tydlighet hur fixerad var debatt ar vid planboksfragor: ekonomsk misar ar det latt att tala om, da losningen ar enkel: omfordelning. Social misar ar svarare att hantera: den ar svarare att kvantifiera, och botemedlen ar langt ifran lika enkla. Men social misar ar ofta lika illa - ja, varre! - an ekonomisk.
Inlägg #67: Postat: 2006-09-26 22:27:00
CMO
61/ Oj blev du så desperat att du var tvungen att upprepa den gamla lögnen Gunnar? Det förtalet är inte sannare nu än det var för ett halvår sedan när din kompis bloggeri skrev det 10 ggr om dagen.

Det är GP själv som sagt att de som talar illa om Sverige ska brännmärkas och du verkar aspirera på just det uppdraget....
Inlägg #68: Postat: 2006-09-27 08:32:00
El Guatusi
CMO: Jag talar inte illa om Sverige! Vad jag sager ar att vart land gar bra ekonomiskt men att vi har enorma sociala problem - problem som mojligen kan losas med en vettig familje- och social politik. Vi har ett enormt stort antal medborgare som ar utanfor all social gemenskap. For varje empatisk manniska ar detta en katastrof, en humanitar tsunami, som det nastan aldrig talas om.
Inlägg #69: Postat: 2006-09-27 08:35:00
El Guatusi
Att man far smatt hysteriska reaktioner fran ett fatal debattorer nar man papekar detta tyder pa att det hela ar ett amne som ar brannbart; "vi talar inte om sadant har!". For Sverige ar det en enorm utmaning att bli ett INKLUDERANDE samhalle. Och detta galler infodda svenskar saval som invandrare.
Inlägg #70: Postat: 2006-09-27 08:39:00
El Guatusi
Problemet ar, att vi garna delar in politiska fragor i "harda" och "mjuka" fragor. De "harda" ekonomiska nyckeltal osv betraktas som mer relevanta medan "mjuka", sociala fragor garna framstar som "flummiga". Men precis som manniskan bestar av en "hard" kropp och en "mjuk" sjal sa maste aven det sociala livet ses i sin helhet. Att ignorera den ena aspekten leder ofelbart till svarlosta problem.
Inlägg #71: Postat: 2006-09-27 09:31:00
Janne B
Sverige är nästan bäst på allt berättade SVT i morse. Åter var det en internationell organisatiom ansåg att vi hörde till det absoluta topplaget vad gällde skola, forskning, utvecklingsmöjligheter ,,mm De nämnde inte Italien. Jag ska snoka efter vad det var för organisation!
Inlägg #72: Postat: 2006-09-27 09:36:00
El Guatusi
Visst Janne: alla sadana rapporter ger Sverige hogsta betyg: laskunnighet, medellivslangd, demokratiska institutioner, brist pa korruption osv osv. Pa samma satt ar Italien for att nu standigt ta detta ex svagerpolitikens, mutornas, de allsmaktiga fackforeningarnas, den organiserade brottslighetens och myglets land. Ingen tvekan om detta.
Inlägg #73: Postat: 2006-09-27 09:37:00
El Guatusi
Men om vi nu later alla samhallets aspekter o den enskilda individens livsvillkor koka ner till en enda faktor, namligen Livskvaliteten - hur ligger det da till?
Inlägg #74: Postat: 2006-09-27 09:41:00
Janne B
Knyckt från SVT:
Sverige klättrar från en sjundeplats till nummer tre i rankingen av världens mest konkurrenskraftiga länder. Etta ligger Schweiz och tvåa Finland.
Hela listan på World Economic Forums hemsidaToppistan
Fem i topp på World Economic Forums lista
Schweiz
Finland
Sverige
Danmark
Singapore
De fem länder som hamnar i botten
Angola
Burundi
Tchad
Östtimor
Mocambique
Inlägg #75: Postat: 2006-09-27 09:42:00
El Guatusi
Du sager att den sociala ingenjorskonsten lost fler problem an den skapat o jag haller med. Men om ett av de problem den bidragit till att skapa och forstarka ar upplosningen av familjebanden - nagot som ar ytterst svart att aterstalla nar de en gang avtagit - finns det da inte en risk att detta enda problem overskuggar manga av de problem som faktiskt losts?
Inlägg #76: Postat: 2006-09-27 09:43:00
Janne B
forts. World Economic Forum TTRangordningen av världens länder görs av World Economic Forum och bygger på officiell statistik och enkäter till över 11.000 personer i ledande ställning runt om i världen.
Schweiz och de nordiska länderna får beröm bl.a. för effektiva myndigheter och utbildning i världsklass.
USA är det land som tappat mest, från första plats i fjol till sjätte i år.//
Inlägg #77: Postat: 2006-09-27 09:44:00
Janne B
Slut citat. USA:s krig kostar pengar, hindrar dess utveckling.Afrika ligger kvar i botten.Nästan ingen utveckling alls.
Italien nämns inte så det ligger väl mitt på en skala.
Inlägg #78: Postat: 2006-09-27 09:45:00
Janne B
Slut citat. USA:s krig kostar pengar, hindrar dess utveckling.Afrika ligger kvar i botten.Nästan ingen utveckling alls.
Italien nämns inte så det ligger väl mitt på en skala.
Inlägg #79: Postat: 2006-09-27 09:50:00
Janne B
75 El G/ Jag har inget att säga emot det resonemanget, naturligtvis är den relativa upplösningen av familjebanden i huvudsak ett problem, kanske rentav en skada. I mina frikyrkliga sammanhang talar vi ju mycket om detta och försöker kompensera med massor av olika slags samlingar.
Inlägg #80: Postat: 2006-09-27 09:51:00
El Guatusi
Men vad har USA:s krig med svenskarnas empati att gora??
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...