|
Inlägg #41: Postat: 2006-09-26 21:17:00
|
|
GunnarL |
f/ Åldringsvården i Sverige är ju de facto sådan att man reser hit från andra länder för att den skall utgöra modell för hur de själva skall bygga upp sin vård. Beträffande att jag drar in Din mor i sammanhanget så var det ju faktiskt Du som gjorde det - jag bara reflekterade lite över att Du inte är hemma och tar hand om henne på heltid när hon nu är så ensam och Du själv är så socialt medveten.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2006-09-26 21:19:00
|
|
GunnarL |
f/ Och beträffande om jag gjort lumpen så har jag gjort det - 21 månader frivilligt ett antal repmånader. Jag såg aldrig några som blev "systematiskt trakasserade" - tvärtom var det en tid då man knöt kompiskontakter som hållit i sig hela livet. Du måste ha unikt dåliga erfarenheter!
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2006-09-26 21:20:00
|
|
El Guatusi |
CMO: For mig ar det uppenbart att svensken i allmanhet litar alldeles for mycket pa att det offentliga ska losa alla problem och detta ar en baksida av valfardssamhallet. I Sydeuropa ar det ingen som litar pa sjuk- o aldringsvard, men just darfor skoter man om sina gamla, sjuka o svaga. Att ha sina foraldrar o far/morforaldrar boende hemma upplevs inte som ngt problem, tvartom.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2006-09-26 21:22:00
|
|
GunnarL |
31-32/ Så den lille svenskamerikanaren hör av sig. Så trevligt! Till din vidare bildning skall jag bara påpeka att Åsa-Nisse bodde i Knohult, inte Gnohult. Så nu vet Du det också!
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2006-09-26 21:22:00
|
|
El Guatusi |
40/ Jag avundas dig som har en sa ljus bild av Sverige. Kanske har jag bara haft otur? Jag maste dock erkanna att jag blir beklamd o upprord nar jag tanker pa alla som far illa darhemma och alla de som - med all denna ensamhet framfor ogonen - talar om det svenska samhallet som manniskovanligt och humant.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2006-09-26 21:24:00
|
|
Janne B |
32 Ja ska det var ngn mening med denna debatt så bör väl alla medverkande kunna ta fram både ris och ros. Stapla shabloner om ensamhet hjälper föga. // 40 Gunnar L Jag håller alltså i stort sett med dig. / Ensamhet kan vara av två slag. Självvald som min. Eller som följd av partnerns bortgång, som man inte vill ha ngn ersättare för.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2006-09-26 21:27:00
|
|
GunnarL |
43/ Drömsamhället: "I Sydeuropa är det ingen som litar på sjuk- och åldringsvård.." Det låter som rena Utopia! Varför går vi inte dithän?
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2006-09-26 21:28:00
|
|
El Guatusi |
Gunnar: Jag undrar om du verkligen ar i god tro nu. Om du ar det sa har du verkligt ljustata skugglappar pa dig. Jag sager inte att Sverige ar ett daligt land - det ar inte det det handlar om - , jag forsoker bara papeka att var sociala ingenjorskonst skapat en rad oforutsedda men inte oforutsagbara konsekvenser. Vi HAR manga ensamma det ar ett faktum
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2006-09-26 21:29:00
|
|
Janne B |
43 El G/ så som du beskriver sydeuropa så såg Sverige ut för 75 år sedan. Åldringar , sjuka, handikappade som fick leva av nåder på sina friskare anhöriga. De fick leva i undantagsstugor eller på ett vindsrum men knaper föda. Så ville vi inte ha det i Sverige. Vi ordnade hyfsade pensioner, pensionärsbostäder. vårdhem mm...Du tycks passa bra i Italien.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2006-09-26 21:31:00
|
|
El Guatusi |
likasa okar drogproblem och ohalsa bland unga. Tusentals unga gar med sjalvmordstankar - far det inte dig att oroas. Likasa alla dessa manniskor som sitter ensamma over jul eller reser till Kanarieoarna for att komma ifran allt men problemen gar ej att resa ifran dessvarre.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2006-09-26 21:33:00
|
|
El Guatusi |
47/ Jag kan tala om for dig att sjukvarden i Italien knappast ar samre an den i Sverige. Trots detta ser folk till att ha pengar pa banken i fall av en allvarlig sjukdom, for att vanda sig till en privatklinik. O nar de ligger pa sjukan kommer slakt o vanner med hemlagad mat sa att de slpper storkoksmat. Bra eller daligt?
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2006-09-26 21:34:00
|
|
Janne B |
El G/ Nu ser jag fram mot en beskrivning på hur italienska äldre och handikappade har det. Jag har tre vuxna barn som varit i Italien en hel del, inte på badstränderna utan i verkligheten./ Vår sociala ingenjörskonst har löst betydligt fler problem än den skapat.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2006-09-26 21:37:00
|
|
Janne B |
51 / OIm man inte kan lita på samhällets vård så måste anhöriga komma med mat. Så var det i våra sjukhus och fängelser för länge länge sedan.Jag har inte hört en enda sjuk eller frisk person som vill ha det så.....medeltid bah.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2006-09-26 21:37:00
|
|
El Guatusi |
49/ Forklara for mig varfor svenska aldringar nastan aldrig syns i gatubilden. Svar: de ar ofta radda att ga ut efter en viss tid och de kanner att de inte passar in. I Italien finns faktiskt plats aven for de aldre: de ber inte om ursakt for att de existerar, de tar for sig, de har sina traffpunkter och de uppskattas aven for det de lar barnbarn o barnbarnsbarn. Och nastan ingen aldring sitter ensam pa jul, nyar, pask eller ferragosto.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2006-09-26 21:38:00
|
|
El Guatusi |
Janne: Italiensk sjukhusmat ar betydligt battre an svensk. Men det upplevs som oacceptabelt att ens foraldrar ska behova ata storkoksmat.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2006-09-26 21:42:00
|
|
Janne B |
I mitt samhälle möter jag ständigt pigga åldringar eller svaga med rollator. Eller ännu svagare som åker rullstol med assistans. Personal försöker inte gömma svaga på institutionerna, de försöker verkligen få ut dem på stan. Men många äldre är för trötta för sådant och personalens tid räcker inte. I min ICA butik har jag ständigt äldre omkring mig.Plus psyksjuka och likande grupper. Hur är det i Messina?
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2006-09-26 21:42:00
|
|
El Guatusi |
Janne: En beskrivning som beror pa vilken del av Italien det handlar om. I Milano o Turin har aldringar knappast battre an i Sverige, i Toscana har de avgjort battre. Manga av de som idag ar 80 har upplevt kriget och misaren efterat, har vuxit upp med bristsjukdomar. Anda lever de lika lange som svensken i genomsnitt.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2006-09-26 21:45:00
|
|
Janne B |
Här finns två pensionärsföreningar med 500 medlemmar som har sånggrupper, studiegrupper, dragspel, släktforskning,tävlingar mm / Första raden i svar 54 är förtal.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2006-09-26 21:45:00
|
|
GunnarL |
56/ Janne, inse att Ditt och mitt Sverige inte är ElG:s! Man kan ha skygglappar på mer än ett sätt. Ger man sig fan på att livet är eländigt så är det så! Den åldring som ligger mig närmast är min far - 87 år. Han har en synnerligen rik ålderdom! Han sitter och pratar minnen med andra åldringar, han spelar bingo, han går på studiecirklar och jazzkonserter. Och han lever ett självständigt liv!
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2006-09-26 21:49:00
|
|
Janne B |
Ja ja Gunnar L. Jag får väl ge mig för i kväll. Men även jag kan bli ganska så......förargad. Min moder Margit var högaktiv tills hon fick en strok. Sen la hon av o gick hem till sin Gud.
|
| |