Den svenska empatin har spolats ner i toaletten

Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #21: Postat: 2006-09-26 11:37:00
El Guatusi
Vad ar det i var sociala struktur, i var livsstil som gor att sa manga blir overgivna, ensamma, isolerade? Jag har inget svar, men fragorna maste stallas! Vi talar sa mkt om levnadsstandard, om BNP osv, men sa lite om livskvalitet. Varfor?
Inlägg #22: Postat: 2006-09-26 11:40:00
El Guatusi
Lat mig ta fram Lundell igen, som battre an nagon annan kan satta fingret pa Det Svenska. I "Kar och Galen" sager han: Dom föder upp dig på lögnen om ett liv /
där svart är svart och vitt är vitt, /
och skammen ska du bära som en mask. /
Du växer upp med ryggen full av kniv, /
och ingenting runtom är ditt. /
Dom vill ha dig som i en liten ask. /
Men vänder du ditt ansikte mot himlarna /
Inlägg #23: Postat: 2006-09-26 11:41:00
El Guatusi
förstår du snart att allt vad du vill ha /
får du gå ut ta, det vill säga om du vill va /Kär och galen. ... Ja du ska knäckas i lumpen och sen trycka i sumpen /
i väntan på råd från Samhällets Råd /
Du kan få vänta i år på din tillvaros vår, men har du råd med det? /
Vill du sitta och se hur din tid och längtan försvinner utan spår?
Inlägg #24: Postat: 2006-09-26 11:56:00
Billy Butt
Till Calle Z ....Jag skriver denna text utifraan 40 aars erfarenhet av svensk faedda svenskar! Ursaekta texten . jag aer utomlands och skriver fr en engelsk dator utan svenska boekstaever
Inlägg #25: Postat: 2006-09-26 12:47:00
Jan E
Calle Z måste vara den värste kolerikern i dessa spalter. Ständigt rasande - men särskilt när någon dristar sig till att kritisera "det svenska", ständigt flitigt bruk av utropstecken. Har du det jobbigt privat Calle? Och heder åt Billy som inte går i spinn av Calles utfall.
Inlägg #26: Postat: 2006-09-26 18:44:00
GunnarL
Under alla förhålanden är det bra att vi har ElG som kan upplysa oss om hur eländigt tillståndet i riket är! Själv har jag gått omkring nöjd och glad hela dagen och även upplevt att alla människor i min omgivning är nöjda och glada. Har t.o.m. träffat en del utlänningar och - till min stora förvåning - inte påtalat hur miserabelt allt egentligen ligger till.
Inlägg #27: Postat: 2006-09-26 18:46:00
GunnarL
f/ Sedan har jag talat med min 87-årige far per telefon. Han var också nöjd och glad och hade suttit i flera timmar "på ljugarbänken" och umgåtts med sina vänner. Egendomligt! En god affärsidé för Dig ElG skulle vara att starta något företag för att upplysa oss om den verkliga situationen i Sverige! Pessimistkonsult AB eller något sådant.
Inlägg #28: Postat: 2006-09-26 18:48:00
GunnarL
f/ ElG skriver att hans mor är ensam och helt följdriktigt flyttar han till Italien! Logiken är fantastisk! Nej, Janne B i svar nr 16 kommer sanningen närmast - det handlar om rent struntprat!
Inlägg #29: Postat: 2006-09-26 18:52:00
GunnarL
f/ Och detta struntprat är konsekvent! Varje möjlighet till att tala om hur eländigt Sverige är tas till vara! När jag läste Billys artikel kunde jag satt pengar på att ElG skulle komma med en lång tirad och beskriva vår miserabla och olyckliga tillvaro. Och mycket riktikt -han nappade direkt. Jan E, jag är faktiskt inte ett skit kolerisk trots utropstecknen!
Inlägg #30: Postat: 2006-09-26 18:55:00
GunnarL
f/ Min svenska blev förfärlig i de här kommentarerna men jag har bråttom - skall se Öster-Helsingborg. Ursäkta! Fan, utropstecken igen.
Inlägg #31: Postat: 2006-09-26 19:20:00
CMO
Och GunnarL kan bli Sveriges egen informationsminister Bagdad-Bob eller Gnohult-Gunnar kanske. "Som vanligt är det min åsikt att det finns inga fiende tanks, eh jag menar problem, i Sverige, never! Alla kritiker kommer personligen att brännmärkas av Göran Persson."
Inlägg #32: Postat: 2006-09-26 19:22:00
CMO
Fortsätt att ge dina nyansierade kommentarer med både ris och ros ElG!!!
Inlägg #33: Postat: 2006-09-26 20:15:00
El Guatusi
GunnarL: Jag har flera ganger papekat att en svensk tillvaro kan vara alldeles lysande, sa lange du foljer den gangse mallen o inte sticker ut alltfor mycket. Vilka mobbas i lumpen? De eftertanksamma, de milda - som genast kallas "mesar". Har Gunnar gjort lumpen sjalv? Jag undrar annu vad som blev av de stackare som systematiskt trakasserades, dag o natt.
Inlägg #34: Postat: 2006-09-26 20:19:00
El Guatusi
Att ensamheten AR ett enormt problem kan knappast den storste Sverige-idealist forneka. Pa julhelgen, var storsta hogtid da alla borde vara glada och umgas - hur manga sitter da inte ensamma? Och hur manga ensamma ser man inte under en promenad pa stan?
Inlägg #35: Postat: 2006-09-26 20:21:00
El Guatusi
Det finns ett omhetstorstande i Sverige som man kanske fornimmer fullt ut forst efter en tid pa andra latituder. Manniskor som nastan tackar en for att man tar sig tid och pratar med dem nagra minuter. Nar jag hade tfn-kontakt med kunder var en mkt stor del av dem som ringde manniskor som bara behovde
Inlägg #36: Postat: 2006-09-26 20:24:00
El Guatusi
fa prata av sig. Marker ni inte all denna ensamhet, kara landsman? Ibland far man intrycket att vi uppror oss mer over djurens lidande an over manniskors. Hur blev det sa? Att forneka sociala problem o stoppa huvudet i busken loser sannerligen inga problem. Att tabubelagga dem, knappast heller.
Inlägg #37: Postat: 2006-09-26 20:34:00
El Guatusi
Nagra fragor till Gunnar och alla andra som retar sig pa min beskrivning av det sociala klimatet i Sverige: 1 Fornekar ni att det finns manga som hamnat "utanfor"? 2 Om ni inte fornekar det: retar ni er pa att det ar en stroppig utlandssvensk som papekar det? eller 3 tycker ni att det ar s a s fysiologiskt att ett hogutvecklat och teknokratiskt samhalle skapar ensamhet och att detta ar en baksida man far ta med visst jamnmod?
Inlägg #38: Postat: 2006-09-26 21:03:00
El Guatusi
Gunnar: "ElG skriver att hans mor är ensam och helt följdriktigt flyttar han till Italien!" Tack for att du drar in min mor i argumentationen! Jag kan lugna dig pa den punkten. Jag tillbringade 7 veckor i Sthlm i varas da min mor hade ont i knat o det var min semester 2006.
Inlägg #39: Postat: 2006-09-26 21:15:00
CMO
37/ Det beror på att du ger sossarna en del av skulden. Om du skyller samhällsproblemen på "kvartalskapitalismen" och den allmänna girigheten hos dagens företagsledare så får du Gnohult-Gunnars välsignelse.
Inlägg #40: Postat: 2006-09-26 21:15:00
GunnarL
37-38/ ElG, nej, nej, nej! Du får väl fortsätta att kritisera Sverige och måla upp den förfärliga bild som Du gör, om Du nu tycker att läget är sådant! Enligt min uppfattning stämmer den dock inte överens med verkligheten! Inte ett dugg! Visst finns det ensamma människor i Sverige, men det finns det överallt i världen.
Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...