Den svenska empatin har spolats ner i toaletten

Inlägg #1: Postat: 2006-09-24 00:24:00
Sunny
Janne jag har sett på Tv nu om den gamla damen som HSB ska vräka o jag är så arg att jag kunde gå sönder!
Janne: En del i de hemlösas förening har det börjat så för: en liten skuld under sjukdom eller arbetslöshet o sedan har bollen kommit i rullning. Var är medmäskligheten o det sunda förnuftet?
Inlägg #2: Postat: 2006-09-24 08:36:00
Janne B
Är man utan jobb ett tag och därtill fysiskt sjuk så blir man ju rätt säkert deprimerad också. Mer eller mindre. Handlingsförlamad. Då kan kravbrev o andra brev bli liggande för man orkar inte öppna dem. Eften en vecka har viktigt brev hamnat under en tidningshög. Det behöv bara att man inte svarar eller inte betalar under trre veckor, så kan man bli vräkt. FÖR EN STRUNTSUMMA.
Inlägg #3: Postat: 2006-09-24 08:38:00
Janne B
Före och efter valet så har ett antal kandidater med skulder satts upp på tidningssidorna. Hur rimligt är det att en skuld på bara ca en tusenlapp blir Offentlig.//
Inlägg #4: Postat: 2006-09-24 08:43:00
Janne B
Billy Butts exempel med den gamla och sjuka damen hade ju lösts med ett enda telefonsamtal till Socialbyrån. Jag har säkert jobbat på tio socialbyråer där chefer och politiker har haft en klar order. "Låt ingen bli vräkt" "Betala först och räkna sedan". Socialbyrån har ju möjlighet att sedan låta Hyresgästen avbetala utan ränta under flera år om så krävs./Undantag möjligen unga män som kör omkring i BMW/
Inlägg #5: Postat: 2006-09-26 00:48:00
Sunny
Jag ärrädd att de stramat åt hyreshjälp på det sociala numera.I alla fall I Stockholm
Inlägg #6: Postat: 2006-09-26 08:59:00
Janne B
Sunny/ Du har helt säkert rätt i detta men jag tror att det ändå finns en viss typ av personer som aldrig för avslag och dit hör ju vår gamla sjuka dam.// Hon som påståtts vara senil sa klara saker i TV4 nyss. Hela problemet är okunniga styrelseledamöter menade hon.
Inlägg #7: Postat: 2006-09-26 09:03:00
Janne B
Hon fick genast medhåll av den lokale HSB-chefen. Han menade att både HSB:s stadgar och bostadsrrättslagen hindrar vräkning av gamla och sjuka. När styrelsen ändå beslutar om vräkning så måste det bero på grov okunnighet sa chefen. Jag vet ju varför HSB skapades.Det var för att öka de boendes rättstrygghet. Man ville delvis ta makten från de privata hyresvärdarna. Sedan blev de kommunala bolagen inte ett dugg bättre än de privata. Då behövdes HSB ännu bättre
Laddar...