Inlägg #1: Postat: 2006-09-22 18:47:00
|
Erik O |
Fast det var ändå en sakfråga som avgjorde valet, nämligen arbetslösheten. Vi är många som hoppas på fler riktiga jobb, istället för att fuska undan arbetslösa i "åtgärder".
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-09-22 18:52:00
|
tobias |
Jag hör till dem som inte tycker det är en dumhet att låta sig luras av en viss image eller liknande och har själv gjort det flera gånger. Det är nog högst mänskligt och därför måste vi börja ta hänsyn till att även Kalle Anka-plåster kan ha en påverkan på hur man lägger sin röst. Men det handlar snarare om en påverkan på det undermedvetna än det medvetna.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-09-22 18:56:00
|
tobias |
Frågan om arbetslösheten avgjordes i sin tur på ren retorik. Inget parti tycker ju arbetslös är något bra och inget parti vill fuska bort några arbetslösa. Det är ju flera av dem som går i åtgärdsprogram som inte känner sig bortfuskade. Så antingen har de blivit lurade att tro att de gör något som kan ge dem jobb eller så har du svalt retoriken om "fusket" med arbetslöshetssiffrorna. Men vad är sanningen egentligen???
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-09-22 19:10:00
|
Erik O |
3 Jo, s har satt i system att trolla med siffrorna för att upprätthålla fasaden av låg arbetslöshet. Har man gått i olika åtgärder i flera år utan att kommit nånvart kan jag lova dig att man känner sig bortfuskad.
Kan men erbjuda en adekvat yrkesutbildning för ett yrke som företagen skriker efter är det jättebra. Men fler arbeten tilllsätts inte genom att samtliga sökande har gått söka-jobb-kurser.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-09-22 19:14:00
|
HonkyTonkMan |
4/ Instämmer, som arbetslös i nästan ett decennium kan jag garantera att man slutar inte att definiera sej själv som arbetslös bara för att man hamnar på AMU eller ALU eller AGA eller.....
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-09-22 19:17:00
|
Erik O |
3 Sanningen är den att 10-15 av alla arbetsföra arbetar idag. Det är inte rimligt. Arbetslösheten borde ligga i spannet 4-6, inte mer.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-09-22 19:18:00
|
Erik O |
6 Fel, 10-15 av alla arbetsföra är arbetslösa idag.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-09-22 20:58:00
|
Scooby |
4/ Jag instämmer till fullo om det du säger om s. Om folk visste vad de har kostati alla avseenden folkhemmet de senaste decennierna.....
Å andra sidan går det alldeles utmärkt även som borgare att "gömma" arbetslöshet: Om du i god anglosaxisk stil "piskar" de arbetslösa till att ta "mc jobbs" så kan du också få "snygga" siffror.
Ps. Har stora problem med att posta kommentarer, varför jag aldrig lyckas fullfölja nån diskussion. Vad gör jag för fel? nån som vet? Ds.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-09-22 21:27:00
|
Erik O |
5 Tack. Men McJobs är också jobb! Dessa företag tillhandahåller nämligen varor och tjänster som folk faktiskt efterfrågar. Den stora tillväxten i sveriges skonomi ligger i tjänstesektorn. Sen kan det förstås diskuteras om lönenivåer och arbetsförhållanden uppnår en hygglig standard. Men det är en fråga för arbetsmarknadens parter att förhandla fram.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-09-22 22:05:00
|
Scooby |
9/ Problemet med att reducera sysselsättning till att ANTALET personer i en ekonomi skall ha ett jobb är att ingen hänsyn tas till vad dessa pysslar med. Det ekonomiska värdet av Mcjobs är fullt jämförbart med diverse ams-påfund från s. Ett val mellan dessa är förstås som pest eller kolera och något jag inte rekomenderar. Sverige är möjligen världens mest avancerade ekonomi så det bör finnas bättre saker att sysselsätta sig med.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-09-22 22:21:00
|
Erik O |
10 Värdet av AMS-jobben är noll medan McJobs utför en nyttig tjänst gentemot sina medmänniskor.
Grejen är den att jobben är helt beroende av hur vårt samhälle ser ut. Det finns uppenbarligen ett stort behov av arbetskraft i vissa branscher såsom tjänstesektorn och mindre behov i exv industri- och jordbrukssektorerna. Det vore ren idioti att försöka motarbeta den naturliga utvecklingen.
Sen är det, som sagt, upp till arbetsmarknadens parter att förhandla fram vettiga villkor.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-09-22 23:28:00
|
tobias |
11 Bara en liten kommentar till diskussionen, även om jag tycker den är offtopic. "McJobs utför en nyttig tjänst gentemot sina medmänniskor", i realiteten är det ofta de fattiga som utför jobb åt de rika och inte tvärtom. En volvoarbetare har inte råd med det de tillverkar, etc. etc. Det finns undantag men i regel går många jobb ut på att att fattiga ska jobba för de rikas välstånd. Vem är det som behöver fler jobb egentligen? De som redan har det bra idag?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-09-23 00:21:00
|
Erik O |
12 Undrar du vem som behöver jobben? Jag vägrar dela in folk i grupper. Det behövs bara fler jobb, där de kan skapas av en naturlig efterfrågan. Alla arbetande människor producerar varor eller utför tjänster åt andra. Rik som fattig, svart som vit, kvinna som man. Det är en självklarhet.
|
|