Skulle du städa för 80 kr/tim?

Den här tråden diskuterar artikeln Skulle du städa för 80 kr/tim?.
Inlägg #1: Postat: 2006-09-20 11:25:00
Mysan
Det finns ju inga jobb att söka.Frågan blir skulle du ta ett skitjobb för att överleva ? Nej svara nog de flesta.Man måste ha en bra inkomst samt ett jobb man gillar men alla okvalificerade lätta jobb är idag försvunna och nu med en ny regering får vi se hur det slutar.
Inlägg #2: Postat: 2006-09-20 13:44:00
Banestyrelsen
Det är du som säger att detta kommer stanna runt 80-90 kr; borgarna hävdar att lönerna kommer stiga pga ökad efterfrågan på vitaanställda skattejusteringarna utlovar. Hur det blir återstår att se, men du argumenterar i alla fall inte mot borgarna utan mot din egen misrepresentation av deras politik, en sk straw man. Sådant övertygar inte.
Inlägg #3: Postat: 2006-09-20 13:51:00
Leif-Arne
Efterfrågan på "vita" hushållsnära tjänster borde sannolikt öka, något i alla fall om man utgår ifrån Finland. Men, frågan är: skall staten genom olika skattesatser, avdrag subventioner etc styra medborgarnas konsumtion? Är det mer behjärtansvärt soda konsumtionen av städning än av hårklippning? Är konsumtion av böcker mer angelägen än konsuntion av CD-skivor? Isf. varför?
Inlägg #4: Postat: 2006-09-20 14:25:00
Elina
Du tycks inte veta hur de normala lönerna ser ut idag. Vårdbiträde de städar också 85 kr före skatt eller lite mer, likaså personlig assistent, LOare som snickare 125, städare i kommunal som städar mitt hyreshus trappor får 90 före skatt. Så ta reda på vad som gäller först.
Inlägg #5: Postat: 2006-09-20 15:40:00
Anna Drangel
Jag kan tänka mig att vi kommer hamna på nivåer på 50-60 kr i timmen före skatt för folk som har gått arbetslösa länge.
Inlägg #6: Postat: 2006-09-21 09:33:00
Mysan
De stora förlorarna är som alltid kvinnor .Inte mycket vita män som städar .Därav löner inom städ och vård.Vem vill städa och jobba inom vård överhuvudtaget nu för tiden? Inte många.
Inlägg #7: Postat: 2006-09-21 17:33:00
Eleni Schmidt
Anna, jag skulle definitivt städa för 80 kr i timmen. För dig är det uppenbarligen inte mycket pengar, men för mig som låginkomstagare är det det. Seriöst, om du säger ett ord skulle jag göra det hos dig, i hopp om lite extra cash.
Inlägg #8: Postat: 2006-09-21 23:01:00
Anna Li
Det motsvarar en månadslön på över 50 000 kronor i månaden...Har du det klart för dig. Sååå jävla märkvärdigt och jobbigt är det inte att städa, inga som helst studier eller lån behövs.

80 kr netto i timmen för svartstädning och 40 timmars arbetsvecka ger drygt 13 000 kr netto, vilket väl torde motsvara en lön över 20 000 kr före skatt - inte så illa det heller. Fast Svart ska man inte jobba förstås.
Inlägg #9: Postat: 2006-09-24 21:30:00
Beckisbarnet
80kr i timmen före skatt? Ja någon hög lön är det ju inte, men vaddå.. det finns ju låga löner, det är väl inget märkligt med det? I sommar jobbade jag som vårdare, 98kr/tim, mer än 80, men jag klagar inte. Ge dig nu Drangel!!!
Inlägg #10: Postat: 2006-09-25 22:40:00
Eleni Schmidt
Det är trist att målare tjänar mer än städerskor, men det är oändligt mycket bättre att ha ett lågavlönat jobb en att vara arbetslös, precis som att det är bättre att jobba vitt än svart. Maud Olofsson är en nytänkare, jag kan förstå att man är kritisk till alliansens förändringspolitik om man vänster-konservativ.Men de flesta jobben finns i servicesektorn idag.
Laddar...