|
Inlägg #1: Postat: 2006-09-19 09:23:00
|
|
Janne B |
Det gamla kommunistpartiet från 1930-talet upplöstes aldrig. Det bara bytte namn några gånger och kallas nu Vänsterpartiet. Ohly är fortfarande kommunist även om han av taktiska skäl inte kallar sig detta längre. /det har varit en skam och en näsa att SAP hellre har samarbetat med V än med något demokratiskt mittenparti!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-09-19 09:42:00
|
|
GunnarL |
1-2/ Glömmer Du inte en sak Janne B? Vänsterpartiet det gamla kommunistpartiet hade i valet 2002 ett resultat som uppgick till 9,4 av rösterna. Centern hade 4,9, KD hade 8,1. Det var således mer demokratiskt legitimt att samarbeta med vänstern än med centern. Men Du kanske inte har någon respekt för det demokratiska systemet?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-09-19 09:44:00
|
|
GunnarL |
f/ För övrigt har såväl centern som folkpartiet avslagit alla försök till samarbete.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-09-19 09:48:00
|
|
GunnarL |
f/ Om vi skall bedöma partierna efter deras historia så finns det för övrigt en hel del "lik i garderoberna" även för det gamla högerpartiet och för bondeförbundet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-09-19 09:55:00
|
|
Janne B |
GunnarL/ Viktiga tillägg du gör. Men SAP befanns sig i en valsituation. Antingen att kompromissa med V eller med 2-3 mittenpartier. Jag menar att det varit mer demokratiskt att söka stöd eller regeringssamarbete mot mitten än mot extremvänstern. Du glömde nämna FP 12 .
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-09-19 09:58:00
|
|
Janne B |
OM Persson tydligt deklaretat att han inte hade ngt intresse av samarbete med kommunisterna så hade han kunnat bilda en verkligt stark Mittenregering.Det hade varit nyttigt för alla inblandade partier och bra för Sverige. Med en klar viljeinriktning hade detta gått.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-09-19 10:01:00
|
|
Janne B |
Jag minns riksdagsdebatterna från min ungdom då Kommunisterna ivrigt verkade för svensk avrustning medan kommunisterna på andra sidan Östersjön byggde upp sin militärmakt. Jag minns spionbilder på hundratals landstigningsfartyg som bara kunde användas mot Sverige. / Detta gode Gunnar L sitter i min ryggrad.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-09-19 10:41:00
|
|
GunnarL |
5-6/ Janne, jag nämnde bara de borgerliga partier som var mindre än vänsterpartiet./ Varken centern eller folkpartiet var för övrigt intresserade av något samarbete utan avvisade detta kategoriskt.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-09-19 10:43:00
|
|
GunnarL |
7/ Jag minns också det kalla krigets dagar. Men man får inte låta "rysskräcken" fördunkla det faktum att vänsterpartiet i dag är ett demokratiskt parti. Att kalla ett samarbete med ett parti som fått nästan 10 av folkets röster för "en förolämpning mot svenska folket" tyder på att Du inte riktigt förstått vad demokrati handlar om.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-09-19 12:49:00
|
|
Janne B |
8 Gunnar L/ De informationerna jag hade då visade att både FP och C var beredda på olika samarbetsformer med SAP bara SAP tog avstånd från Vänsterpartiet. Mittenpartierna ville inte vara med om att Göran P ibland lutade sig mot vänster och ibland mot mitten. Här gjorde Göran P ett val.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-09-19 12:53:00
|
|
Janne B |
Jag hade något värre än rysskräck, skräck för det väldiga kommunistiska Sovjetväldet, några timmar resa från vår kust./ 90 av svenska folket var emot Vänsterpartiet, ändå valde GP att samarbeta med dem än ett ca 20igt Mitten. // Hur var dina känslor GunnarL inför Sovjet och Kommunismen??
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-09-19 12:57:00
|
|
Janne B |
I SVT:s morgonsoffa satt bl a en kvinnlig lettisk journalist, som med tanke på sitt eget landshistora kritiserade den kommunsitstödda regeringen i Sverige. // Jag ska lyssna på reprisen kl 16.05 för att fånga exakta ordalydelsen..
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-09-19 13:44:00
|
|
GunnarL |
11/ Min känsla för Sovjet och kommunismen var nog densamma som för de flesta svenskar. Det var ju ett hot. Men det är inte det saken handlar om! Det handlar om respekten för demokratin! Med Ditt sätt att resonera skulle inte centern har något inflytande eftersom 95 av väljarna var emot centern, 88 var emot folkpartiet, 92 emot kristdemokraterna, osv. "95 av väljarna var emot centern, ändå valde moderaterna att samarbete med dem". Du ser väl själv hur Ditt resonemang haltar.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-09-19 13:46:00
|
|
GunnarL |
f/ Du saknar helt enkelt respekt för demokratin, där varje röst skall vara lika mycket värd! Samma symptom för övrigt som Bengt Westerberg visade när han lämnade soffan när ny demokrati röstades in! Ungefär: "Jag respekterar demokratin när folk röstar som jag vill....."
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-09-19 13:48:00
|
|
GunnarL |
f/ Du är ju snar att betona alla människors lika värde. Skall inte alla röster i ett val ha lika värde?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-09-19 13:49:00
|
|
GunnarL |
f/ Vem är det som "förolämpar Sveriges folk"?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-09-19 16:30:00
|
|
Janne B |
Jag har använt några provocerande formuleringar och det får jag igen nu i ett rätt hett klimat. // För mig är stor skillnad på om ett ytterkantsparti får 10 eller ett mittenparti får 10 .Man kan inte säga att 90 är emot mittenpolitik men däremot att 90 är emot ytterkantspolitik.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-09-19 16:35:00
|
|
Janne B |
15/ Människor har lika värde men röster har aldrig haft samma värde.
När vi haft socialdemokratiska regeringar så har givetvis sosserösterna vägt tyngre än de borgerligas, som ofta varit fler. Jag accepterar detta,för jag har inget förslag på ett bättre valsystem. De som röstade på vänstern för fyra år sedan har haft större inflytande än de som röstade på C/FP. Jag anser fortfarande att SAP gjorde fel val, men du kanske anser att SAP gjorde rätt då de valde V?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-09-19 16:37:00
|
|
Janne B |
Seriösa GunnarL/Hur anser du att Partierna i Falkenberg ska handskas med nuvarande situation där SD fått 25 .?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-09-19 17:48:00
|
|
GunnarL |
17/ Hela Ditt resonemang haltar. Man kan vända på det: Ytterkantspartiet moderaterna fick ca 15 i valet 2002. Alltså var 85 emot denna ytterlighet! Ändå valde mittenpartierna att samarbeta med moderaterna! Som jag minns det avvisade dessutom både C o FP alla inviter från sossarna - Maud Olofsson mest kategoriskt av alla.
|
| |