När Gudrun Schyman for vilse i fädrens spår

Inlägg #1: Postat: 2006-09-16 09:55:00
Joakim Steneberg
Eleni Schmidt! Jag påpekar mycket noga behovet av och rätten till att förändras, både kvinnor och män. Således ingen "schablonbild av vårt biologiska och sociala arv". Men förnekar du dessa arv?
Om man läser t.ex moderaternas valmanifest om jämställdhet, så undrar man om det är klippt från Fi!
Det är denna påverkan på övriga partier som artikeln främst handlar om!
Inlägg #2: Postat: 2006-09-18 13:27:00
Eleni Schmidt
"klippt från Fi" he he, den var bra, jag känner en del moderater som skulle ha vissa synpunkter på den åsikten...Och nej, jag förnekar inte alls vårt arv, där kvinnan var underställd mannen. Men jag glad och tacksam över att det arvet är på väg att försvinna...Men borgarna betonar i alla fall valfrihet i hemmet, men sedan blir ju hela samhället mer jämlikt, och den utvecklingen tror jag inte går att hejda. Så även moderaterna har ju hakat på, fast lika FI är de ändå inte...;
Inlägg #3: Postat: 2006-09-18 22:05:00
Joakim Steneberg
"Där kvinnan var underställd mannen"? Hur var det nu med schablonerna!? Har du några bevis?
OM kvinnan nu i vissa sammanhang kan ha "varit underställd mannen", så kan det hänga ihop med samhällets utveckling. Att det varit en praktisk lösning, som kanske även hon gärna ställt upp på? Det kan vara bekvämt att slippa ta ansvar i vissa fall, t.ex.om man har små¨barn osv.
Kanske därför feminismen idag gärna vill ha rättigheter men sällan skyldigheter!
Inlägg #4: Postat: 2006-09-18 22:12:00
Joakim Steneberg
Värre är det med dagens verklighet, med hjälp av politikernas fjäsk.
"Kvinnan har tagit makten i hemmet" Se min artikel om kvinnosamhället
"Pappor mer förtrycktya än pappor"
Jonas Gardell hyligen.
Och efter 30 år av anklagelser mot männen för "att inte ta sitt ansvar" i föräldraledigheten, så visade det sig att det var mammorna som bromsade!
Politiskt förtryck mot männen som kan slå tillbaka mot kvinnor!
Inlägg #5: Postat: 2006-09-18 22:21:00
Joakim Steneberg
Hoppsan: "Pappor mer förtryckta än bögar" skall det vara! Fanns i en tidningsartikel för några veckor sedan.
Inlägg #6: Postat: 2006-09-18 22:38:00
Eleni Schmidt
Du kan inte förneka historien, vi kvinnor fick inte rösta, innan 190o talet kunde kvinnan inte äga ett företag, hon blev myndig först som änka, en man hader rätt att tvinga sin hustru sex, hon fick inte studera etc, det är inga schabloner, utan fakta.
Inlägg #7: Postat: 2006-09-18 22:45:00
Eleni Schmidt
Däremot håller jag med att man måste tala om rättigheter också, Jag kan såklart inte tala för alla feminister, men jag vet att vi är många som inte kräver särskilda förmåner pga av att vi är kvinnor.
Inlägg #8: Postat: 2006-09-18 22:46:00
Eleni Schmidt
Det kanske var en bekväm lösning för några kvinnor att stanna hemma, men för många måste det också varit extremt frustrerande. Och jag tror du har rätt, det kan säkert vara skönt att slippa ansvar, men det slår ju tillbaka mot kvinnan eftersom hon blir beroende av mannen. Slutligen skulle jag gärna se delad föräldraledighet, men om de flesta inte vill ha det så kan man ju inte införa det...
ha det gott.
Inlägg #9: Postat: 2006-09-18 22:48:00
Eleni Schmidt
Förresten, i vilken tidning fanns artikeln? Jag gillar Gardell.
Inlägg #10: Postat: 2006-09-18 22:57:00
Friskytten
Svar 2. Vad är det för roligt med att rabiat radikalfemism till och med tagit sig in hos moderaterna? Mer katastrofalt än roligt tycker jag. Var det extrapris på feminismfloskler på Konsum i dag? "där kvinnan var underställd mannen." Ja se goddag då. "Bevisen" för denna "underställdhet" tas ju alltid fram av elitfeminister som har som yrke att kämpa mot detta "förtryck".
Inlägg #11: Postat: 2006-09-18 23:01:00
Friskytten
Svar 2 igen. Hela samhället blir inte alls mer jämställt. Men jag har några riktiga jämställdhetsförslag här. Vad tycker du om dem? 1 Män OCH kvinnor ska ha värnplikt. 2 Kvinnor har fri abort till vecka 18. Alltså ska mannen ha rätt till juridisk abort till vecka 18: kunna avsäga sig faderskapet. 3 Skattemedel riktas från kvinnomedicin till mansforskning så att man kan reda ut och göra något åt att män lever 4,2 år kortare än kvinnor i Sverige i genomsnitt.
Inlägg #12: Postat: 2006-09-18 23:06:00
Friskytten
Svar 6. Det där är ingen idé. Jag kan alla anklagelser mot män redan och är immun mot dem eftersom jag inte tror att män förtrycker kvinnor nu och inte tror att de gjorde det förr heller. Det är du som feminist som förnekar historien eftersom det du lärt dig är feministisk historia som saknar verklighetsanknytning. Du kan ju börja med att citera den lag enligt vilken män hade rätt att tvinga sina fruar till sex. Lycka till med källhänvisningen.
Inlägg #13: Postat: 2006-09-18 23:58:00
Eleni Schmidt
Att du inte tycker det är roligt beror antagligen på att du inte har någon humor, jag skrattade åt det absurda i att moderater skulle vara rabiatfeminister, vilket kanske är lite överdrivet. och nu skrattar jag åt dina kommentarer. Varför så bitter? Ja ja, det är din sak. Nummer 1 håller jag med om, inte nummer 2 och inte nummer tre heller, varför ta pengar från "kvinnoforskning" det ena behöver väl inte utesluta det andra....
Inlägg #14: Postat: 2006-09-19 00:09:00
Eleni Schmidt
Jag förstår inte heller att hur jag kan förneka historien, eftersom allt det jag sa är fakta som vi lärde oss på universitet, av bla manliga forskare. Våldtäkt inom äktenskapet tror jag blev olagligt först 1965, men för all del, om du tror jag ljuger om det så fortsätt att tro det. Det kvittar egentligen.
Inlägg #15: Postat: 2006-09-19 09:47:00
Friskytten
Så du TROR att våldtäkt inom äktenskapet blev förbjudet först 1965. Är det något annat du tror? Att du blivit kidnappad av rymdmän? Att Elvis lever? Roligt också det där att du hänvisar till något som en manlig forskare sagt som ett argument för att det är sant.
Inlägg #16: Postat: 2006-09-19 19:44:00
Eleni Schmidt
He He, försöker du såra mig eller nåt? Då säger jag som Jack Sparrow;"Sticks and stones, love" Ja jag hänvisade till en man för att jag inser att du skulle tro mer på en manlig forskare än än en kvinnlig. Men jag tycker vi lägger ner, jag märker ju att du inte är intresserad av en diskussion om feminism; du vill gräla. Så det får du göra med någon annan. Hej svejs.
Inlägg #17: Postat: 2006-09-19 22:55:00
Friskytten
Svar 13. Det är riktigt att mycket få moderater är "rabiatfeminister". Problemet är att det faktiskt finns några sådana vilket är helt absurt. Du förstår inte min humor vilket inte spelar någon roll för mig. Att feminister rutinmässigt anklagar motdebattörer för att vara bittra, rädda, hotade osv. i stället för att bemöta argument är inget nytt men alltid lika patetiskt. Feminismen väsen är att försöka skuldbelägga eftersom man saknar argument.
Inlägg #18: Postat: 2006-09-19 22:57:00
Friskytten
Hur skulle det vara om du kunde bemöda dig om att försöka förklara varför du inte håller med om nummer 2 o 3 när du håller med om nummer 1? Anledningen till att pengar från kvinnoforskning ska gå till forskning till förmån av män är att det blir mer rättvist så. Lustigt att en feminist säger att det ena inte utesluter det andra.
Inlägg #19: Postat: 2006-09-19 23:00:00
Friskytten
Svar 16. På "haha" svarar jag: du har ingen källa för det du påstått vilket du försöker dölja, men du lyckas inte med tricket. På ditt påstående att jag inte vill debattera om feminism svarar jag: Du har ingen källa för ditt påstående och det kan du inte dölja genom att påstå att jag inte vill debattera feminism. På ditt påstående att jag vill gräla svarar jag: Du har fortfarande inte redovisat din källa vilket du inte kan dölja med diverse fantasilösa anklagelser.
Laddar...