Inlägg #1: Postat: 2006-09-15 16:44:00
|
Janne B |
Men på något sätt ingår detta i FP och sossetänkandet. Vi är alla solidariska mot samhället våra grannar etc. Men om man studerar mäns sjukskrivningar i september i Norrland så kan man se att de helt sammanfaller med Älgjakten. Jag minns omfattande Ingemar Stenmark epidemier ...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-09-15 17:36:00
|
steno |
Det talades om socialvårdstagarnandan redan på 50-talet. Då var förmånerna mycket blygsamma och okända för flertalet.Frammanar nuvarande situation passivitet eller aktivitet, det är fråga
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-09-15 18:44:00
|
Janne B |
Svaret är nog att dessa förmåner psykiskt fungerar väldigt olika på folk. Men det är ju inget svar egentligen.Men jag tycker nog att de som fick pengar kring 1965 nog såg mer av helheten,.Mitt sista år som soc.sekr kom folk och skulle ha sina pengar till sista öret. Om jag antydde att detta var grannens skattepengar blev de upprörda. Hotade att anmäla mig för chefen. På 40 år skedde ett enormt attitydbyte från mina skyldigheter till ---mina rättigheter.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-09-15 19:20:00
|
GunnarL |
3/ Där Janne B har Du helt rätt! Betoningen har gått över på rättigheter och alltför många glömmer att man också har skyldigheter. Förändringen kommer ungefär när de som är födda fr.o.m. 1958 och t.o.m. 1968 blir vuxna. De gick i en "flumskola". Den första "icke-auktoritära skolan". De hade inga läxor. Uppfostran skulle vara "fri" - vilket innebar ingen uppfostran alls. Det var den tiden som skapade attitydförändringen!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-09-15 19:24:00
|
GunnarL |
f/ Jag har sett detta i så många sammanhang. När jag var idrottsledare och hade barn som idrottade kom föräldrarna jämnåriga med mig och ställde upp som frivilliga ledare. När det var några arrangemang kom alla föräldrar dit. Tio år senare kom föräldrar som släppte av sina barn och körde därifrån - det var ju någon annan som skulle ta hand om barnen. Total brist på känslan av att ha några skyldigheter! Någon annan gör jobbet!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-09-15 19:29:00
|
GunnarL |
f/ På något sätt måste vi komma tillbaka till situationen där alla är väl medvetna om sina skyldigheter, vari bl.a. ligger att arbeta och försörja sig, betala skatt osv. Naturligtvis finns det alltid människor som av olika anledningar inte klarar av detta och dem skall vi ta hand om och hjälpa. Men det skall inte räcka med att "man tycker inte det är roligt" eller att man helt enkelt är lat.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-09-15 19:33:00
|
GunnarL |
f/ Det är synd att vi inte har någon enda politiker som öppet vågar säga att vårt land och vårt välstånd inte bygger på rättigheter utan på skyldigheter! För det finns ingen som gör - inte Persson och inte Reinfeldt.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-09-15 21:03:00
|
steno |
Bra talat Gunnar. När det gäller engagemang och idrott till exempel har jag precis samma erfarenheter. Vi var ett litet gäng egentligenjutan erfarenheter som drev handbollsverksamhet med 50-tal lag och turneringar med tusentals deltagare. Andra föräldrar lyste med sin frånvaro, möjligen kunde de klaga på att våra bilar som vi körde deras ungar för egna pengar var för dåliga
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-09-15 21:18:00
|
peter_ |
4. 1958-68? Nej, det var nog senare. Jag är född 1960 och vi hade uppställning på led innan vi på kommando marscherade in i skolan. Sedan hade vi morgonsamling och aftonbön. Vi hade garanterat lika mycket läxor som tidigare generationer. Betyg från årskurs 2 eller 3. Lärarna hade stor auktoritet och gav oss betyg i uppförande och ordning.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-09-15 21:25:00
|
GunnarL |
9/ Ok Peter, jag kanske generaliserar alltför hårt. Givetvis menar jag inte alla individer, och givetvis skiftade förhållandena från skola till skola. Men vad som hände var att realskolan som i viss mån var en elitskola försvann och efterträddes av vad som då kallades "enhetsskolan", där alla skulle gå nio år. Då sänktes alla krav drastiskt.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-09-15 21:27:00
|
GunnarL |
f/ Och inte bara kunskapskraven utan också kraven på ordning och reda, kraven på disciplin, osv. Det var helt enkelt en tidsanda.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-09-15 21:28:00
|
GunnarL |
f/ Jag kan ha fel på årtalen - men inte mycket fel!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-09-15 21:34:00
|
peter_ |
Ja, det blev nog en större förändring lite senare. Realskolan och det där var ju förvisso redan ändrat.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-09-16 10:06:00
|
bagge |
till GunnarL: De menar 33-45 kanske? Bara för att du har vissa åsikter så blir inte barn bättre för att de som peter sa "å kommando marscherade in i skolan. Sedan hade vi morgonsamling och aftonbön.". Din skola präglades av lydnad, inga egna tankar eller slutsatser och mycket som bara kan kallas indoktrinering.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-09-16 10:07:00
|
bagge |
Jag minns väl de äldre lärarna man tex hade i SO eller historia. De hävdade bestämt att deras åsikter var korrekta. Hade man en annan välartikulerad åsikt fick man sämre betyg.
Många yngre lärare uppmuntrade till en diskussion och betygsatte VAD man gjorde istället.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-09-16 10:12:00
|
bagge |
Vidare så måste ni inse att tekniken är annorlunda idag. Det belyses tex när personer klagar på att dagens ungdomars handstil är dålig eller vi kan inte göra en "lång division".
Det är ju rent patetiskt. Idag så skriver jag möjligen något på papper vid möten eller handlingslista. Jag har D-nivå i matematik men vet inte längre hur jag utför en långdivision. Däremot kan jag skriva snabbt på datorn och har en mobiltelefon med miniräknare.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-09-16 10:20:00
|
bagge |
Jag är helt övertygad att den moderna skolan är mycket bättre än er gamla. Ert Sverige var ett självcentrerat samhälle med väldigt liten kunskap där få personer fick en utbildning. Idag måste vi konkurrera med hela världen, kunna flera språk samt arbeta med verktyg som inte fanns på din tid.
Till sist så blir jag förbannad över FPs betyg ordning och uppförande. Vad är det? Ska intag på universitetet bero på hur enig man är med lärare?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-09-16 10:30:00
|
El Guatusi |
Bagge: Den ar nog battre men knappast "mycket battre". Tidigare decennier fick eleverna lara sig att tala korrekt svenska, satta punkt och komma. Idag har manga svart att skriva ett halsning, ett gratulationskort, ett kondoleansbrev utan anglicismer, felsyftningar och andra markligheter. Historiekunskaperna ska vi nog tala tyst om for att inte tala om religionshistoria, som ju ar en forutsattning for var sjalvforstaelse.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-09-16 10:32:00
|
El Guatusi |
"ett halsning"? Koddak, jak er ert nua svenskleraret. Sej efter mej: ormet kruper...
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-09-16 17:05:00
|
bagge |
Ok bättre.... Det var ju förbannat mycket skit på min tid. Har aldrig haft så mycket flashbacks som när jag läste "Underdog"/
Nästa version av firefox kommer tack och lov ha språkkorrigering i inputboxar. Då blir nog allt mycket bättre.
|
|