Behöver vi ökad invandring?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-09-15 16:41:00
Jan E
Visserligen har SD numera en ny fasad där man mer lyfter fram en slags folkhemsnostalgi i stället för de värsta rasistflosklerna. Men man behöver inte gräva särskilt djupt under den fasaden för att hitta främligsfientligheten. Det är trots allt ett parti som är sprunget ur den öppet rasistiska och nationalistiska organisationen ”Bevara Sverige Svenskt”. Glöm inte det. Även om kanske de värsta typerna har gått över till ND.
Inlägg #2: Postat: 2006-09-15 16:41:00
Jan E
SD närs av ett hat mot framför allt utomeuropeiska invandrare. Man säger själv att invandringsfrågan är partiets profilfråga, men jag skulle vilja säga att det är hatet. Hatet mot främlingar. Man ser inte invandrare som individer som alla har individuella behov och möjligheter, utan invandrare är bara en stor grå massa som kostar samhället pengar och begår brott.
Inlägg #3: Postat: 2006-09-15 16:41:00
Jan E
Man skuldbelägger t ex alla muslimer för att det finns trista avarter inom islam. Låt oss jämföra med de senaste årens feministdebatt här på Sourze. Vi vet hur stålis och andra går i spinn när feminister uttalar sig om mäns våld mot kvinnor och hur de skuldbelägger alla män. Men SDs skuldbeläggande av alla muslimer det går alldeles utmärkt.
Inlägg #4: Postat: 2006-09-15 16:42:00
Jan E
Det finns systemfel i Sverige när det gäller invandring och integration som yttrar sig framförallt i boendesegregation, brottslighet, bidragsberoende och låg sysselsättninggrad. Men vi har också diskriminering även om Kamalis sätt att beskriva och åtgärda den är helt uppåt väggarna. Ta t ex fallet med de nyktra, propra killarna med invandrarbakgrund som nekades inträde på en krog för några år sedan och som var smarta nog att filma kränkningen. Har jag inte hört stålis uppröra sig över, eller?
Inlägg #5: Postat: 2006-09-15 16:42:00
Jan E
Allt detta hänger ihop. Utanförskap och diskriminering. Det är det som är det svåra. Var börjar man? Jo, först och främst måste folk komma ut i jobb och kunna försörja sig. Det är grunden till allt. Att börja köra ut folk som SD vill är inte lösningen, även om det skulle ske under förment frivilliga former. Vi ska inte öka motsättningarna mellan olika folkgrupper.
Inlägg #6: Postat: 2006-09-15 16:42:00
Jan E
Vi ska varken krama ihjäl eller slå på invandrare, vi ska se till att utanförskapet bryts genom aktiva åtgärder. Som jag skrivit förut: vi ska ställa krav men också ge möjligheter. Prestation och motprestation. Det är vad det handlar om. Vi ska återupprätta integrationspolitiken i Sverige i den mån vi öht haft nån. Vi ska kombinera kravställande, t ex kunskaper i svenska, med kraftfulla åtgärder för att minska bidragsberoendet och öka jobbmöjligheterna genom att göra det lättare att anställa.
Inlägg #7: Postat: 2006-09-15 16:43:00
Jan E
Vi ska vara tillåtande när det gäller invandrares religionsutövning och olika kulturella yttringar - under förutsättning att de ryms inom svenska lagar. Jag är precis lika upprörd som stålis när jag läser om hedersrelaterade brott och om muslimska män som förtrycker sina döttrar, omskärelse av småbarn etc. Såna kulturella avarter ska bekämpas.
Inlägg #8: Postat: 2006-09-15 16:43:00
Jan E
Men glöm inte att det är s som haft ansvaret för den misslyckade integrationspolitiken under en lång följd av år. Därför ska s röstas bort nu på söndag. Rösta på Alliansen. Så får vi chansen att förbättra invandrings- och integrationspolitiken – på ett anständigt sätt.
Inlägg #9: Postat: 2006-09-15 16:50:00
Janne B
Tack för dessa väl genomtänkta och balanserade stycken. Svar 7 känner jag varmt och starkt för. Även jag ser bättre ansatser inom Alliansen, ett gott skäl att låta dom få reda ut 3 års misslyckande.
Inlägg #10: Postat: 2006-09-15 17:16:00
stålis
2/ SD närs *inte* av ett hat mot invandrare. Det är ett falskt påståenden i syfte att slippa erkänna sin egen invandringspolitiks bankrutt. Vi kan inte ha fortsatt invandring av nuvarande omfattning. Men denna realistiska inställning är "hat" mot invandrare.
Inlägg #11: Postat: 2006-09-15 17:17:00
stålis
Kan jag få svar på frågan om Suat Cicek, turken som vill stoppa invandringen till hela Sverige, också närs av hat mot invandrare?
Inlägg #12: Postat: 2006-09-15 17:18:00
stålis
Inlägg #13: Postat: 2006-09-15 17:19:00
stålis
Varför diskuterades inte Ciceks artikel i massmedierna? Ja, det är den sortens intellektuella ohederlighet och brist på respekt för ärliga meningsmotståndare som ger proteströster på SD.
Inlägg #14: Postat: 2006-09-15 17:20:00
stålis
Jan E. och Janne B samt El Guatusi är tungt vägande argument för att proteströsta på SD, tills vi får ett bättre alternativ! Det är ett one-night-stand i väntan på en mer fast förbindelse.
Inlägg #15: Postat: 2006-09-15 17:33:00
El Guatusi
14/ Sa talar en mogen svensk medborgare med lang livserfarenhet! Och sen undrar du varfor tiden ar ur led...
Inlägg #16: Postat: 2006-09-15 17:38:00
El Guatusi
Som jag ser det vore en valframgang for SD narmast positiv: vi kom atminstone ur hycklandet o oversitteriet. Demagogiska partier ar en trend i hela varlden, Sverige inkluderat. Hittills har - otroligt nog - banala bitterfeminismen inte sorterats in under den kategorin, men tiden har kommit kapp dem. Och sa det framlingsfientliga parti som vi gjort oss markvardiga over att vi klarat oss utan... Svenska samhallets halsa ar inte briljant.
Inlägg #17: Postat: 2006-09-15 17:51:00
El Guatusi
Har last Cicek-artikeln. En bra formulering: "För människor är inte bara materia, människor behöver stolthet, de behöver självförtroende, och det får man genom att arbeta och känna sig delaktig i samhället. Inte genom att få pengar till sin försörjning genom bidrag."
Inlägg #18: Postat: 2006-09-15 17:55:00
El Guatusi
Att s valt att medvetet? fora in invandrare i bidragsberoende for att pa sikt skapa en "palitlig rostreservoar" - det ar val tecken pa en cynisk, framlingsfientlig mentalitet pa allra hogsta niva? Ar det EU som har totalitara tendenser?
Inlägg #19: Postat: 2006-09-15 18:49:00
CMO
0/ Att rösta på småpartier är inte alls att kasta bort sin röst. Det är i högsta grad att delta i den demokratiska processen.

1-3/ Jan E ägnar sig åt kollektivt skuldbeläggande av alla SD sympatisörer.
Inlägg #20: Postat: 2006-09-15 18:53:00
CMO
Sedan ska man komma ihåg att en förutsättning för att SD ska kunna växa och få makt är att de anpassar sitt budskap så att de appelerar till en större grupp. De kan kanske utvecklas till ett kulturkonservativt parti att räkna med vem vet. Inte min kopp te, men visst ska stålis och alla andra som känner att det är rätt rösta på dem. Hellre sd än v eller mp i alla fall...
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...