|
Inlägg #1: Postat: 2006-09-15 09:34:00
|
|
Inger Olsson |
Problemet, som jag ser det, med ditt "helhetstänkande" är att du - och övr. homeopater? - hävdar att vatten har minne. Men h u r definierar du minne?
"Vanlig" vattendroppe består av 2 vätemolekyler och en syremolekyl. Allt liv kräver DNA för att kopiera - reproducera - sig själv. Krävs alltså minne för denna handling.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-09-15 09:35:00
|
|
Inger Olsson |
Vatten har ju inte dessa egenskaper. Däremot är vatten en abiotisk viktig faktor för det biologiska livet självt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-09-15 09:36:00
|
|
Inger Olsson |
Konkreta tips däremot: om man kunde få tillbaka kunskaper kring personhygien och städning skulle mycket vara vunnet. T ex salt, ättika, sprit, vatten & tvål, förlora inte värme i onödan, andningsteknik och att sömnen läker. Vidare, om folk höll sig borta från Vårdcentraler och sjukhus vid minsta “spink” i foten, förkylning och magsjuka med kombination “folkvett” skulle spridning elimineras och våra sjukstugor upptas av de som verkligen är allvarligt sjuka.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-09-15 09:41:00
|
|
Inger Olsson |
Politisk analys?
Lika frågor kommer inte ens att ge lika svar.
Inte heller kommer lik att vara lika. Och lycka för den ena är inte lycka för den andre.
Och lust och olust.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-09-15 09:44:00
|
|
Inger Olsson |
Vi kan vara överens om att människan strävar efter vad vi tror oss vara harmoni. Men hur, när, var och varför?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-09-15 10:26:00
|
|
Stefan Whilde |
Vatten är liv och livsnödvändigt. Så långt kan vi vara överens, Inger. Jag antar att du vill ha en beskrivning på hur det homeopatiska preparatet framställs och fungerar.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-09-15 10:29:00
|
|
Stefan Whilde |
Potenseringen, att upphöja till ett högre värde, är en del i beredningen av den homeopatiska substansen, en komplicerad process som går ut på att späda och skaka ämnet i successivt stegrande grad så att en svängningsfrekvens uppstår och stimulerar substansens elektromagnetiska fält.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-09-15 10:31:00
|
|
Stefan Whilde |
Eftersom människan är större än sitt symtom behandlar homeopaten människan istället för symtomet, detta för att öka energin i människan påverka vitalkraften, immunförsvaret så att människans eget försvar bli starkt nog att ställa iordning den obalans som uppstått.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-09-15 10:32:00
|
|
Stefan Whilde |
Svar 4 är vi överens om och svar 5 kräver lika många svar som det finns individer.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-09-15 20:34:00
|
|
Justin Case |
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-09-17 08:03:00
|
|
Inger Olsson |
Tja, att man löser upp vissa ämnen i vatten är inte okänt. Men psuedovetenskapen homeopati hävdar, som bevis, att vatten har minne.
Ref. till fråga 1. Stefan: hur definierar du alltså m i n n e?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-09-17 08:14:00
|
|
Inger Olsson |
Jag förstår akupunktur. Vi har ju tyvärr delat på "kropp och själ". Men det är ju ingen inom n a t u r ve t e n s k a p e n idag som anser att våra mentala resurser är separerade från våra kroppsliga sådana. Tvärtom. De är helt nödvändiga och beroende av varandra. Alltså inte ens någon mekanisk växelverkan...
Fast inom humanoria är begreppet seglivat.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-09-17 08:14:00
|
|
Inger Olsson |
Jag är mycket konfunderar ändå ang. Homeopati. Kanske den fungerar för en del patienter? därför att "tron försätter berg"?
Jag menar, skulle en homeopat försöka behandla mig så hade det nog varit hopplöst! ;-
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-09-17 08:23:00
|
|
Inger Olsson |
Svar 10 Just in case: I första hand ser jag Holism ur ett filosofiskt perspektiv, vilket konkret innebär att "delarna" varken kan eller ska uteslutas. Således är individen kontra flocken, ur ett evolutionärt synsätt, helt beroende av varandra. Utan individer går arten helt enkelt under!
Problemet uppstår då "fragmentet/ individen" blir ersatt med "helhet".
Med det vill jag säga: utan våra politiska partier går inte världen under...;-
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-09-18 03:10:00
|
|
Justin Case |
Själv anser jag att man visst kan utesluta "delarna".
Är mänsklighetens uppkomst sprunget ut ett genetiskt DNA-fel?
Varför inte bara plocka bort denna felande länk.
Sett ur ett holistiskt GAIA perspektiv skulle det ge, den organiska planeten, jorden en chans till självläkande.
|
| |