Dyr Kultur? För vem?

Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2006-09-16 09:08:00
Janne B
Clam/ Har du några mer tankar kring detta sista? Är du själv i teaterbranschen?
Inlägg #42: Postat: 2006-09-16 11:00:00
Clam
Janne B/ Jag råkade leka lite med orden. En dramaturg på teatern bearbetar ju texterna och tricksar med deras struktur. Dramaturgerna är en slags skräddare; de syr om dramer så att de sitter bättre på nya bärare, eller passar modet bättre. Naturligtvis ska det inte synas på kostymen att någon har varit framme och klippt och sömmat. Hur avgörande dramaturgernas insatser än är, blir deras arbete därför inte så uppmärksammat. En motsvarighet /forts…
Inlägg #43: Postat: 2006-09-16 11:02:00
Clam
…forts/ till denna yrkesgrupp finns också inom politiken och föreningslivet. Vi kan kalla dem "demokraturger". De är experter på spelets struktur, och rätt som det är har de ändrat på utvecklingen, utan att det märks hur de bar sig åt. De gör det alltså alltid betydligt elegantare än jag i strängen ovan, även om jag kan något litet om dramatiskt skrädderi .
Inlägg #44: Postat: 2006-09-16 13:30:00
Janne B
Clam. Alldeles ärligt, du har lärt mig mycket med få ord. För 25 år sedan kom en karl fram till mig och presenterade sig som dramaturg. Jag hade aldrig hört det ordet så jag trodde han skojade. "Jasså dramakirurg". Han blev lite ledsen.
Inlägg #45: Postat: 2006-09-16 15:34:00
Clam
Janne B/ "Dramakirurg" var en välfunnen term. Dramaturger ser sig nämligen gärna som dramatikens hjältemodiga livräddare. Och de som tricksar och tråcklar med det demokratiska dramat - och ofta har titeln Partisekreterare - betraktar sig nog som en slags politiska hjärnkirurger.
Inlägg #46: Postat: 2006-09-16 16:34:00
Janne B
Ja ha ja. Jag gjorde en flitigt studerande och arbetande man lite ledsen. Så nästa gång jag träffade honom så bad jag lite om ursäkt. "Jag insåg att du inte var elak , bara lite okunnig" svarade han. Och så var sagan all.
Inlägg #47: Postat: 2006-09-18 17:19:00
steno
Sosseadeln är inte kultur men monarkin är det, sen kan man tycka illa eller bra om det. Intressant historia är det. Vilket inflytande fick inte fransk kultur och språk på oss?
Inlägg #48: Postat: 2006-09-18 18:39:00
Janne B
Den första stora vågen av inflytande över Sverige kom nog med krristendomen som hade med latinet och därmed europeisk vetenskap. Sedan kom ju Hansan och det tyska inflytandet, som ju märks mycket på vårt språk än. Om ett ord inte låter engelskt eller fornnordiskt så brukar det vara tyskt. Så kom det franska inflytandet på 1700 talet.
Inlägg #49: Postat: 2006-09-18 20:41:00
Clam
47/ Apropå den nya adeln så har den fört med sig en vidgning av kulturbegreppet. När pampar tackar för förtroendet genom att supa upp kassan är det alltid någon som förklarar saken med att "det har uppstått en kultur" där det går till så. Förr skulle man istället ha sagt att kulturen förfallit.
Inlägg #50: Postat: 2006-09-18 21:15:00
Janne B
Clam 49/ Tack för de roliga och sanna raderna!
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...