Inlägg #1: Postat: 2006-09-05 13:45:00
|
osli73 |
forts. Jag uppfattar det som att vi i Sverige har kvar mer av bruksmentaliteten vad gäller välfärden - staten ska fixa allt åt oss. Några exempel - i Norge betalar man skolböcker själv på gymnasiet eftersom det är frivilligt. I Norge finns det inte alls samma omfattning kommunala bostäder vilket är ett arv från brukens tjänstebostäder.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-09-05 13:45:00
|
osli73 |
Sen är det väl ganska klart att 18-20 åringar som nyss flyttat hemmifrån kommer att vara bortskämda, det är få som inte är det. Sen kan det vara bra att få känna av det hårda livet om man nu kan kalla det det och kanske hjälpa dem att inse vikten av en god utbildning.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-09-05 14:52:00
|
Janne B |
osli 1/ Brukens arbetarebostäder var ofta i oerhört uselt skick, med nästan inget underhåll. Det fanns inget normalt sätt att kräva reparationer osv. Blev man av med jobbet förlorade man bostaden också, precis som statarna ute på herrgårdarna. Vid pensionering, kanske efter en arbetsolycka, blev familjen av med stugan. Detta är en skamlig del av svensk historia.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-09-05 14:57:00
|
Janne B |
Det var så uppenbart orättfärdigt att kommunerna började bygga hyreslägenheter, som ibland kallas Allmännyttan. I många brukssamhällen kom SAP tidigt till makten och startade dessa byggen.Men i många fall tycks bolaget, bruket ha skänkt marken för dessa byggnader, Nära till jobbet av lätt förklarliga skäl. Bolaget skänkte också ofta mark till konsumbygget,Folkets hus, Logen, missionshuset osv.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-09-05 15:00:00
|
Janne B |
Detta kan man noga studera på Norrbyskär ca tre mil söder om Umeå, samt säkert också på andra ställen. Så "Högern" verkade socialpolitiskt redan för 100 år sedan, dock med andra utgångspunkter än Vänstern.De frisinnade stödde denna utveckling ute i landet, medan "stadsliberalerna" tycks ha tvekat.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-09-06 09:21:00
|
Inger Olsson |
Tackar för era inlägg. "Osli 73": jag har en del funderingar kring norsk politik. Och jag återkommer förhoppningsvis om jag inte har knallat av innan dess ;-
Janne B: bara just det med Allmännyttan är intressant ställt till förh i Norge.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-09-06 09:35:00
|
Janne B |
Hoppas jag inte förstör din tråd med Allmännyttan och annat!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-09-06 09:41:00
|
Inger Olsson |
Osli 73 I Sverige är också gymnasiet frivilligt och kommunerna har en del bestämmanderätt när det gäller avgifter för mat, böcker ect. Vi har även privata sådana.
Däremot vill jag säga att våra svenska ungdomar blir lidande av 20-årsgränsen i Norge på många sätt men framför allt vad gäller arbete. Jag måste sålla, material har därför åkt bort.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-09-06 09:42:00
|
Inger Olsson |
Sålla av givetvis utrymmesskäl.
|
|