Jag upplevde klassamhället

Inlägg #1: Postat: 2006-09-04 15:34:00
steno
Jag röstade nog på CH Hermansson då men senare har det blivit andra partier. Den bakomliggande klasskänslan bär alla klassresenärer med sig
Inlägg #2: Postat: 2006-09-04 15:44:00
Janne B
Steno/ Du och jag upplevde ju den unga studentstaden Umeå tillsammans. Vi kom till en folkpartistisk stad, men 1968 började det koka.Början av 1970 talet var på olika sätt studentrevolter nästan kopierade från Sthlm och Paris, Skulle inte du kunna skriva ihop din upplevelse från de åren. Mitt FP sjönk ihop som en pannkaka och har ännu inte repat sig. 75 eller mer av studenterna röstade på VPK / CH Hermansson. Säkerhetspolisen satte upp en barack i Umeå..
Inlägg #3: Postat: 2006-09-04 17:28:00
steno
Ja fast du bodde kvar och upplevde hela härligheten. När vi kom fanns bara odontologer och medicinare som börjat i Lund och Stockholm. Mycket konservativt.Särskilt medicinarna. Tandläkareleverna, aktiva på fester självskrivna som fixare såg fram emot god lön och skatteflykt. Sen kom vi, ingen förstod vad sopis var. Sossar? Jag flyttade från strax efter nyår -64. Sedan kom röda vågen...
Inlägg #4: Postat: 2006-09-04 20:14:00
Janne B
Aha, det kom jag inte ihåg att du lämnade stan så fort...Men jag minns att Bosse Dan.....for till Cuba med ett SSU gäng och där blev rätt så "FRÄLSTA",. Vad hjälpte det då att jag berättat att på Cuba sitter socialdemokraterna i fängelse, inte i regeringe
Inlägg #5: Postat: 2006-09-04 20:44:00
steno
Danvind. Jag var med och rättade upp den socialdemokratiska studentföreningen. Vi hade en aktiv verksamhet, träfades varje lördag på kondis som hade precis 26 platserKubaresan måste ha skett senare. SSU tog vi avstånd från, denna dansförening verktyg för pappa..... Sedan gick förbundet upp i SSU. Studentförbund var inte com il faut
Inlägg #6: Postat: 2006-09-04 21:58:00
Janne B
Ja så var det. Min klasskänsla sitter nog i den gamla bondeklassen, som levde på varierande villkor. Den mark o skog de ägde på 1930-40 talen kunde vara nästan värdelös. Sedan kom väldiga utdikningar av både skog och åkermark. Vilket i hög grad ökade värdet. Modernare bruksformer gav bättre netto. Mina bönder var oerhört slitna och hade olika slags värk, lika med fruarna.
Inlägg #7: Postat: 2006-09-04 22:00:00
Janne B
Jag var okunnig dräng då jag var 15 år och sedan industriarbetare då jag var 16 år.Men jag var aldrig riktigt välkommen bland arbetarna där för jag var ju "borgarbarn", Jag kallades t.o.m. guling.Inte så roligt.
Inlägg #8: Postat: 2006-09-04 22:15:00
Leif-Arne
7 Klass idag handlar egentligen inte så mycket om arbetare, tjänsteman eller egenföretagare. I stället är det väl så att det finns en överklass bestående av ett ganska litet antal onödigt rika människor. Jag känner ingen sådan. Sedan finns där en stor medelklass vilken består av alla de som har arbete, dit räknas de allra flesta. Sedna finns det en underklass bestående av alla de som på något sätt hamnat utanför.
Inlägg #9: Postat: 2006-09-04 22:20:00
Leif-Arne
Min far var företagare, han drev byggfirma med två andra. Inte tror jag han känade så mycket mer äd de som arbetade för firman, ofta mindre. Han betraktade ändå sig själv som arbetare och var självklart sosse.
Inlägg #10: Postat: 2006-09-04 22:21:00
Leif-Arne
De flesta som drev småbruk brukade dryga ut inkomsterna med diverse jobb, i skogen eller på byggen. Andra hade alltid någon bror eller kusin som de brukade hjälpa under slåttern mm. Inte minns jag det som ett klassamhälle direkt. Klassamhället fanns nog bara där det fanns fint folk, långt borta.
Laddar...