|
Inlägg #1: Postat: 2006-09-02 10:31:00
|
|
MLJohansson |
Svenska vänner, ska jag tillägga. Jag känner ambitiösa och arbetsvilliga människor i andra delar av världen som gärna skulle komma hit och jobba stenhårt. Ska de kasnke få byta plats med några av de odugliga svenskarna, så att vi uppnår ett land där ALLA invånarna har gjort sig förtjänta av vår välfärd...?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-09-02 10:43:00
|
|
Janne B |
MLJ/ Folk som är födda i ett land blir som regel automatiskt medborgare, alltid om föräldrarna är medborgare. För att detta ska fungera måste det finnas gränser, ett utanför och ett innanför. Ingen har väl sagt att det är rättvist i ideell mening men nästan alla rättsystem grundar sig på detta. Ju rikare och mer välordnat ett land är, ju mer är medborgarskapet värt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-09-02 10:46:00
|
|
Janne B |
Jag har denna morgon lyssnat på SRs program Konflikt. Där framgick att de två congostaterna alltid fungerat uruselt.De som har makten med hjälp av legosoldater är roffare och inget annat. 2 av budgeten används utanför Kingshasa, osäker stavning. Så även om jag skulle få ett medborgarpapper i Congo, så är det nästan inget värt. För staten beskyddar dig inte, men rövar landets tillgångar
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-09-02 10:51:00
|
|
Janne B |
Kring år 1250 införde Birger Jarl ett statsbegrepp i Sverige, delvis lånat av den romerska rätten. Staten hade skyldigheter, medborgarna vissa rättigheter, framgick det av landskapslagarna och senare Rikets Allmänna Landslag./ Afrika har fruktansvärt lång dit. Hela det centrala Afrika styrs av lokala krigsherrar i samarbete med obskyra utländska bolag från Frankrike, Kina osv.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-09-02 21:44:00
|
|
MLJohansson |
Må så vara, men jag kan fortfarande inte se att resonemanget håller. "De ska inte komma hit och sno VÅRA jobb, VÅRA skattepengar, blablabla..." Jag syftar nu inte bara på unga, vilsna skinnhuven i bombarjackor och kängor utan på en stor ung allmänhet som alltid börjar med att "jag har inget emot invandrare, MEN..." Okej för de som slitit hela långa livet för det svenska folkhemmet, men dessa åsikter verkar gå i arv tillsammans med medborgarskapet...? Det håller inte, tycker jag.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-09-02 21:52:00
|
|
megaman |
Och varför håller inte det? Det är väl inte konstigare än att vissa bönder har ärvt sin gård. Personligen tycker jag det är något ytterst mänskligt och naturligt att skänka ens livsverk till ens barn..Lite de allt handlar om.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-09-02 22:08:00
|
|
MLJohansson |
Men om barnen inte förvaltar det, ska de ändå få allt detta bara för att? Jag har tur som har ett jobb just nu... men alla mina vänner då, och många andra, som bara kostar skattepengar MINA skattepengar varför ska de ha förtur jämfört med någon som tagit sig i kragen och flyttat ifrån sin dåliga tillvaro för att hitta något bättre, någon som faktiskt anstränger sig?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-09-02 22:09:00
|
|
MLJohansson |
Bara för att de råkade bli svenskar så är de värda en högre levnadsstandard? Om andra råkat födas till krig och svält är det deras problem. Shit happens, liksom... Eller?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-09-02 22:17:00
|
|
megaman |
Jag försvarar inte nivåerna..jag försvarar rätten överhuvudtaget.. Svenskar har självklart rätt och förtur till deras förfäders slit och slåt. Allt annat vore efterblivet. Sverige och alla andra nationers fortlevnad bygger på ett gemensamt kontrakt. Delas inte det så faller korthuset.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-09-02 22:21:00
|
|
megaman |
Min farfar slet inte som rallare enbart för sin egen vinning.. Han slet för att hans barn och deras barn skulle få de möjligheterna han aldrig hade. Detta är en del av naturen. Oavsett vad din egalitära världsbild säger dig så kommer all världens människor fortsätta se efter sina..
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-09-02 22:26:00
|
|
MLJohansson |
Jag tycker nog att det där korthuset verkar falla i vilket fall. Globalt blir orättvisorna större och större, vilket ger ökade konflikter och en helt ohållbar situation. Då känns det osmart att stirra på gränser och nationaliteter när det vi alla har gemensamt - hela världen - faller samman. Vi kan inte leva i tron att Sverige är en avskild ö, allt hänger samman och vi har alla del i att alla människor ska ha lika värde och orättvisorna ska motarbetas, inte öka. Godnatt!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-09-02 22:28:00
|
|
MLJohansson |
Om någon vill flytta från sitt hemland då för att ge sina barn möjligheter han själv aldrig haft? Är det då inte lika ädelt som när din farfar slet? Jag fattar inte skillnaden.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-09-02 22:32:00
|
|
Janne B |
Det finns något som heter Folkvandringstiden för 1-2000 år sedan. Våg efter våg av stora folkgrupper välde in från öst i Europa. Det kallades goter, angler saxare,vender, heruler , kelter osv. Jag vet allt för lite om detta. Men i en värld utan fasta gränser rev de ner det mesta i sin väg. Det var inte tal om att dela lika.../Kineserna byggde sin mur för att överleva som folk och kultur, osv.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-09-02 22:33:00
|
|
megaman |
För första gången i världshistorien dör fler av övervikt än i svält. Du svamlar och byter ämne.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-09-02 22:35:00
|
|
megaman |
svar 12. Jo men det var inte min farfar..
Hajjar du din pajjas?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-09-02 22:45:00
|
|
MLJohansson |
Att antalet dödsfall p.g.a. övervikt ökat gör väl inte statistiken bättre på nåt sätt? Och jo, såväl människor som djur undantag finns ser väl först till sina egna, det är väl minst sagt naturligt. Men ha-begäret får väl ändå ha nån gräns? "De kan svälta, bara jag får lägga på hög!"...? Även om våra förfädrar slitit för vår skull kan jag inte se att vi har nån äganderätt på hög standard.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-09-02 22:51:00
|
|
megaman |
Du får väl fråga folk om de delar din åsikt demokratiskt. Gör de icke det vilket är troligt får du väl flytta ut och bli ett med naturen. Eller nått. Eller så kan du svälta med tredjevärlden.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-09-02 22:53:00
|
|
megaman |
Vem vet.. Hur som helst så kan vi konstatera att rättigheter tas och inte fås.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-09-02 22:55:00
|
|
MLJohansson |
Den var gó. Det känns inte som om du tänker komma nån vart i den här tråden, så jag ska nog sova istället. Du och jag kommer med all säkerhet aldrig kunna enas på den här punkten. Och lika glad är jag för det.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-09-02 22:58:00
|
|
megaman |
Det är med all säkerhet riktigt. Vi lär icke koma överens.
|
| |