Helt urspårad rasistdebatt?

Inlägg #1: Postat: 2006-09-01 19:47:00
stålis
Reklammakare och journalister och tv-producenter och filmdito - både i Sverige och Storbritannien - är under press att ta hänsyn till den mångetniska befolkningen, så att inte det inte bara förekommer blonda, nordiska människor i tv-program, reklam, nyhetsförmedlingen och på film. Men denna fina ambition kan gå till överdrift och leda till omvänd diskriminering, så att de som ser ut som majoriteten blir färre på t ex reklamaffischer än de som är minoritet.
Inlägg #2: Postat: 2006-09-01 19:47:00
stålis
I alla fall har jag fått det intrycket spontant när jag från min arbetsplats sett reklamaffischerna för kläder i Gallerian i Stockholm. Fast jag har förstås inte giort en vetenskaplig undersökning av hela Gallerian. Kanske jag skulle upptäcka en etnisk jämvikt om jag flanerade från Hamngatan till Jakobsgatan.
Inlägg #3: Postat: 2006-09-01 19:48:00
stålis
Kanske man här kan påminna om rasismen hos många invandrare, mot svenskar och andra invandrare, speciellt då de längst ned i den etniska hierarkin.
T ex så sa en afrikanska i en artikel på Insidan i DN att svenskar inte var lika rasistiska mot afrikaner som andra invandrargrupper. Vilket naturligtvis inte innebär att afrikaner är fria från rasism tänk på folkmordet i Rwanda.
Inlägg #4: Postat: 2006-09-01 19:49:00
stålis
I Spectator läste jag om hur mulatter i Afrika anser sig vara för mer än helsvarta afrikaner, men när mulatterna kommer till Storbritannien, då anser de sig själva vara offer för rasism. I samma tidning läste jag en artikel av Amrit Dhillon, en indisk journalist, som uppmanade européer att inte ha dåligt samvete för sin rasism, för den var inte till närmelsevis lika extrem som den bland hans egna landsmän.
Inlägg #5: Postat: 2006-09-01 19:49:00
stålis
Via kontaktannonser i indiska tidningar märker man att ju vitare än indier är, desto högre status har

han eller hon. Därför uppstår ett kodspråk, där den som har vit eller ljus hy framhåller det i sin kontaktannons, medan den som är riktigt mörkhyad utelämnar uppgiften om att så är fallet. Tragiskt. Men sant. Så kom ihåg: sanningen är aldrig fördomsfull, men den kan såra!
Inlägg #6: Postat: 2006-09-01 19:50:00
stålis
Det bästa är att inte ha någon policy alls om proportionerna "invandrare"-"svenskar" i reklam, reportage och bild, utan bara skriva på om det som man själv finner intressant. Eller tror läsarna skulle finna intressant. Skippa all ideologisk och politisk styrning av nyhetsmaterialet.
Inlägg #7: Postat: 2006-09-01 19:51:00
stålis
Men givetvis är det svårt med en sådan äkta, "färgblind" policy, när kritik framförs mot att de stora tidningarna aldrig uppmärksammar förorterna annat än i negativa sammanhang. Då blir det lätt så att man anstränger sig för att bättra sig och då blir det lätt fel.
Inlägg #8: Postat: 2006-09-01 19:51:00
stålis
Inlägg #9: Postat: 2006-09-01 19:52:00
stålis
Inlägg #10: Postat: 2006-09-01 19:52:00
stålis
Inlägg #11: Postat: 2006-09-01 19:53:00
stålis
Inlägg #12: Postat: 2006-09-01 19:54:00
stålis
Inlägg #13: Postat: 2006-09-01 21:01:00
Friskytten
Precis lagom lång kommentar från stålis. Men kanske 24 inlägg hade varit ännu mer rimligt? Skämt åsido, du har vettiga synpunkter som vanligt, men man orkar inte svara på 12 inlägg helt enkelt.
Inlägg #14: Postat: 2006-09-02 09:16:00
Janne B
Bäste Stålis/ Med en rad exempel bevisar du det som vi väl alla vetat. Sverige är ett av de minst rasistiska länderna på Jorden.Detta är så vida bekant att en stor del av Europas flyktingströmmar sökt sig hit. Vi hade en period då flintskallar? sprang efter gatorna och trakasserade flyktingar, samt brände baracker. Men det var en kort period.
Inlägg #15: Postat: 2006-09-02 09:20:00
Janne B
Mig veterligt har det bara skett några mord från svenskar mot mörkhyade! De interna uppgörelserna har varit flera.Jag har ju alltid haft missionärskontakter som med fasa rapporterat om allt hat mellan olika grupper i Afrika. Långa trakasserar korta grupper. Ljusa plågar de som är mörkast. Jordägande försöker utrota egendomslösa.
Inlägg #16: Postat: 2006-09-02 09:23:00
Janne B
I det moderna Japan finns ett kastsystem som låser vissa grupper i de sämsta yrkena. Giftermål över dessa gränser är otänkbara.// Sannolikt är Europa den minst rasistiska delen av världen.
Inlägg #17: Postat: 2006-09-02 20:03:00
Friskytten
Hur mycket bättre hade det inte sett ut i Sverige om en bildad och påläst liberal som Janne B hade suttit i partistyrelsen i något borgerligt parti som också fått sitta vid makten ett tag. Ja, drömma kan ju alltid göra...
Inlägg #18: Postat: 2006-09-02 20:19:00
Janne B
17 Du förstår friskytt att då jag som sjuåring gick i söndagsskola i det lilla lilla Missionshuset 1947, så visste jag mer om livet runt Congofloden än om livet runt Göta Älv. För missionsarbetare och congolser kom då o då till missionshusen/kyrkorna och berättae om Livet, samt visade bilder. De hade med sig underliga föremål. Men ingen Älvdaling kom och berätta något...
Inlägg #19: Postat: 2006-09-02 20:24:00
Janne B
Efteråt har jag fått reda på hur inskränkta frikyrkofolk är. Trots alla kontakter vi i gänget haft med hela världen i 150 år. År 1900 ca så tog pappas moster Hilda en Ålandsbåt till Ryssland. Sedan tog hon sig till fots? till Ostturkestan/Pamir. Startade sjukvård och skola. Där hittade den berömde Sven Hedin hennes station, minns ej vilket år. Men massor av brev har vi efter henne.
Inlägg #20: Postat: 2006-09-02 20:25:00
Janne B
17 Friskytt/ Under många år var jag med i kommunalpolitiken i Umeå, men till Pamir räckte inte mina krafter.Glad att jag har ork att skriva lite...;-.
Laddar...