Inlägg #1: Postat: 2006-08-30 19:30:00
|
steno |
Nu hoppas man att vapenvilan håller men det är makabert att se framför sig att Israel brådskande öste ned bomber för att hinna förstöra så mycket som möjligt innan den trädde i kraft. Samtidigt som regeringen kunde följa att notan steg medan man förberedde sig att "giva".
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-08-30 20:04:00
|
Janne B |
Annan från FN har varit på plats i dag och än en gång fått besked om att det är Israel som ska bestämma hur dansen ska gå. En hel rad Israelkrav ska uppfýllas innan de helt bryter blockaden mot hjälp utifrån. Kraven är så många att jag omöjligen kan se hur de skulle kunna uppfyllas. De kan se berättigade ut från Jerusalem men de är totalt omöjliga i Beirut och Damaskus...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-08-30 20:07:00
|
Janne B |
Det kommer nog att bli ytterst svårt att ens få löften om pengar på givarkonferensen. Sedan vet vi ju från andra tillfällen at lovade pengar aldrig utbetalats. Nu tillkommer risken att pengar från Väst hamnar i helt fel händer. Kassakontroll och revision är nog okända begrepp i Libanon just nu. Trots att Libanon för 25 år sedan var ett slags bankcentrum.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-08-31 09:46:00
|
Janne B |
I går kväll hörde jag en nyhet som jag trodde att jag helt missuppfattat. Men nu repeterar man att att Israel slängde ner 90 av alla sin bomber de sista timmarna för vapenstilleståndet, det som alla visste skulle komma. Än värre är att det ligger 100.000 outlösta kriminella klusterbomber spridda över halva Libanon. Jag måste få detta repeterat för mig innan jag jag kunde tro på det.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-08-31 09:49:00
|
Janne B |
Så alla som nu försöker bygga upp Libanon igen är omgivna av de farligaste bomber, minor. Grävmaskinister och alla andra har ett Helvete.Den norske fredsförhandlaren NN trodde nästan inte sina ögon och talade om den värsta omoral mot civilbefolkning.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-08-31 09:57:00
|
steno |
Jag förstår att Israelerna inte gillar Nasrallah och att de nu rasar mot sin regering som inte kunde slå ut Hizbollah. Men finns det någon opinion i Israel mot de urskiljningslösa terrorbombningarna särskilt för att hinna före besluten om eld upphör. Hur är det Anna Veeder?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-09-01 00:08:00
|
Sunny |
4 Tyvärr verkar det som om du har rätt här:
|
|