När får vi självmordskliniker?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-08-29 13:34:00
Leif-Arne
Sannolikt så kommer alla människor att göra just detta, dö , oaktat att sannolikheten inte är absolut. Däremot skall medmänniskor inte ta aktiv del i någon annans död. det är förutom en brottslig handling även oetiskt.
Inlägg #2: Postat: 2006-08-29 14:44:00
Mats TCM
Daniel!

Anledningen till självmordet måste ligga djupare 1 så.

Mats TCM
Inlägg #3: Postat: 2006-08-29 14:44:00
Mats TCM
1 Varför skulle det vara oetiskt?

Mats TCM
Inlägg #4: Postat: 2006-08-29 16:16:00
Leif-Arne
2 Ingen har rätt att beröva någon annan livet. Om vi börjar göra avvägningar som:"mord fel medan att ta livet av någon med någons samtycke är ok", är vi på ett sluttande plan. Ta den tyske kannibalen som exempel.
Inlägg #5: Postat: 2006-08-29 16:24:00
Mats TCM
Jag tror inte på sluttande plan!

Tyckte du att den holländske patienten som låg i cancer visades på tv och som hade en xtrem överproduktion av slem o led i fruktansvärda smärtor blev mördad? Läkaren skrev ut en överdos av Pentobarbital Sodium. Patrienten samtyckte till det! Mord är när du sticker en kniv i någon annan men om en person uppenbarligen inte vill leva och inte har några framtidsutsikter så är det INTE mord om en doc skriver ut 1 barb.
Inlägg #6: Postat: 2006-08-29 17:08:00
Urban
Snarare måste väl detta vara höjden av civilisation: välplanerat, rationellt och med profesionell övervakning. Vi äger våra egna liv och kroppar så detta är ingen kontroversiell fråga för mig.
Inlägg #7: Postat: 2006-08-29 18:24:00
Mats TCM
Absolut Urban du har rätt!

Alla accepterar abort som 1 självklarhet i dagens samhälle men vad gäller sådana här kliniker så får man kalla handen när förslaget nämns. Jag är oxå FÖR fri abort är väl bäst att säga.
Inlägg #8: Postat: 2006-08-29 18:52:00
Urban
Bra parallell, jag hade inte ens tänkt tanken.. Ett foster har ju dessutom ingen egen talan i detta varför självmordskliniker borde vara mycket mindre okontroversiella. Blir nästan som att professionalisera döden.
Inlägg #9: Postat: 2006-08-29 19:06:00
Mats TCM
Definitivt! Därför att då handlar det ju om vuxna människor som du säger oxå KAN föra sin egen talan. Om jag får 15 gram Pentobarbital Sodium av en läkare och SJÄLV väljer att inta "drycken" när jag så önskar kan det väl aldrig handla om mord. Däremot hade det varit mord om läkaren stuckit kniven i mig men inte om han givit mig kniven. Varför är det mera mord att få en "giftdryck" en 1 kniv!
Inlägg #10: Postat: 2006-08-29 19:14:00
Urban
jag tror att orsaken ligger i att vi inte accepterar att människor gör val. många av oss hävdar ju att det fria valet inte existerar och går jämt till motattack när man hävdar dess existens. då är dock aldrig konsekventa utan använder sig att det resonemanget när det passar deras agenda. är förresten abort ett fritt val för kvinnan? det är det ju inte för fostret, men tydligen för modern. och varför gör kvinnor ett fritt val just här och aldrig när det t ex gäller sexarbete?
Inlägg #11: Postat: 2006-08-29 19:18:00
Mats TCM
En sak som gör mig rasande ä att i detta liberala land så kan man välja va fanken va som helst. 1325 olika tv-kanaler, elbolag, telebolag, ensionsfonder osv. bra ä väl de men att få välja att avsluta sitt eget liv alla har den privata äganderätten till sin kropp de får man ingen hjälp med! Visst kan man slänga sig framför tåg, men vem i helvete vill leva som 1 grönsak resten av sitt liv?
Inlägg #12: Postat: 2006-08-29 19:32:00
Urban
jag tror att orsaken ligger i att det är mindre kontroversiellt att vi väljer elbolag, tv-kanal osv. och gör fria marknader kring dem. saker som har med kroppen att göra är fortfarande betraktade som heliga kossor. men snart slaktas de också så du behöver nog inte bekymra dig :-
Inlägg #13: Postat: 2006-08-29 19:42:00
Mats TCM
Det lär ta 1 tag. Under tiden får man själv införskaffa diverse medikament o tillverka eget barbiturat! Vem orkar vänta? Jag säger som författarinan Eliza Dolittle: Inte jag inte!
Inlägg #14: Postat: 2006-08-29 19:46:00
Urban
jag tror att fler och fler människor resonerar som du: vem orkar vänta? genom att fler och fler människor gör som de vill med sina liv och kroppar kommer en politisk förändring att måsta ske. det är revolutionär verksamhet! fast jag tycker inte du ska göra det Mats TCM, du verkar vara en skön snubbe :-
Inlägg #15: Postat: 2006-08-29 20:15:00
Mats TCM
Tack för de vackra orden! Har en kompis som begick självmord den 15 januari i år! Han tillverkade sitt eget medikament. Jag vet exakt hur han gjorde! Läste 1 undersökning som visade att 80 av befolkningen ä FÖR de här mä självmordskliniker men alla partier ä EMOT! Ä de de som kallas demokrati?
Inlägg #16: Postat: 2006-08-29 22:20:00
GunnarL
Den här sidan skulle befrias från en belastning om Mats TCM äntligen bestämde sig för att begå självmord, så vi slapp läsa detta tjat! Jag rekommenderar emellertid skjutvapen framför gift - det går fortare!
Inlägg #17: Postat: 2006-08-29 22:27:00
Urban
Jag har också folk i min närhet som gjort det. Själv är jag av den åsikten att de jobbigaste perioderna i mitt liv är de som utvecklat mig mest. När de är över så går man ut styrkt. Tänk så istället så kan du använda svårigheterna i produktiv riktning istället.
Inlägg #18: Postat: 2006-08-30 11:44:00
Mats TCM
16 GunnarL! Du behöver inte läsa det jag skriver!

Hälsningar,
Mats TCM
Inlägg #19: Postat: 2006-08-30 11:47:00
Mats TCM
16 Du verkar inte förstå vad det handlar. Det är inte mig personligen det handlar om, det är företeelsen generellt. Hur skall en cancersjuk patient få tag i ett skjutvapen o som vill dö och som inte får en barbiturat av sin läkare?

Hälsningar,
Mats TCM
Inlägg #20: Postat: 2006-08-30 12:30:00
Janne B
Vi vet vad det handlar om. Du drivet ett spel emot oss. Du är inte seriös. Hade du velat ta livet av dig så hade det gått hur lätt som helst för länge sedan. Ingen här har bett om de där recepten och tabletterna du tjatar om.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...