På Asienkrogar är allt filé

Inlägg #1: Postat: 2006-08-24 18:52:00
steno
Hjälp har varit de fabriker som skalat potatisarna i en filtrumma, sedan lagt dem i envätska fyllt av kemiska substanser för att behålla potasisarna vita och levererat dem i plassäckar. Resultaten kan alla gäster i skolmatsalar, massrestauranger, personalmatsaler notera En potatis som ser skalad av men som har bildat ett nytt slemmigt skal. Då har det blivit läge att servera skalpotatis. Njut av en skalad potatis i hemmet! Där är du fortfarande kung om du inte köper "färdigt"
Inlägg #2: Postat: 2006-08-24 21:33:00
steno
En bov är ångkokarna i storköken. Du lägger potatisen i hålkorgar och kör på med ånga. Då blir det nya oaptitliga skal, Fråga ungarna som äter i skola
Inlägg #3: Postat: 2006-08-24 21:47:00
Janne B
Du kocken steno/ Varför föll de fina ångkokningspannorna ur mode.Det fanns ju fler välfungerande på 1940 50 talen. Några flög i lufften medan andra höll? Det räckte att koka potatisen fem min tror jag.
Inlägg #4: Postat: 2006-08-24 21:48:00
Janne B
Min fråga avser vanliga privata småkök. Både mor och mormor använde dem.
Inlägg #5: Postat: 2006-08-24 22:15:00
peter_
Kockarna i lumpen använde ett trick när potatisen frusit. De satte potatisen i vattenkannor, stängde till med säckväv, vände kannorna upp och ned och körde på med vattenånga. Det fungerade men potatisen fick ett extra skallager. Inte för att man brydde sig så mycket i snöstormen, men jag förstod då varför den skalade potatisen i skolan alltid hade ett äckligt extra skal.
Inlägg #6: Postat: 2006-08-25 08:55:00
steno
Janne: Jag har fortfarande en tryckkokare hemma den kokar segt kött som kallopps färdig på 5-7 minuter. En utmärkt produkt som skulle göra att alla kan göra en middag på 20 minuter.Bör inte förväxlas med ångkokarna i storköke
Inlägg #7: Postat: 2006-08-25 08:58:00
steno
Peter: Jag tror du menar de vanliga sättet man kokade otatisen på i lumpen. Fältspisarna hade inte bara ett stort stekbord. Den var också en "ångmaskin med vatten under hårt tryck. Man hade två stålrör på sidan som sprutade het ånga som man stack ned i de stora kantinerna med potatis
Inlägg #8: Postat: 2006-08-25 09:33:00
peter_
7. Ja, du har rätt, men de hade en speciell procedur om potatisen hade frusit. Jag är inte riktigt säker på varför de behövde göra så. Det motverkade i allafall att ånga kondenserades och samlades i botten, men varför det skulle var ett problem vet jag inte.
Inlägg #9: Postat: 2006-08-25 10:12:00
steno
Förstår det inte heller. Frusen potatis smakar sött och äckligt. Kanske den blev fastare om man ångkokade den?
Inlägg #10: Postat: 2006-08-25 10:15:00
Janne B
Hej. Jag har varit mästerkock åt grisar. Som 16 årig "dräng" ångkokte jag föga ren potatis åt bondens grisar. Därefter malde jag dem i en en potatiskvarn. Mycket uppskattad föda av grisarna. De förde ett förskräckligt liv då de började känna potatislukten / Jag minns inte riktigt hur det fungerade, men det var en hög smal apparat som jag eldade inunder och den fräste ut ånga upptill. Jag borde kanske ha en sådan på balkongen nu?
Inlägg #11: Postat: 2006-08-25 10:23:00
peter_
9. Poäng var, vad jag förstod, att allt vatten rann ut hela tiden genom säckväven och man fick en ren ångkokning. Effekten var, tror jag, att potatisen blev fastare.
Inlägg #12: Postat: 2006-08-25 10:36:00
Lars Nilsson
Nu har vi Sverige rent allmänt usel kvalitet på grönsaker inkl potatis. Svensk nypotatis på våren minner mer om vattensjuk kyrkogård än människoföda. Det här smittar av sig även till importerade produkter. Särskilt frukt. I vilket annat land skulle man kunna märka avokados som "ätklara"? Vi svenskar kräver för lite och får då också mycket riktigt dåliga och dyra produkter.
Laddar...