Var i koranen ligger felet?

Inlägg #1: Postat: 2006-08-21 09:03:00
Janne B
Men kan du Staffan förklara varför nästan varenda terrorist hänvisar till Koranen? Någon måste ju ha tutat i dem detta. Sannolikt Imamerna och koranskolorna.// När missdådare i Sverige tas i Sverige hänvisar de inte till Bibeln. Inte ens Knutbypastorn sa att Bibeln lärt honom mord och sexuellt utnyttjande, ekonomiskt svindleri mm.
Inlägg #2: Postat: 2006-08-21 11:22:00
StaffanH
Nej Janne, jag har tyvärr ingen snabb och enkel förklaring till det beteendet. Det enda jag kan komma med är att det naturligtvis finns Koranverser som skulle kunna berättiga felaktiga handlingar om man drar ut dem ur sitt större sammanhang. Det större sammanhanget är nödvändigt för att man ska förstå och tolka dem rätt. Där har förmodligen, precis som du säger, vissa imamer och koranskolor mycket på sitt samvete.
Inlägg #3: Postat: 2006-08-21 11:27:00
StaffanH
Är då eleverna fattiga, obildade mm blir dessa lättlurade offer för den sortens tolkningar. Skrämseltaktik kan också fungera. Har träffat personer som är rädda för att "Gud ska straffa dem" som kunde Gud eller Allah förgöra dem, om han ville, genom att skicka ner en blixt från himmelen eller nåt i den stilen.
Inlägg #4: Postat: 2006-08-21 11:31:00
StaffanH
Ska vi hitta motsvarande religionsmissbruk i Sverige får vi gå några hundra år tillbaka i tiden. 1600-talet med dess krig mellan protestanter och katoliker att man inte bara bekämpade "de ogudaktiga" utan även tog möjligheterna att utvidga sitt territorium talade man tyst om för allmänheten, häxprocesserna mm. Jämförelsen haltar ordentligt, men är det närmaste man kan komma.
Inlägg #5: Postat: 2006-08-21 11:37:00
StaffanH
Sedan tror jag också att seder och bruk, populärt kallat kultur, i många av de länder där islam är stark, har sin inverkan på vår syn på islam, även om det inte har så mycket med religionen att göra. Frågan är oerhört komplex och extremismen gör den inte precis lättare, men det är bra att den diskuteras.
Inlägg #6: Postat: 2006-08-21 11:45:00
Clam
Janne B 1./ Religiösa terrorister hänvisar alltid till sina heliga skrifter, vilken religion de än tillhör. Därför använde jag Ku Klux Klan som exempel i en sträng nedan; deras retorik är synnerligen bibelsprängd Knutbypastorn var inte terrorist utan en vanlig psykopat som manipulerade sin omgivning.
Inlägg #7: Postat: 2006-08-21 13:01:00
Janne B
Staffan/ Jag delar dina åsikter och kunskaper nästan helt. Så även för mig är det ytterst komplicerat. Frågan måste därför hela tiden hållas levande, vi måste spana efter tendenserna framåt osv. De senaste sex veckorna har unga araber fått en ny Idol i Libanon,vi har alla sett hans porträtt. Det har gått fort.
Inlägg #8: Postat: 2006-08-21 13:07:00
Janne B
Jag har flera gånger hört troende muslimer i radio och TV som talar om Helvetet på ett sätt som jag aldrig hört i kristna kretsar. "Må du brinna i Helvetet" för det och det säger de kamrater emellan. Mödrar korrigerar döttrars minsta avvikelse med helveteshot. / I Sverige är det de icke troende som ideligen kastar "helvete" ur sin mun. Men hos muslimerna tycks helvetet var en helt integrerad del av tron.Det låter tungt.
Inlägg #9: Postat: 2006-08-22 09:32:00
Janne B
Jag såg ett TV-program för några år sedan då två unga stod i ett rest.kök och resonerade. Hon upprepade gång på gång att han skulle hamna i Helvetet för att han inte levde muslimskt fullt ut. Hon tog i av bara katten trots att de uppenbart var mycket goda vänner.Han som var på väg till Helvetet såg väldigt olycklig ut. Han hoppades på lite Nåd, men det gällde inte för honom, svarade hon.//Denna dialog tog hårt på mig./ Jag avrundar därmed mina inlägg i Koranfrågan!
Laddar...