|
Inlägg #1: Postat: 2006-08-20 06:15:00
|
|
Janne B |
Jag är fel svarare, men måste ändå säga att för första gången så har Israels arme inte klarat av att skydda sitt folk. Hur stora insatser försvaret än gjorde så fortsatte raketrna att komma in från norr. Detta är en enom chock för alla i Israel, raketrna nådde allt längre söderut för var vecka.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-08-20 06:21:00
|
|
Janne B |
I Israels media beskrivs ledningen av kriget som helt kaotisk på både den politiska och militära sidan. ÖB beskrivs som en förrädare. Justitsieministern måste avgå p g a sexuellt övergrepp. Regeringschefen beskrivs som en okunnig vikarie då "den gamle" är sjuk. Det är mycket ångest i Israel nu.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-08-20 06:24:00
|
|
Janne B |
Jag hörde en intervju med den israeliska fredsrörelsen i går.Han sa att Israel hade haft mycket vänner i Libanon, samt många neutrala.Nu återstår nog bara fiender i ruinerna. Är detta sant blev kriget oerhört dyrt för Israels folk.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-08-20 06:27:00
|
|
Janne B |
Med detta har jag inte sagt något i skuldfrågan. Bevisligen har Iran levererat tusentals raketer till södra Libanon för att användas mot "den store satans lakejer".Varför? Alla inblandade stater är med i FN och skyldiga att skydda varandra!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-08-20 06:40:00
|
|
Anna Veeder |
Eleni, 120 döda och många skadade - jag har inga exakta uppgifter - utan att få tillbaka de kidnappade soldaterna är ett väldigt högt pris i Israel. Dessutom sprids rapporter om krigsförloppet och eventuella misstag enormt snabbt i Israel. Jag hörde det själv igår från en kille som suttit några kilometer från Tyre, sådant där går inte att censurera. Alla vet allt och alla kritiserar just nu allt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-08-20 06:41:00
|
|
Anna Veeder |
Jag ska definitivt skriva om stämningsläget, måste bara uppnå någon slags själslig jämvikt först. Hur nu det ska gå till.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-08-20 14:12:00
|
|
AbuMohammad |
Vad jag har hört så dog runt 150 i Israel varav 120 var soldater. I Libanon är siffran hittills omkring 1300 varav 30 under 12 år.
Israel bröt vapenvilan igår genom att attackera norr om Balbeck. Om inte kriget blossa upp inom kort så lär det göra det igen inom några år.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-08-20 14:12:00
|
|
AbuMohammad |
Hassan Nasrallah har blivit en hjälte och därmed vinnare i detta krig. Just nu betalar Hezbollah ut 12000 dollar till drabbade familjer vars hus har blivit förstörda i form av stöd och man lovar att bygga upp alla hus som de Hezbollah kommer att finansiera.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-08-20 14:17:00
|
|
peter_ |
Ja, man får väl säga att Hizbollah och Iran lyckades bra med sin provokation. Utdelningen blev nog mycket större än vad de hade hoppats. De firar nog med att skjuta automateld i luften.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-08-20 14:45:00
|
|
AbuMohammad |
Vad jag förstår så finns det stor chans att Israel anfaller igen nästa vecka. Men samtidigt så ska man inte ta deras ord på allvar eftersom de många gånger gör tvärt om mot vad de säger.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-08-20 14:59:00
|
|
Anna Veeder |
7/AbuMohammad, dina siffror är korrekta.
9/Peter, tyvärr anser jag att du har helt rätt. Speciellt angående Iran. Hizbollah har ju ändå dragit på sig en del intern kritik, åtminstone om jag får tro vad jag har läst i arabiska media.
10/Det har jag däremot inte alls förstått, var har du dessa antaganden ifrån?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-08-20 15:01:00
|
|
Janne B |
10 Abu/ Ja du Chans eller Risk är en fråga? Anfall ellert Försvar är nästa fråga? Det är rätt klart att såväl Israels folk som Libanons folk förlorat stort på detta krig. OM än olika saker.Iran har vunnit stort genom sina ombud i Hizbollah. / EFter bråk på skolgården förklarade en gosse "Jag slog tillbaka först"./
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-08-20 19:49:00
|
|
AbuMohammad |
Anfall kommer det att bli, det är bara att se tillbaka på historian. Man anföll igår utanför Balbeck, därmed har Israel redan brytit mot vapenvilan. Man har varnat befolkningen att inte åka till södra Libanon. Nästa vecka? Ja, enligt Al-Jazeera.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-08-20 19:51:00
|
|
AbuMohammad |
Hezbollah är en libanesisk motståndsrörelse och ingen Iransk organisation. Iran och Syrien ger sitt stöd till Hezbollah, men man har inget styrande finger.
Hezbollah grundades under invasionen 1982 i Libanon av libaneser. Hassan Nasrallah blev ledare i början av 90-talet.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-08-20 19:54:00
|
|
AbuMohammad |
12 Iran har inte vunnit något. Istället har Iran som nation blivit mer hotade då man vill få Iran som boven bakom Hezbollah. I slutet av augusti kommer FN att rösta igenom en resolution, mot Iran. Ett anfall kan nog kunna ses inom ett år.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-08-21 14:33:00
|
|
Gurkburken |
"Inget styrande finger"? Lol, vilka tror du beslutade att Hezbollah skulle starta ett krig med ett sönderbombat Libanon som resultat? Hmm, det måste nog varit libaneser.. Var tror du dom fick sina vapen och sina pengar?
Sen att hävda att Israel bröt vapenvilan är så fel, dom stoppade en vapenleverans, helt i enlighet med FN-resolutionen där det ståra att Hezbollah ska avväpnas.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-08-21 14:34:00
|
|
Gurkburken |
FN kommer för övrigt att misslyckas med att avväpna Hezvollah, om ett par år kommer det regna raketer från södra libanon igen, det är bara att hoppas att det är konvetionella raketer och inte, ABCvapen.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-08-21 16:30:00
|
|
AbuMohammad |
16 Hezbollah startade inte kriget, det har pågått sedan länge. Dessutom så var IDF soldaterna på ockupperad mark enligt FN, vilket är en krigsförklaring i sig.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-08-21 16:32:00
|
|
AbuMohammad |
Iran och Syrien hjälper till med ekonomi och vapen, men de tar inga beslut vad Hezbollah ska göra. Detta är en sionistisk lögn.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-08-21 19:01:00
|
|
Anna Veeder |
AbuMohammad, bara en fråga: tycker du verkligen att ett beväpnat Hizbollah är i den libanesiska statens intresse? Varför avväpnades alla miliser utom just Hizbollah? Finns det ingen annan fredligare väg att få tillbaka Sheba-gårdarna som enligt FN tillhör Syrien än ett väpnat så kallat "motstånd"?
|
| |