Invandrare på introduktionskurs

Inlägg #1: Postat: 2006-08-17 19:57:00
kjellekborg
Hej Steno, I Skåne har Landskrona och Malmö också varit mkt positiva till att ta emot invandrare, men nu ser man stora problem i att skaffa arbeten och bostäder.
Inlägg #2: Postat: 2006-08-18 11:36:00
Solen
Nu är det visst okey att positivt särbehandla utlänningar...För att dom ska få jobb.
Mmm,varför inte börja positivt särbehandla arbetslösa svenskar då ?
Trodde väl att Sverige var till för svenskar i första hand.Å statens uppgift var att värna oss svenskars behov först.
Inlägg #3: Postat: 2006-08-18 12:43:00
Janne B
Många kommuner med stor utflyttning fyllde sin tomma kommunala bostäder med flyktingar. Invandrarverket hade ingen annan målsättning med detta än "tak över huvudet". De visste att jobb kunde det aldrig bli fråga om i de flesta fall.
Inlägg #4: Postat: 2006-08-18 12:45:00
Janne B
Bert Karlsson köpte för ca 20 år sedan ett helt övergivet sjukhus ev sanatorium och fyllde det med flyktingar. I intervjuer har Bert sagt att han kunde bestämma vilket pris som helst. IV hade int en enda kunnig förhandlare.
Inlägg #5: Postat: 2006-08-18 22:09:00
Calle Z
Svar.1. Ja Landskrona och Malmö är två skånska kommuner som har väldiga problem idag. Det handlar inte bara om att det inte finns några arbeten att få. Brottsligheten har ökat lavinartat i både malmö och Landskrona.
Inlägg #6: Postat: 2006-08-18 23:04:00
Calle Z
Så man kan ju fråga sig om detta i längden har varit positivt för Malmö och Landskrona? Läs debattsidorna i Helsingborgs Dagblad där läsarna får säga sin mening. Gå till Landskrona och läs...Det är ta mig tusan ingen vacker bild man får av Landskrona! Jag har själva släkt i Landskrona. Så jag vet vad resultatet har blivit i Landskrona pga att Kommunen var positiv till att ta emot invandrare..
Inlägg #7: Postat: 2006-08-18 23:06:00
Calle Z
Denna sidan av myntet glöms oftast bort av någon anledning?
Inlägg #8: Postat: 2006-08-26 08:11:00
Janne B
Glöms gör det väl inte! Insändarsidorna i lokalpress landet runt tar ofta upp detta. Redaktionerna hakar ofta på men kan ju inte gärna ha negativa artiklar i ämnet ofta. Det skulle bara skada värre.Förr stod det om familjebråk på Storgatan. Nu säger man i artiklarna allt tydligare att familjen har "utländsk bakgrund" osv. Hyckleriet är i avtagande.
Inlägg #9: Postat: 2006-08-26 08:16:00
Janne B
Vad som saknar tycker jag är vad invandrarkommunerna rimligen borde ha gjort utöver att ge bostad och mat.Det är verkligen sällan som jag sett kritik av myndigheternas passivitet. Både socialstyrelsen och Länsstyrelsen ska granska att kommunerna gör sitt bästa för alla i kommunen. Sådan inspektion har varit sällsynt.
Laddar...