|
Inlägg #1: Postat: 2006-08-17 15:53:00
|
|
Unto S |
Så där 35 år efteråt ser man resultatet, först föddes massor av barn i u-länderna sedan kom HIV. Tiotusentals människor dör i Aids tack vare katolska kyrkans envisa motstånd mot preventivmedel. Jag sårade personer i min närhet, men samtidigt är jag glad att jag gjorde det. Den gången handlade det inte om yttrandefrihet utan en kampmetod mot ”inkvisitionen”. Min tavla blev senare stulen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-08-17 15:55:00
|
|
Unto S |
På 70-talet var jag med konstnärskollektivet Hipp i Malmö. Nuvarande restaurangen vid Malmö Dramatiska Teater Hipp. Den gången sårade jag mina konstnärskollegor genom att ha en tavla med i samlingsutställningen med titeln ”Silvia mit Hut”. Tavlan visade en framåtböjd naken kvinna bakifrån. Tavlan visade låren och klitoris och en hatt. Då tyckte kollegorna att det var för mycket. Även om Sydsvenskan konstrecensent tyckte att mina tavlor var det enda positiva i utställningen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-08-17 15:56:00
|
|
Unto S |
Tavlan ”Silvia mit Hut” kan jämföras med Muhammedbilderna, en ren provokation och en förolämpning mot Kungahuset och rojalister. – Nu undrar jag vad Mariann Andersson har nått med publiceringen av Muhammedbilden? Jag behöver inte ens gissa! Svar: Ingenting annat än provokation, förolämpning och sårandet av vissa människogrupper. Något med yttrandefrihet handlar inte Mariann Anderssons publicering om.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-08-17 16:11:00
|
|
CMO |
1/ Fakta är att de länder som satsat på avhållsamhet och ändrat beteende har minskat aids mycket effektivare än de som trott att gratis kondomer är lösningen. Hur många tiotusentals människor som dött "tack vare" Unto och andra "kondomfanatiker" vet jag inte.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-08-17 18:45:00
|
|
Janne B |
Unto / Det var fint av dig att se på dina tidigare handlingar på lite distans.Analysera lite varför du gjorde så. Fundera på vilka du sårade och förolämpade. Jag har genomgått detta skede några ggr./ I dag har jag blivit förtvivlad över att en man är elak mot en kvinna som nog jag varit lite dum mot någon gång. Kanske man ska rannsaka sig själv en timme per dygn.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-08-17 18:48:00
|
|
Janne B |
Jag är rätt säker på att svenska frikyrkoungdomar är rätt aids-fria. Men inte beroende av flitgt bruk av kondomer utan för att de håller sig till en partner.Celibat handlar det inte om. Intygar jag som gick på kristna folkhögskolor en gång i tiden...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-08-17 18:54:00
|
|
CMO |
"konstnärskollektivet Hipp" ger inga träffar alls i Google. Iofs en bedrift. Jag antar att Unto amnvänder begreppet "konstnär" väldigt löst ......
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-08-17 21:45:00
|
|
GunnarL |
7/ Jag har själv varit på konstutställning på Hippodromteatern i Malmö på 70-talet! Lade dock inte speciellt märke till Untos alster. "Ger inga träffar på Google" - hur dum får man bli? På 70-talet var internet inte ens påtänkt!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-08-17 21:47:00
|
|
GunnarL |
f/ Konstärskollektivet "Hipp" var välkänt i vänsterns Lund! De representerade en form av frihet som kanske hade passat frihetsextremisten CMO!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-08-17 21:49:00
|
|
GunnarL |
f/ Sen tycker även jag liksom Janne att det hedrar Unto att han på lite äldre dagar inser att mycket som gjorts kan ha varit sårande mot andra. Men vem har inte gjort dumheter i sitt liv?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-08-17 21:50:00
|
|
CMO |
8/ Rembrandt ger 15 miljoner träffar vilket enligt GunnaLs logik måste innebära att Internet fanns redan på 1600-talet.
Hur dun får man bli, indeed...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-08-17 21:57:00
|
|
CMO |
9/ Aha, "välkänt i vänsterns Lund". LOL!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-08-17 21:58:00
|
|
Janne B |
Rembrandt har jag hört talas om i minst 50 år men kollektivet först nu. "Silviabilden" har jag dock hört om några ggr. Nog vet väl vi alla rätt väl hur nätet och Googlandet fungerar. Det är inte vetenskapligt, logiskt det är ofta slumpartat.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-08-17 22:04:00
|
|
CMO |
13/ Janne, det mesta, hur obetydligt och fiaskoartat det än är går det att finna spår av mha Google, Untos politiska karriär t.ex. Men något vetenskapligt uttalande var det inte. Bara en observation.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-08-17 22:16:00
|
|
Janne B |
13 / VI är helt överens. Men det enorma utbudet av information som Googlandet ger kräver ett väldigt kritiskt sinne. Man kan bli länkad till ett vetenskaligt verk men även till hemmatyckare. Klarar våra tonåringar den sorteringen?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-08-17 22:23:00
|
|
CMO |
15/Det är en annan femma...
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-08-17 22:26:00
|
|
Janne B |
Det betyder god natt förstår jag. Tack för i dag
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-08-17 22:41:00
|
|
GunnarL |
11-12/ CMO, nu är du till och med ännu dummare än jag trodde var möjligt. Hipp var ett ungdomsäventyr av föga kända personer - jag inser mycket väl att såväl Rembrandt som Karl den XII ger många träffar på internet! Att förlöjliga personer är nog det du är allra bäst på - men det kanske tillhör livsstilen hos en frihetsextremist!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-08-17 22:42:00
|
|
GunnarL |
f/ Men du skall ha klart för dig - vilket du i dag inte har - att du hittar inte alla sanningar på nätet! Även om du i din obeskrivliga enfald tror det!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-08-17 23:00:00
|
|
CMO |
18-19/Nej GunnarL, jag tror inte att jag hittar alla sanningar på nätet. Det är faktiskt obeskrivligt enfaldigt av dig att tro att jag tror det. Att "Hipp var ett ungdomsäventyr av föga kända personer" visste du tydligen. Men det gjorde inte jag som inte var medlem i Lundavänstern på 70-talet. I din iver att förlöjliga mig drar du förhastade slutsatser om vad jag avsåg med min kommentar.
|
| |