Litteraturkanon

Inlägg #1: Postat: 2006-08-16 23:24:00
GunnarL
Jag minns det däremot mycket väl!Man hade två betyg i svenska - ett för litteraturkunskap, alltså kunskap i litteraturhistoria - och ett för språklig framställning - alltså förmågan att behandla språket i tal och skrift.
Inlägg #2: Postat: 2006-08-16 23:27:00
GunnarL
f/ Själv gick jag handelsgymnasium och vi läste skitmycket svenska. Detta berodde naturligtvis på den lärare vi hade! Men den svenska grammatiken inlärdes på realskolan med stora krav på att kunna definiera vartenda ord - såväl till ordklass som till satsdel. En bra, men krävande skola!
Inlägg #3: Postat: 2006-08-16 23:27:00
GunnarL
f/ Själv gick jag handelsgymnasium och vi läste skitmycket svenska. Detta berodde naturligtvis på den lärare vi hade! Men den svenska grammatiken inlärdes på realskolan med stora krav på att kunna definiera vartenda ord - såväl till ordklass som till satsdel. En bra, men krävande skola!
Inlägg #4: Postat: 2006-08-16 23:28:00
GunnarL
2-3/ Fan, nu ryckte det en gång för mycket i fingret. Ber om ursäkt!
Inlägg #5: Postat: 2006-08-17 07:17:00
kjellekborg
Gunnar, ja nog minns man adverb, adjektiv, dativ, ackusativ etc... och stava fick man lära sig. Sen minns jag välskrivning, ett år hade jag C ett annat A!!
Inlägg #6: Postat: 2006-08-17 09:31:00
Janne B
Jag gick folkskolan fullt ut, det vill säga även sjunde klassen, med lysande betyg. Därefter satte föräldrarna mig på realskolan i Falköping vilket vara rena katastrofen för mig på alla nivåer. Jag hatade hela skolan och varenda lärare efter bara några månader. Jag var väl inte skolmogen för denna förändring. Eller så var skolan inte mogen att ta emot mig. Så efter ett år rymde jag därifrån. Det var nog det bästa jag någonsin gjort.
Inlägg #7: Postat: 2006-08-17 09:37:00
Janne B
Sedan var jag bonddräng och arbetare mm i fem år och sedan var det dags för folkhögskolan som blev ett lyft för mig i de ämnen jag älskade. Dit hörde inte kemi och fysik. Tenterade in mig på socialhögskolan i Umeå och på den vägen är det...Där träffade jag en viss steno.
Inlägg #8: Postat: 2006-08-17 11:03:00
kjellekborg
Janne, din levnadsbeskrivning låter nästan som Ivar Lo, E.J etc

Jag har gått 55 på en folkhögskola. Det var ett lyft o när jag såg alla ungdommar, visst ville jag vara ung igen.
Inlägg #9: Postat: 2006-08-17 11:13:00
Janne B
Jag närde länge en hemlig dröm, att bli folkhögskolelärare, som några kamrater jag hade. Men jag satt ju fast i så mycket och hade fel utbildning. Men en dag så var det en FH som behövde en vik lärare en termin. Jag sökte och blev "tvåa". Nära träffar aldrig sägs det. Men sköna drömmar är lyftande...
Laddar...