Moder Sveas matsmältningsproblem

Inlägg #1: Postat: 2006-08-15 21:50:00
Friskytten
Detta beskriver, tycker jag, nästan otäckt väl kärnan i den mycket speciella form av kollektiv enfald som jag misstänker bara finns i Sverige: Den överenskomna naiviteten inför frågan om tillhörighet. För djupt inom människan, i ett skikt som ingen i Sverige vill röra vid, trots att det hela tiden finns inom oss, finns det en känsla av att vi är en grupp, och den gruppen vill bli respekterad, inte förolämpad.
Inlägg #2: Postat: 2006-08-15 21:53:00
Friskytten
Och denna grupp består av majoriteten av den människor, som trots eliten enorna förakt för begreppet, av en eller annan anledning känner sig som svenskar och vill kalla sig för svenskar av skäl som inte har att göra med ideologi eller politik.
Inlägg #3: Postat: 2006-08-15 21:53:00
Friskytten
Ja, kan ni tänka er det mina vänner! Det finns något inom oss som inte alls handlar om "jämställdhet", "mångfald", "Ekonomisk rättvisa" "Trygghet/omsorg/skola", ""skatteavdrag" och liknande som eliten med storartad konsekvens försöker få oss tro är livets kärna och innehåll.
Inlägg #4: Postat: 2006-08-15 21:55:00
Friskytten
Detta något, vad vi nu ska kalla det, är det som Ståhlberg syftar mot när han skriver som jag uppfattar det. Kalla det "familjen", kalla det "gruppen", kalla det "folket" kalla det något annat. Det spelar ingen roll om det är homogent eller ej, det finns där, det hatas av eliten, och detta som finns vill ha något eget. Nämligen ett eget land. Sverige.
Inlägg #5: Postat: 2006-08-15 21:58:00
Friskytten
Detta anses av eliten som en skam, ett skändligt brott, en anakronism, en löjlighet, något som är äcklande, något som måste bort. Men där har de fel. Hur primitivt allt detta än är, så fins det där, och det måste respekteras. Till slut måste vi ändå förstå: En kärlek till den egna gruppen, av vilken anledning den än känner sig som en grupp, och dess mark, kalla det land eller vad som helst, måste respekteras och tas på allvar.
Inlägg #6: Postat: 2006-08-15 22:00:00
Friskytten
Måste få finnas i ett öppet samtal, i en diskussion, som en realitet. Hur? Jag vet inte. Men vi måste ta reda på det. Tack Ståhlberg för din frankhet och försök att öppna för en diskussion utan hat om det svåra: Vår tillhörighet.
Inlägg #7: Postat: 2006-08-15 22:47:00
peter_
Jag tror en ny sida av Friskytten för mig.: Det du syftar på är sedan länge bortglömt i vår land, iallafall av dem som hörs i den offentliga debatten, men icke desto mindre gäller det svenskar också. Så länge det inte är konkurrens om utrymme och dominans så är det lugnt.
Inlägg #8: Postat: 2006-08-15 22:47:00
peter_
Ta upp ämnet med en kurd eller palestinier eller israel eller kosovoalban eller kroat eller serb osv så får man nog en annan värdering av vad ett "eget" land är värt. Jag tror att den demokratiska, toleranta världsmedborgaren är rätt väg att gå, men då svenska inte ens är huvudspråk i Sverige så känner jag mig manipulerad av idioter, inte som en del av en livskraftig, positiv utveckling.
Inlägg #9: Postat: 2006-08-16 08:54:00
stålis
8/ Tänkte på det framför tv:n härom kvällen. Två muslimska ungdomar intervjuades och svarade på felfri svenska om kriget i Libanon. De talade om "vårt folk", men menande inte svenskar utan antingen alla libaneser druser, kristna, shia- och sunnimuslimer eller enbart araber.
Inlägg #10: Postat: 2006-08-16 09:01:00
stålis
Kan inte låta bli att tänka på alla personer födda i Storbritannien, barn till invandrare, som nu i tre omgångar varit inblandade i dels ett utfört bomdåd, dels två planerade. Detta är en allvarlig konsekvens av massinvandringen från muslimska länder. Skäl nog att vilja minska all invandring för att inte gruppen missnöjda skall ytterligare växa. Integration jämsides med massinvandring går för långsamt. Invandring har blivit ett säkerhetsproblem.
Inlägg #11: Postat: 2006-08-16 09:15:00
stålis
Friskytten/ För mig handlar det om att bevara folkstyre och likhet inför lagen via bevarandet av de europeiska nationalstaterna, alltså något mer än bevarandet av det svenska. Det största hotet är en fragmentisering av de europeiska samhällena genom en mångetnisk och mångkulturell massinvandring, som vi inte förmår att absorbera. Här är själva mängden invandrare av betydelse. Det torde vem som helst kunna förstå, även om väldigt många på grund av sin fåfänga image inte vill det.
Inlägg #12: Postat: 2006-08-16 09:18:00
stålis
Men visst. Det går att anlägga andra synvinklar också. Jag har här tidigare konstaterat att gamla nationer som Sverige, England och Frankrike, som funnits sen medeltiden, då de var kungadömen, har ett eget egenvärde, som man pietetsfullt bör slå vakt om. Inte mot alla förändringar, för det går inte, men mot alltför snabba förändringar, så att det nya harmoniskt kan växa samman med det redan befintliga.
Inlägg #13: Postat: 2006-08-16 09:19:00
stålis
12/ Pinsam tautologi "eget egenvärde". Ett bevis på att kulturskymningen även sänkt sig över mig - om än bara för ett par sekunder?
Laddar...