Trollkarlen Reinfeldt

Inlägg #1: Postat: 2006-08-15 17:23:00
kjellekborg
Sen finns det också en "Inre arbetslöshet" och med det menar jag att de arbetslösa ska behandlas med respekt och omtanke. De är inte en andra klassens medborgare.
De har kunskap, de är unika, de flesta villa ha ett jobb... allt detta berör jag i moin bok "Arbetslös en utmaning".
Inlägg #2: Postat: 2006-08-15 17:39:00
Anna Drangel
Tack Kjell! Håller med om att flera krafter måste samverka. Men samtidigt så går ju utvecklingen mot en effektivisering av all form av produktion. Och i kölvattnet av denna kommer ju ökad arbetslöshet.
Inlägg #3: Postat: 2006-08-15 18:05:00
CMO
Ja tänk t.ex. på alla arbetslösa mjölkerskor, ångmaskinseldare, bysmeder, och svinaherdar. För 150 år sedan arbetade ca 90 inom jordbruket. Sedan dess har det effektiviserats oehört men vi har inte 90 arbetslöshet för det. Arbetskraft är en resurs vars grad av utnyttjande styrs av pris och efterfrågan. Är du inte ekonom AD?
Inlägg #4: Postat: 2006-08-15 18:40:00
kjellekborg
Den arbetskraft son fanns på landet sögs upp av industraliseringen. Tyvärr kommer ingen ny sådan utan den nya industraliseringen sker i Kina, Indien, etc. Vi får försöka hitta andra lösningar!
Inlägg #5: Postat: 2006-08-15 18:52:00
kjellekborg
En tröst är att utvecklingen inte står still i Kina, Indien etc utan att deras invånare kräver högre standard i löner, förmåner etc. Detta gör att många jobb framöver kommer att bollas tillbaks till ett helt nytt samhälle som vi idag inte helt kan föreställa oss. Nya sektorer dyker upp, gamla sektorer förnyas etc... så har det alltid varit... en ny värld öppnar sig också i "rymden". Nya energisystem, nya kommunikationer...
Inlägg #6: Postat: 2006-08-15 19:11:00
CMO
4/ Kina står för ca 2 av svensk import och vi exporterar nästan lika mycket. I jmf med BNP är värdet av importen från Kina mindre än 1.
Inlägg #7: Postat: 2006-08-15 19:24:00
Anna Drangel
Nej, jag är inte ekonom CMO - är du? Visst måste vi förnya oss i Sverige. Genom forskning, utveckling av högtekonologi, kanske vi kan hålla uppe en hög nivå av kunskap här i Sverige som andra vill åt.
Inlägg #8: Postat: 2006-08-15 19:26:00
Anna Drangel
Och jag tror också på småföretagen. Jag tror på allas och envars möjlighet till enreprenörsskap. Men jag ser också en fortsatt hög arbetslöshet en ganska lång tid framöver.
Inlägg #9: Postat: 2006-08-16 14:22:00
kjellekborg
Även den längsta vandring börjar med ett steg!
Laddar...