Inlägg #1: Postat: 2006-08-07 14:57:00
|
Janne B |
Ja Elvy. jag har då sannerligen inte gjort mycket i Juli månad och plågas fortfarande.Men bor inte en ganska stor del av befolkningen på samma breddgrader som afrikanerna. Jo så är det. Finns det väl utvecklade industriländer kulturländer nära ekvatorn? Jag kanske skulle kika på min snurrande jordglob. // Borde inte folk i Vidsel vara passiva på grund av halvårsvis med kyla? Hur står eskimåer, samojeder och eldsländare ut. Jag de sliter ngt enormt för sin överlevnad!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-08-07 15:08:00
|
Janne B |
Vidsel ligger i nivå med Luleå som ligger långt upp i Bottenviken. Där rådde de mest hemska förhållanden för 8000 år sedan då inlandsisen drog nord väst ut. För att överleva byggde folk torvhus med värmeslingor / rökgångar i golvet. Av detta dog nog många i förgiftning medan andra överlevde i värmen. Folk är tydligen beredda att göra allt för att få det vettigt i kylan. Långt från hjälpande statsmakt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-08-07 15:08:00
|
Janne B |
Varför sliter inte afrikas folk på samma sätt i värmen. De är ju garanterat värmeanpassade. / I vilket land i Afrika verkar folk jobba hårdast för sin egen välfärd. Kamerun? Med hälsning JB
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-08-07 15:26:00
|
PB |
Janne B, de är inte "värmeanpassade", de klarar värmen sämre än oss.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-08-07 16:27:00
|
Janne B |
PB / Den texten får du allt lägga ut lite bättre...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-08-07 19:17:00
|
PB |
Dom vill gärna inte vara direkt i solen. De blir ju inte lika solbrända men samtidigt absorberar deras hud mera solvärme. De måste svettas mer för att kyla ner sig. Pröva att ha en svart t-shirt en dag i solen, så känner du skillnaden, det blir varmare. Män har fler och större svettkörtlar än kvinnor och luktar därför mer. Afrikaner har fler än européer som har fler än asiater.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-08-07 20:51:00
|
Janne B |
Vår Herre har uppenbart gjort ett misstag. Afrikaner borde flytta till
Europa och Australien och vita Europeer till Afrika. / Kanske det var så kolonialmakterna tänkte sig det hela och fullföjs nu på små båtar i Medelhavet etc.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-08-07 20:53:00
|
Janne B |
Jag borde ha mycket större svettporer än jag har när det är 30 gr i lägenheten // Vita kaleungnar avger sin värme fort. Mörka kalelungnar behåller värmen fram till morgontimmarna.....
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-08-07 21:49:00
|
GunnarL |
7/ Janne, om Du skall introducera denna folkomflyttning så får Du säga till i god tid! Jag vill inte vara med - då flyttar jag till Korpilombilo och hoppas på att få vara ifred från alla afrikaner och asiater som kommer att översvämma vårt land! Kanske träffar jag några samer som jag kan umgås med? Eller åtminstone en eller annan ren - de håller ju åtminstone tyst.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-08-07 22:00:00
|
Lars Nilsson |
PB. När man läser Dina funderingar om att "svarta män är lata" och nu att svarta "klarar värme sämre än vita" förstår man att höger- och vänsterextemism inte helt sällan möts dessa gått varvet runt. Känner igen argumenten från när jag besökte Sydafrika under apartheid. Bodde Du där då?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-08-07 22:04:00
|
Lars Nilsson |
Intressant att veta vad PB tycker de svarta skulle ha för jobb. Dessa är ju för för slöa och tål inte värme. Vad blir då kvar? Slavar i tempererade områden som Sverige kanske?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-08-07 22:12:00
|
GunnarL |
Signaturen "PB" har haft en riktig holmgång här några dagar nu beträffande "11 september", "atombomberna 1945", "arabisk kultur och ironi", "afrikansk mentalitet" och kanske något ytterligare. PB har dock inte imponerat! Bygger man hela sitt vetande på vad man hittar på Internets olika hemsidor så kan man hänvisa till vilka idiotiska källor som helst och komma fram till precis vilka slutsatser som helst!
Detta bör för övrigt även CMO tänka på!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-08-07 22:14:00
|
GunnarL |
f/ Jag har tidigare hänvisat till att det ibland är lämpligt att tänka själv - en för den yngre generationen som uppträder här uppenbarligen en totalt oförståelig idé! www.xxxx.xx.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-08-07 22:24:00
|
CMO |
Åja, farbror Gunnar. Vi yngre förmågor vet att det förutom all skit faktiskt finns en hel del riktig information på webben. Speciellt om man jämför flera olika källor med olika vinkling. Ska man "tänka själv" måste man ha tillgång till information. Att uteslutande förlita sig på traditionella media som svt och sr, tt, och "fånbladet" eller liknande är inte att rekommendera.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-08-07 22:29:00
|
Janne B |
Jag hoppas att kloka personer förstår att då jag börjar skriva om kakelungnar i /8/ så tycker jag att skämtet gått lite långt. Men det är garanterat sant att jag på lördag ska ut och resa med en katolsk man från Kamerun som läser på Universitetet i Göteborg, Vi ska på barndop.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-08-07 22:31:00
|
CMO |
Dessutom vill jag även om det bär emot ta min antagonist PB i lite försvar. Att diskutera fysiska eller kulturella skillnader mellan olika folk är inte automatiskt rasism.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-08-07 22:32:00
|
GunnarL |
15/ Snälle Janne, kan meddela att jag redan färgat om en vit kakelugn till svart med tanke på instundande vinter. Frugan var ilsken men jag hänvisade till Dig! Men barndop är trevligt!
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-08-07 22:35:00
|
GunnarL |
14/ Ja, jag skrev ju "oförståelig" och det stämmer uppenbarligen. Hälsningar från farbror Gunnar det lät rart - fortsätt med det unge man!.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-08-07 22:46:00
|
CMO |
Snarare är det väl så att farbror Gunnar själv uppträder väldigt "oförstående" när någon faktiskt "tänker själv". Speciellt om denne råkar komma fram till en slutsats som stämmer dåligt med farbror Gunnars egna och, ibland ack så förutfattade, meningar.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-08-07 22:47:00
|
PB |
GunnarL Svar 12, jag försöker hålla igång debatten, är debatt fel? "holmgång" kallar du det, jag har mina syften men det vet ni väldigt lite om : Jag har dessutom också valt mina länkar med omsorg, så det stämmer inte - det du hasplar ur dig.
|
|