|
Inlägg #1: Postat: 2006-08-03 00:20:00
|
|
Erkki |
I den här debatten verkar i stort sett den enda analysen bestå i att bunta ihop alla muslimer i en grupp, alla kristna i en grupp och så vidare med godtyckligt urval av människor. Sedan slungas argument och mer eller mindre välunderbyggd fakta från de olika debattlägren för att avgöra vilken grupp som är värst.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-08-03 00:20:00
|
|
Erkki |
Om ni någon gång lyckas avgöra vilken grupp som är värst, vad ska vi då göra med den gruppen?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-08-03 00:21:00
|
|
Erkki |
Visst finns det muslimer som är emot västländernas internationella politik, kommersiella verksamhet och livsstil och stöder våldsamma metoder. Det finns säkert i Sverige också. Precis som det finns västerlänningar som är emot muslimer, deras kultur och religion och stöder våldsamma metoder. Dessa finns definitivt i Sverige också.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-08-03 00:21:00
|
|
Erkki |
Men det finns också muslimer och västerlänningar som tycker det verkar rätt idiotiskt att ha ihjäl varandra utan hellre har ett gött liv där man lever i fred tillsammans och löser konflikter med ord. Dessa är i majoritet. Åtminstone pekar siffrorna i artikeln på det, och jag tycker det verkar rimligt att det är så. Eller vad säger ni andra?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-08-03 00:21:00
|
|
Erkki |
Så då kanske vi kan dela upp världen i två helt nya grupper: De som tycker vi ska lösa konflikter och gärna skapa nya på samma gång genom att bomba varandra tills vi vet vem som är störst och starkast. Och de som tycker att vi kan börja snacka istället och lösa konflikterna på det sättet.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-08-03 00:22:00
|
|
Erkki |
Jag tillhör den senare gruppen och det skulle vara intressant att veta hur stor andel av ALLA människor som tillhör den gruppen. Ännu intressantare skulle det vara med idéer om hur man ökar den andelen! Jag tror inte det sker genom att bomba de som tillhör den andra gruppen…
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-08-03 09:07:00
|
|
Davido |
Väl talat Erkki!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-08-03 09:13:00
|
|
Janne B |
Analys: Mycket av den kritik som muslimerna har mot vårt västerländska samhälle är ju lika med vår internkritik. Här på Sourze talar vi om översexualisering,alkoholfrågan,knarket, regellöshet. Vad är en familj? Stor fråga även för muslimer.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-08-03 09:16:00
|
|
Janne B |
I de gamla folkrörelserna finns det massor av folk som känner igen sina gamla ideal hos moderata muslimer. Strävan efter renlevnad, rättfärdighet etc förenar. Ytligt nöjesliv har alltid ifrågasatts av alla religioner...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-08-03 09:40:00
|
|
peter_ |
6. Håller med. Jag skulle även tro att man skulle få ungefär samma indelning om man delade in människor i demokratiska och ickedemokratiska.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-08-03 09:41:00
|
|
peter_ |
Jag tror att en del argumenterar mot de demokratiska systemen genom att demokratier som exvis USA och Israel tummar på demokratiska principer så snart de går emot deras egenintresse. Maktlystnad och andra "ickedemokratiska" motiv är dock effektiva även i en demokrati. Flera som skaffat sig maktpositioner i våra demokratier är nog inte särskilt intresserade av demokrati egentligen, men systemet gör att vi kan bli av med dem på fredlig väg.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-08-03 09:41:00
|
|
peter_ |
Alla som lever i en demokrati är inte per automatik demokrater och alla som lever i ickedemokratier är givetvis inte ickedemokrater.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-08-03 09:41:00
|
|
peter_ |
8-9.Janne, det var viktigt att påpeka. Jag känner flera mer eller mindre troende muslimer och de är som "vi". Extremisterna vill ha en polarisering och skapa misstänksamhet mellan grupperna. Sådant ser man i många sammanhang. Demonisering odyl för att skapa rädsla, upplevda orättvisor osv, för att skaffa sig anhängare och en maktbas. Det är väl snarast en standarmetod?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-08-03 09:42:00
|
|
peter_ |
Massmedia hjälper extremisterna på traven genom att så ensidigt skriva om deras ståndpunkter och överdriva deras inflytande. Jag brukar klaga på att muslimer inte tar avstånd från islamisterna om de nu inte håller med dem, men är massmedia intresserade av att skriva om "medel/gräsrots-muslimens" synpunkter?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-08-03 09:42:00
|
|
peter_ |
Jag vet inte hur många som vill förinta den västerländska kulturen osv, men det skulle nog bli färre om inte extremister på båda sidor fick sprida misstänksamhet, fördomar och rädsla.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-08-03 10:55:00
|
|
Erkki |
Svar 7/ Tack Davido! :
Helt off topic: Är du den Davido som gärna diskuterar gräsklippare? I så fall får du ta och stanna till i Gbg någon gång när du far förbi!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-08-03 11:00:00
|
|
Erkki |
Svar 8 - 9/ Intressant, Janne B. Har inte tänkt så mycket på det.
Men jag märker att du håller dig till den gamla gruppindelningen! ;
Har du några tankar om mitt förslag till ny gruppindelning och hur man ökar andelen som tillhör grupp 2 i den indelningen?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-08-03 11:09:00
|
|
Erkki |
10 - 15/ Tycker du har flera bra poänger peter_, speciellt i svar 14 och 15. Tycker faktiskt att medelsvenssonmuslimens åsikter kommer fram i media ibland, men det är ju tyvärr bara extrema åsikter som får stora rubriker. Eller extrema/spektakulära tolkningar av andras åsikter/uttalanden. Håller inte helt med om att man gruppindelning matchar ickedemokrater/demokrater, men likheter finns säkert. Några tankar om min gruppindelning och idéer om hur man ökar grupp 2?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-08-03 11:11:00
|
|
PB |
Min intryck av artikeln och debatten som förts på det hela är att Lars Nilsson tillsammans med vissa andra gör ett tappert försök till att polarisera samhället, att skapa en "vi mot dom" mentalitet. Att skapa rädsla och motsättningar. Rätta mig om jag har fel?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-08-03 11:11:00
|
|
Erkki |
För övrigt kan man också säga att det finns ytterliggare ett sätt att dela in folk på: Det finns två sorters människor, de som delar in människor i olika grupper och de som inte gör det.
Nu blir det inga mer kommentarer från mig förrän nästa vecka! Njut av solen... eller regnet!
|
| |