|
Inlägg #1: Postat: 2006-07-31 20:16:00
|
|
Janne B |
USA och Israel gör så många misstag nu av alla de slag, plus det som ser ut som avsiktlig ondska. Få länder hade protesterat om Israel bara gått in i gränsområdet och noga röjt undan alla startramper. Men just nu förstör Israel och USA sitt anseende genom att de kör någon slags "total vedergällning". "För varje raket mot oss blåser vi ut ett hus i Beirut". Så kan aldrig en civilicerad statsledning uttala sig.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-07-31 20:20:00
|
|
PB |
Hur många svenska biståndsarbetare försörjer sig på krig? Tänk att de är business för biståndsbraschen, de etablerar sig på börsen med deras feta kassa och stora VD arvoden. 50 försvinner på vägen helt lagligt!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-07-31 20:20:00
|
|
Janne B |
Mellan 50-100 raketer har landat i Israel och utsätter folk där för psykisk terror. Dödssiffrorna verkar vara hemliga, men kan inte vara så låga som antyds. I Libanon flyr hundratusentals mot norr. I Israel flyr massor av familjer mot söder! På båda håll försöker man rädda tillhörigheter genom snabba bilfärder...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-07-31 20:22:00
|
|
PB |
Folket blir givmilda när de ser söndersprängda barn, svältande barn i behov av hjälp. Biståndsorganisationerna gnuggar händerna av förtjusning...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-07-31 20:24:00
|
|
Janne B |
2 PB Det du skriver är inte en generell regel eller praxis.Jag har träffat många biståndsarbetare genom åren som kommit tillbaka utslitna, sjuka och rätt fattiga.För en del har arbetslöshet väntat. Men upplys om vad du vet!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-07-31 20:27:00
|
|
Janne B |
4 PB/ Du borde bli volontär på Röda korset eller Rädda barnen tills vidare. // Min regel är att skänkt dina pengar ,men bara till organisationer du känner väl, som du kan kolla i åratal. Dit hör RK RB Diakonia, Lutherhjälpen!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-07-31 20:35:00
|
|
PB |
Var det Rädda Barnen som sumpa någon miljard på börsraset för några år sedan? Eller var det Röda Korset? Sådant bör vi inte glömma. Du såg biståndshystering med tsunami katastrofen? Tacka vet jag Johan Staël von Holstein som tog saken i egna händer och gjorde det enda rätta, han blåste biståndsorganisationerna och hjälpte dem direkt på plats själv istället.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-07-31 20:47:00
|
|
kjellekborg |
Röda Korset finns idag i 183 länder och gör ett jättearbete. Börsraset var det ingen som kunde förutse men alla insatserna RK gjorde under Tsunamin var beundransvärda. Själv gick jag med RK 1956.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-07-31 20:48:00
|
|
kjellekborg |
Bakgrunden till Röda Korsets födelsa1863 kan du läsa i min bok om Henri Dunant som kommer ut nu i augusti - en dkoumentärroman.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-07-31 20:52:00
|
|
steno |
Sverige går förhoppningsvis inte in med stridande förband men handlar nu med Israel betr krigsmaterial. Varför inte med Libanon för att försvara civila. Det är en försvarsåtgärd som inte drabbar någon om ingen bombarMånga länder har dem, de är i sin karaktär försvarsmaterial i rätt bemärkelse
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-07-31 20:58:00
|
|
PB |
För Sveriges folk säkerhet, ska vi inte deltaga aktivt militärt i någon konflikt. Vi är bättre på annat. Ge Lebanon 400 kärnvapenbestyckade missiler, då lär Israel ALDRIG anfalla.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-07-31 21:02:00
|
|
PB |
Ryssland hjälpte Syrien med ett anti-air förband efter att Israel flygit över Syriens palats i Damaskus, på mycket låg höjd med F16 plan eller liknande, jag tror "sonic-bangen" väckte honom före deras försvar han reagera ens. Men Ryssland gav dem sitt stöd. Detta var precis innan Israel började denna konflikt mot Gaza.
|
| |