|
Inlägg #1: Postat: 2006-07-24 16:09:00
|
|
Janne B |
Det är när någon ska kommentera det han läser som det blir kritiskt. Instämmer talaren lite löst i det han läser, eller stryker han liksom under det med egna formuleringar. Kanske han rent av uppmanar sin publik att gå ut på gatan och verkställa något mot X-folket. / Där går gränsen! Green uppmande inte någon att göra något, det var inte uppvigling eller likande. / Enligt min mening var Green dum och okunnig.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-07-24 16:43:00
|
|
Elina |
1/ Dum och okunnig? Dum kanske. Just den rättegången var speciell:Staten mot Gud. Fast det kom att handla om pastorn i stället. Är Bibeln Guds ord?Om så måste vi bokstavstolka. Om inte? Vad har Bibeln för betydelse idag?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-07-24 16:50:00
|
|
Elina |
Men eftersom jag inte är religiös på något sätt är ovanstående bara ett resonemang, inte ett ställningstagande.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-07-24 17:25:00
|
|
Janne B |
Elina/ Med okunnig menar jag att Pingströrelsen ända till för ett år sedan inte hade någon UTBILDNING för sina pastorer.Medan de andra samfunden redan från starten för över 100 år sedan Genast startade teologisk utbildning, så har Pingst struntat i det. Detta har gång på gång medfört att deras predikanter gått ut med märkliga uttalanden.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-07-24 17:28:00
|
|
Janne B |
Maranata, Knutby etc. är följder av denna brist på utbildning inom pingströrelsen. När en Pingspredikant står i talarstolen så han kanske den enda vuxne i salen som saknar yrkesutbildning. Rätt så genant. Green kunde alltså inte sätta in sina bibeltexter i sitt hostoriska sammanhang etc.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-07-24 17:29:00
|
|
Janne B |
Det blir lite felstavningar i värmen...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-07-24 18:03:00
|
|
Elina |
Janne, det hade jag inte grepp om. Kanske tror Pingstrarna att ande räcker? Så är förstås inte fallet. Men Jesus lärjungar hade inte heller den rätta utbildningen.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-07-24 19:09:00
|
|
Janne B |
Elina. Du som förstår både skämt och allvar. Lärjungarna gick Master Class hos Jesus i tre år. Det du. Återkommer
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-07-24 20:46:00
|
|
Janne B |
Elina/ Vi som tror att Jesus var en historisk person finner ju en del upplysningar i Bibeln. Men inte skildras tre års vandringar med gänget dag för dag. Johannes försöker berätta kronologiskt men det mesta vet vi inte.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-07-24 20:47:00
|
|
Janne B |
Gick Jesus omkring med sina elever de bästa månaderna på året och sedan sände hem till familjerna "över vintern"? Samt gick och leta reda på dem runt Genesarets sjö frampå våren igen. De verkar ha varit mest fiskare, småhantverkare kanske hade någon lite jordbruk.Lukas beskrivs som läkare. Den sent inkomne Paulus var romersk akademiker närmast. Så det var ett blandat gäng vilket tydligt framgår av berättelserna.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-07-24 20:50:00
|
|
Janne B |
Jesus förefaller att ha undervisat mycket metodiskt och sedan ställt frågor så som judiska rabbiner alltid gjort och gör än i dag. Ibland blev han besviken vid förhören. "Har ni ännu inte fattat..."står det nog i min gamla översättning./ Tyvärr har inte våra Pingstvänner varit så metodiska...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-07-24 21:59:00
|
|
Elina |
Tyvärr har mina bibelkunskaper somnat trots att jag var i ungdomen näst bäste Bibelvetaren i hemlandet. Det hölls tävlingar om det, den internationella gick sedan i Jerusalem. En frikyrkopräst vann. Vissa saker minns jag dock, därför tyckte jag Green rättegången var intressant.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-07-24 22:02:00
|
|
Janne B |
Även jag var mycket mer bibelkunnig i 20-30 årsåldern än nu. Då kunde jag massor av bibelverser. Nu kanske jag däremot har en god överblick, liksom ser de stora sammanhangen. Känns som en bra utveckling.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-07-24 22:05:00
|
|
Elina |
Jag var då bara 15 så de stora sammanhangen lyste nog med sin frånvaro.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-07-24 22:42:00
|
|
Janne B |
Du är yngre än jag så du får flera chanser. Just nu lyssnar jag på unga kloka Tuva Novotny....i sommarpratarna.
|
| |