Förslag till ny EU-medlem

Inlägg #1: Postat: 2006-07-21 14:36:00
Hugo O
Det är lätt att glömma att EU från början var - och faktiskt fortfarande är - ett fredsprojekt. En långsam, frivillig och demokratiskt förankrad expansion har gjort Europa mer enat än det någonsin varit tidigare.
Inlägg #2: Postat: 2006-07-21 14:39:00
Janne B
Hugo/ ÄR du säker på att det är en bra början? Vill du repetera de goda argumenten för att Turkiet är bra för EU?
Inlägg #3: Postat: 2006-07-21 14:42:00
Hugo O
Men varför stoppa detta fredsprojekt vid Europas gränser? Det naturliga måste vara att fortsätta expansionen, på samma sätt som tidigare, långsamt, och släppa in de länder som uppfyller demokratiska och ekonomiska krav.
Inlägg #4: Postat: 2006-07-21 14:46:00
Hugo O
Den dag Syrien, Libanon, Palestina och Israel är med i EU kommer mellanösternfrågan att vara löst. Visst, dit är det väldigt långt, men underliga saker har hänt förut. Vem trodde för tjugo år sen att Ukraina någonsin skulle kunna ansöka om medlemskap i EU?
Inlägg #5: Postat: 2006-07-21 14:48:00
Hugo O
Lars N kallar sig för höger och för honom är det naturligt att fråga sig vad Kanada eller Turkiet kan göra för EU. Jag tycker det är betydligt mer intressant att vända på frågan. Vad kan EU göra för Kanada eller Turkiet? Eller Ukraina?
Inlägg #6: Postat: 2006-07-21 14:50:00
Hugo O
Sen är inte jag heller övertygad om att nu är rätt tidpunkt att släppa in Turkiet. Behandlingen av kurdiska minoriteten, bland annat, lämnar en hel del övrigt att önska.
Inlägg #7: Postat: 2006-07-21 14:52:00
Hugo O
Genom att stärka våra grannar kommer vi själva att bli starkare. Det var så USA tänkte när de drog igång Marshallprogrammet efter andra världskriget. Det borde EU också göra.
Inlägg #8: Postat: 2006-07-21 16:54:00
Janne B
Hugo/ Här är det väldigt mkt att diskutera, men jag orkar inte riktigt nu.Men jag menar att EU på senare år visat hur svagt det är på flera punkter. Redan finns det så mkt olika värderingar så EU höll på att spricka för ett år sedan. Ett sådant EU kan inte göra mkt för de aktuella länderna och de med sina medeltida värderingar har inte mkt att ge EU. Låt oss ta upp saken igen om 25 år ;-.
Inlägg #9: Postat: 2006-07-21 16:56:00
Janne B
USA kunde göra mycket för där fanns en stark centralregering och inte en bomb hade ramlat ner där. USA ställde en rad krav på de länder som de skulle hjälpa. Så jag tror att Albanien och Jugoslavien hamnade ute i kylan.
Inlägg #10: Postat: 2006-07-21 18:52:00
Lars Nilsson
Nu tillhör jag den tappra skara som hävdar att det är viktigt för EU att Turkiet kommer med. Landet bör komma med inte för att man är rikt - vilket man inte är - utan av politiska skäl. Till följd av EU kan Turkiet bli ett exempel för andra muslimska länder på hur demokratin kan vara en en postitiv kraft. Med en utfrysning av Turkiet riskerar EU få en muslimsk militant grannstat som kan ställa till enorma problem.
Inlägg #11: Postat: 2006-07-21 19:01:00
Lars Nilsson
Och visst är EU, först och främst ett politiskt fredsprojekt. Skulle det bara gälla ekonomi och Köpenhamnskriterierna så slår naturligtvis Canada det mesta. Tom de länder som grundande EU.
Inlägg #12: Postat: 2006-07-21 19:36:00
Janne B
Lars/Om nu de muslimska länderna var demokratier skulle jag förstå ditt resonemang. Turkiet är så fruktansvärt långt från att vara ett demokratins skyltfönster.
Inlägg #13: Postat: 2006-07-21 20:24:00
Lars Nilsson
12/ Faktiskt inte Janne. Visst har man mycket kvar men allt är inte nattsvart. I Sverige har vi en tendens att glorifiera kurderna och helvetesförklara turkarna. Men mycket har hänt. Se bara på den turkiska krigsmakten där flera av de högsta posterna innehas av kurder. Ett faktum som det aldrig skrivas om i Sverige. Bara att armén förtrycker kurderna.
Inlägg #14: Postat: 2006-07-21 20:24:00
Lars Nilsson
f/Dessutom är kurdernas krav på eget land i området Turkiet, Syrien, Irak mfl länder helt orealistiskt. Det tycks ingen i Sverige heller våga tilllstå.
Inlägg #15: Postat: 2006-07-21 20:26:00
Lars Nilsson
f/ Se sedan på andra muslimiska länder. Var hittar Du mer relativ demokrati än i Turkiet?
Inlägg #16: Postat: 2006-07-21 21:07:00
Janne B
lars/ Det är möjligt att Turkiet är det bästa muslimlandet, där man också ser en utveckling. Man är i långvarig dialog med EU vilket tyder på att de själva ser fram mot förbättringar/ Håller med dig om att ett självständigt Kurdistan är orealistiskt.
Inlägg #17: Postat: 2006-07-21 21:11:00
Janne B
Jag har på senare år förstått att det bor kanske någon miljon Kurder i Västra Turkiet, uppblandat med annat folk. Jag har sett intervjuer där vissa av dessa anser inte har några problem. Andra säger att de är lite mobbade. Ja i så fall har vi i Sveirige orsak att vara självkritiska. Vad säger våra kurder om Sverige.?
Laddar...