Inlägg #1: Postat: 2006-07-21 14:15:00
|
Unto S |
”Förbjud Israel att deltaga i friidrotts-EM! Om mindre än tre veckor invigs EM i friidrott i Göteborg. Det absurda och i att man sedan länge tillåtit Israel att deltaga i Europas mästerskap ställs nu på sin spets. Majoriteten av nationerna i det Asien som Israel geografiskt ligger i, vägrar låta Israel vara med i sina mästerskap bl a så länge man är en krigförande ockupationsmakt.”
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-07-21 14:16:00
|
Unto S |
”Tjeckoslovakiens folk skall få sona för angreppet på våra styrkor och på vår generalguvernör, dundrade Hitler. Och beordrade mordorgierna på invånarna i byn Lidice sommaren 1942. Där kvinnor, barn och åldringar skoningslöst mördades.” – ”Så dundrar våra dagars imperialistiska herrar. Är ni inte med oss, är ni emot oss. Gör ni inte som vi säger, skyll er själva.”
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-07-21 14:27:00
|
Janne B |
Varje gång man ska bedömma Israel i dag måste man ha klart för sig att judarna förföljdes i hundratals år i Europa, med en helvetesfinal 1940-45. Sioniströrelsen är en följd av detta långvariga förföljande och mördande. Den uppstod i Östeuropa där judarna tvingades till ghettoliv med mera. Judarna kände sig inte väkomna i Europa utan sökte sig åter till rötterna på Asiens kust. "Nästa år Jerusalem" var det enda hoppet för miljoner judar.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-07-21 14:32:00
|
Janne B |
England hade ett mandat/uppdrag av gamla Nationernas förbund att förvalta Palestina och lovade judarna ett Nationalhem. Detta löfte togs på allvar. 10 000 tals judar for i väg med "Exodus" och andra skröpliga farkoster. Samt utropade en slags asylstat 1948.Som snabbt godkändes av FN och alla stormakter. Så FN och de makter som var med om att vinna andra världskriget ställde upp som faddrar för Israel. Men hur har de skött det uppdraget?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-07-21 14:35:00
|
Janne B |
Jo sovjet/ryssland har levererat vapen till Israels fiender, så har även Frankrike gjort. Svenska vapen finns visst på båda sidor. USA är nog det enda landet som hållit det de lovade Israel 1948, nämligen beskydd. // Jag anser att USA, Israel ofta gått till överdrifter...men det är en annan fråga.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-07-21 18:24:00
|
Unto S |
Jag förstår, Janne B, att din kristna tro har vilseledd dig! Israel fick ett område från FN, men det området har sionisterna mer än fördubblat genom olika ockupationer och bosättningar. Palestinierna har helt enkelt slängts ut från sina hem, Israels Bulldozer kan sitt jobb, det är tiotusentals palestinska hem som har rivits för att ge plats till invandrare från olika länder med en sak, endast en sak gemensamt, nämligen den judiska tron.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-07-21 18:25:00
|
Unto S |
Din kristna tro säger tydligen att judarna får göra samma sak mot palestinierna som nazisterna gjorde mot judarna. Du säger också att USA är dom enda som skyddar Israel men du ställer inte frågan vem skyddar palestinierna. Palestinier skyddar ingen, annars hade dom fått leva i fred i sina hemtrakter och inte som det är i dag, lever i eländiga flyktingläger med ständig hot av överflygande israeliska tungt beväpnade helikoptrar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-07-21 18:29:00
|
Unto S |
Beträffande ”lebensraum” för människor med judisk religion – de behöver mycket plats om alla skall flytta till Israel. Israel har klara mål – Israel skall vara lika stor som Kungarna Davids och Salomons rike. Där skall även ingå Jordaniens huvudstad Amman och Syriens huvudstad Damaskus. Men observera – inte Beirut. Gränsen kommer att gå vid Bekadalen.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-07-21 18:38:00
|
Janne B |
Unto / Jag börjar glömma detaljerna. Men som jag minns det så fick judarna av FN en karta som såg ut som en fläckig panter. Där fanns ca 100 områden där en del markerades som judiska och andra som arabiska./ Denna FN-karta godkändes inte av någon part. varje by var ju omgiven av flera fiendebyar. Ingen by gick att försvara.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-07-21 18:39:00
|
Janne B |
Det är i det läget som Staten Israel utropades och begränsade ytor förklarades som "judiskt nationalhem". Jag förstår inte hur judarna skulle gjort annars. De hade sannerligen inga skäl att lita på någon.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-07-21 18:45:00
|
Janne B |
Jag undviker så gott jag kan att se detta som en religiös fråga. Jag anser inte att judarna tilldelats marken av Gud eller ngt liknande. Allah har inte heller delat ut mark.För mig är det strid mellan olika nationella intressen. En kamp om natirresurser etc.Men i bakgrunden finns tusen år av judeförföljelse i Europa samt 3-4 stora judeutdrivningar/utrotningar från Jerusalem.Genomförda av Assyrien Babylonen och Romarriket. Samt sist av Osmanska riket som såg på judar som lågt stående...
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-07-21 18:50:00
|
CMO |
Unto skulle vara komisk om han inte vore så tragisk.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-07-21 21:23:00
|
Lars Nilsson |
12/ Visst är det så. Dessutom har politiska bojkotter alltid visat sig vara rejäla slag i luften. Inte undra på att vänstern i sin oförmåga att förstå verkligheten är anhängare av alla former av sådana.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-07-21 22:52:00
|
Bongo Bongo |
Janne, förstår att du som bekännande kristen undviker att se eländet som en religiös fråga. Men fakta talar emot dig. Sorgligt men sant så gör sig viss mystik bättre i bokform och inte i praktiken.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-07-22 00:27:00
|
Janne B |
Det var ett mystiskt uttalande mitt i nattta!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-07-22 10:08:00
|
Bongo Bongo |
Janne, jag menar att det naturligtvis måste kännas smärtsamt för dig som kristen humanist att se hur bokens folk röjer runt. Vidare så menade jag att det inte går att förneka de religiösa inslagen i konflikten och dess orsaker. Med mystik så avsåg jag i det här fallet bibeln men det samma gäller naturligtvis för diverse politiska luftslott. Passar även på att be om ursäkt om jag med epitetet "kristen humanist" har förolämpat dig. Du kanske ser dig som en guds krigare, he, he.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-07-22 10:15:00
|
Janne B |
16 Bongo / Tack för denna synnerligen trevliga samtalston. Jo jag kan nog kallas för kristen humanist. Folk med dessa värderingar har stormöte i Ljungskile i nästa vecka tror jag. Under ledning av prästen Lisa Tegby. // Jag menar nog att när man ska lösa en konflikt måste man först tona ner de religiösa inslagen. För står båda parter och skriker att Gud gett dem palestinaområdet så finns inget att förhandla om.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-07-22 10:20:00
|
Janne B |
Utgår man i stället från FN:s mänskliga rättigheter osv. då går det att förhandla fram ett bra materiellt resultat./ Bokens folk röjer runt skriver du. Ja det gör de men de gör det av samma skäl som de som inte är bokens folk. De sträver efter maximala materiella fördelar för den egna gruppen på andras bekostnad. De låtsasa att det har med religion att göra, men det är vanlig ondska och materialism.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-07-22 10:24:00
|
Janne B |
Jag tror inte det funnits en enda krigshetsare som varit bekymrad för hur folk ber eller åkallar Gud i grannlandet. Never. Men krigsherrar har i alla tider velat komma åt grannars materiella rikedomar. I Mellanöstern handlar det mycket om friskt vatten och tillgång till sjöfarten fisket på Medelhavet. En stor del av området är ökenartat. Alltså slåss man om den lilla goda jorden. osv.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-07-22 10:52:00
|
Bongo Bongo |
Janne, håller helt med dig att religiösa och politiska dogmer har en förmåga att nötas ned till förmån för "realpolitik" men samtidigt så bromsar dessa dogmer realpolitiska lösningar. Vicket jävla dilemma. Ta till exempel det ockuperade Jerusalem som staten Israel har gjort till huvudstad. Den självklara realpolitiska lösningen hade naturligtvis varit att göra det till en judeokristen nöjespark att administreras av ett råd bestående av representanter för de olika sekter som gör anspråk på den.
|
|