|
Inlägg #81: Postat: 2006-07-20 10:13:00
|
|
Anna Veeder |
52/Jag är ingen "utsänd reporter", jag är en privatperson med ett heltidsjobb på ett företag som skriver som fritidssyssla utan betalning. Har heller aldrig påstått mig vara "objektiv". Det är ingen annan på Sourze heller, by the way...
|
| |
|
Inlägg #82: Postat: 2006-07-20 10:36:00
|
|
Inger Olsson |
... Frågade framför allt i vilken "skola" ledarna i Israel har gått.
Varför vill du inte vara politisk objektiv om du nu inget har att frukta? Kan det bero på att du inte är speciellt politisk intresserad? Dina krönikor/kåserier om vardagslivet är i o f s bra nog.
|
| |
|
Inlägg #83: Postat: 2006-07-20 10:52:00
|
|
Janne B |
Unto/Fria media kan bara finnas i stater med demokratiska ideal, även uppe i högsta ledningen. Men fria media är inte en garanti för att det alltid sker rätta beslut. Vitsen med fria media är ju att de kan påverka en del före ett beslut, samt kan fortsätta att kritisera efteråt. Makthavare säger ibland"nu är det beslutat och håll käft sedan". Men Israels press snackar på.
|
| |
|
Inlägg #84: Postat: 2006-07-20 10:54:00
|
|
Janne B |
Jag har på morgonen sett bortåt 100 bilder från Libanon och Gaza. Fasansfulla bilder som är tagna av israeliska fotografer av namnet att döma. De är sannerligen ingen reklam för Israel men de är utflöde av den yttrandefrihet och demokrati som försöker överleva även i ett krig.
|
| |
|
Inlägg #85: Postat: 2006-07-20 11:32:00
|
|
Unto S |
Janne B. Svar 83/84. Jag har 25-års erfarenhet av ”fri press”, har jobbat på Sydsvenska Dagbladet och sett till att Per T Ohlsson f.d. politisk chefsredaktör fick sina tankar utspridda på tidningspapper 125 000 ex. Gissa hur många gånger mina tankar fick den chansen? Jag var några år ordförande i Grafiska Facket och passade på att skriva ”Senaste nytt”, en A4 blad med upplaga på ca 300 ex.
|
| |
|
Inlägg #86: Postat: 2006-07-20 11:34:00
|
|
Unto S |
Per T beklagade sig att Sverige inte skickade sina söner till ”demokratins” försvar i Kuwait. Jag skrev att mina söner har 3 skulle inte ge sina liv för en diktator och pedofil som härskaren i Kuwait var. Per T berömdes i bolagsstyrelsen, mig hotade man med tryckfrihetslagen och ville sparka mig med motivering med någon paragraf i tryckfrihetslagen.
|
| |
|
Inlägg #87: Postat: 2006-07-20 11:39:00
|
|
Unto S |
Den västerländska yttrande- och tryckfriheten kan beskrivas med praxisen i USA.
|
| |
|
Inlägg #88: Postat: 2006-07-20 11:42:00
|
|
Unto S |
En minut på TV kostar flera miljoner, vem har råd till det? De rika naturligtvis, makthavare som har fått igång kriget mot Irak och som ger dem möjlighet att profitera på Irak. Människoliv är ingenting värda för dessa ”demokrati och tryckfrihetsivrarna i västerländsk tappning”. Jag förespråkar en demokrati, yttrandefrihet och tryckfrihet där tjockleken på plånboken och storleken och effektiviteten på den militära vapenmakten inte är avgörande.
|
| |
|
Inlägg #89: Postat: 2006-07-20 11:42:00
|
|
Anna Veeder |
82/Många ledare i Israel har militär bakgrund, dock varken Olmert eller Peretz. Men jag tror inte att det går att besvara den frågan inom ramen för en sådan här kommentar på ett vettigt sätt. Jag kan inte bunta ihop allihopa och säga "de har gått i DEN skolan". Gillar inte sånt.
|
| |
|
Inlägg #90: Postat: 2006-07-20 11:44:00
|
|
Anna Veeder |
82/Jag är väldigt politiskt intresserad - många av mina artiklar handlar om politik - och jag skriver precis vad jag vill och hur jag tycker. Sedan är jag väldigt skeptisk till "politiskt objektiv", vem är det exakt? Aftonbladet? DN? Ordfront?
|
| |
|
Inlägg #91: Postat: 2006-07-20 11:46:00
|
|
Anna Veeder |
Inger, hela poängen med Sourze är att man inte är bunden utan kan skriva vad man vill. Så läs inte mina artiklar som om jag vore politisk kommentator i dagspressen. Det är inte jag, och det är inte Sourze. När jag börjar skriva i DN lovar jag att vara "politiskt objektiv". Just nu är jag bara Anna, det räcker för mig.
|
| |
|
Inlägg #92: Postat: 2006-07-20 11:47:00
|
|
Anna Veeder |
91/forts. Och för att undvika missförstånd: jag har inga som helst ambitioner på att bli korre för DN och saknar dessutom fullständigt journalistiska meriter. Inte en suck, med andra ord.
|
| |
|
Inlägg #93: Postat: 2006-07-20 12:36:00
|
|
Inger Olsson |
Och mycket skulle man kunna tilläga till Untos komm. 86-89 men jag orkar inte. Man blir luttrad. Dock hoppas man på att plånbokens tjocklek inte ska vara demokratins ledstjärna ty då blir det aldrig demokrati. En utopi pga okontrollerad befolkningsökning och vilka konsekvenser det får?
|
| |
|
Inlägg #94: Postat: 2006-07-20 12:40:00
|
|
Inger Olsson |
Anna V: Jag har inte läst dina artiklar såsom politiskt objektiva. Jag har uppfattat dem - som du skriver ovan - subjektiva. Och det är helt ok för min del. Däremot finns det ju kanske en och annan som läser "på annat sätt" om du förstår vad jag menar.
|
| |
|
Inlägg #95: Postat: 2006-07-20 12:43:00
|
|
Janne B |
Unto i 87 skriver du "Den västerländska yttrande- och tryckfriheten kan beskrivas med praxisen i USA." Denna frihet varierar en del i västvärlden. Jag tycker den borde vara bättre. MEN VAR hittar vi någon bättre? Våra friheter drömmer folk om i minst 100 andra länder? // Vi befinner oss i en "näst bäst" situation. Vi når aldrig till våra drömmar, men aldrig har väl yttrande och tryckfriher varit större än nu...Om det också innebär makt för folket varierar ju.
|
| |
|
Inlägg #96: Postat: 2006-07-20 12:46:00
|
|
Inger Olsson |
Klart man ska vara kritisk till artiklar reportage, oavsett vad de handlar om. Men hur många kan skriva reportage idag? Det krävs mycket, inte bara kunskaper. Man tar oftast stora risker. Dock krävs ett ytterst tålamod.
När det gäller att läsa politiska ledarskribenter är väl inte de så svåra att avslöja ev. partifärg på?
Ha det så gott du/familjen nu kan ha det.
|
| |
|
Inlägg #97: Postat: 2006-07-20 12:47:00
|
|
Janne B |
94 Inger/ Jag förstår inte hur någon "en och annan" kan tro att det finns objektivitet i Sourze eller någon annan stans. I en kemists provrör kanske?
|
| |
|
Inlägg #98: Postat: 2006-07-20 13:08:00
|
|
Inger Olsson |
97 Citerar din egen komm. i denna tråd: "Du kan prata om vad som helst utom om miltitära saker, precis som i England, Sveriige osv./Så är det i praktien trots att israel saknar grundlagar om detta. Vår tryckfrihet är från 1808./ Anna V sitter mitt i ett brinnade krig och direktrapporterar. Det kan INGEN invånare i ett arabland."
Längre ner lägger du in en fotnot
|
| |
|
Inlägg #99: Postat: 2006-07-20 13:13:00
|
|
Inger Olsson |
På tal om objektivitet: Människan ÄR sina brott enär hon har planerat sina handlingar. Inget brott utan handling. Att passivt se på när någon begår brott, utan att ingripa, är alltså också brott. OM hon inte är sina brott kan vi ta bort vårt rättssystem, som i sin tur bygger på den mosaiska rätten. En demokrati har alltså i grunden rättigheten men fanimig också skyldigheter.
|
| |
|
Inlägg #100: Postat: 2006-07-20 13:14:00
|
|
Inger Olsson |
Allt annat är bara flum.
|
| |