|
Inlägg #21: Postat: 2006-07-17 18:26:00
|
|
Hugo O |
Jag har också undrat vad bombningarna av broar och annan infrastruktur ska tjäna till... nu är israelisk trupp på väg in i Libanon enligt kvällspressen och det uppenbara är väl att detta har varit förberedelser inför en invasion - ett förstört vägnät gör det svårt för Libanons/Syriens reguljära militär att förflytta sig och hindra Israel.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-07-17 20:44:00
|
|
AbuMohammad |
4 Det jag menade är att Israels politik skapar dessa organisationer. De har vunnit fler och fler anhängare tillsvida Israel terroriserar Libanon. Från 80-talet till år 2000 har man ju bombat södra Libanon var dag. Tänk om du mister en anhörig? Många har mist någon i Libanon och idag mister man fler människor vilket blir frustation och man kanske söker sig till t.ex Hibollah.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-07-17 20:47:00
|
|
AbuMohammad |
12 Nasrallahs familj var inte speciellt religiös. Idag är han själv en ledare näst intill en spirituell ledare vilket brukar ta generationer att bygga upp inom shiiterna.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-07-17 23:00:00
|
|
GunnarL |
Anna har nog rätt när hon skriver att den libanesiska armén måste ta total kontroll över sitt territorium och "rensa bort" raketbärarna. CMO:s tal om "undervåld" när hela världen är upprörd över det pågående övervåldet är närmast sinnessjukt!
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-07-17 23:16:00
|
|
Janne B |
Ja visst måste Lib arme ta kontrollen. Men allt vad Israel gör nu försvagar ju regeringens auktoritet och praktiska möjligheter.Det är en Stark regering som Israel behöver att förhandla med. Inte en med bortbombade ministerier. // Även jag blev besviken på CMO:s formuleringar.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-07-17 23:35:00
|
|
GunnarL |
Ditt svar nr 7 är bra Janne! Det rör sig inte bara om att angripa Hizbollah utan om att förnedra och förstöra hela Libanon! Vad har flygplatsen i Beirut med Hizbollah att göra? Det vi ser nu är statsterrorism!
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-07-18 01:33:00
|
|
Calle Z |
GunnarL. Svar 24. Övervåld? Vilket land skall behöva anfallas av skurkligor dagligen? Av maffialiknande skurkgäng och samtidigt behöva ha omvärldens krav på sig att aldrig bemöta våld med våld?
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-07-18 01:36:00
|
|
Calle Z |
Om Sverige besköts dagligen med robotar,ifrån låt oss säga norra Norge? Vilka krav skulle du då ställt på Sveriges regering?
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-07-18 01:42:00
|
|
Calle Z |
Vad det egentligen rör sig om? Det är att Iran och Syrien med sina maffialiknande styre! De börjar bli rädda! Riktigt rädda! Om sina egna arseln! Grovt sagt!
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-07-18 10:16:00
|
|
Janne B |
Calle / Ingen har väl förnekat Israels rätt att försvara sig, som vilken FN-medlem som helst. Det är de obegripliga överdrifterna hela debatten handlar om.// OM en rysk maffia understödde en "befrielserörelse" i norra Sverige-Norge skulle vi då bomba ut Oslo? Det vore ju vansinne. Vi skulle givetvis samarbeta med Norge för att lösa problemet.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-07-18 10:19:00
|
|
Janne B |
I norra Finland har ju funnits extrema rörelser, som mycket väl kan utveckla samarbeta med den tynade kommunismen i Ryssland. Hur skulle vi handskas med det? Jo genom samarbete med Helsingfors och Moskva så klart. Inte genom att bomba de svensktalande och andra i Åbo.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-07-18 14:17:00
|
|
CMO |
2425/Gammal man gör så gott han kan antar jag... Hela världen är inte alls upprörd över ngt "övervåld". GunnarL borde lyssna på lite fler nyhetskällor än SR och AB. Flera arabländer lägger t.ex. skulden på Hizbolla det borde säga herrarna ngt. GunnarL och Janne B med flera tror att en "tit for tat" strategi vore det rätta från israels sida. Sinnesjukt var ordet.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-07-18 14:23:00
|
|
CMO |
f/ Den libanesiska armen kan knappast "rensa bort" Hizbolla även om de ville. Hizbollah är inget rövarband med några kalashnikovs och "kaminrör" utan en välutrustad och organiserad privatarme finansierad och delvis styrd av Iran. De måste elimineras från området och de enda som ev. kan göra det är Israel och då måste de naturligtvis använda "tillräckligt mycket våld". Att de använder för lite våld är det sämsta alternativet för alla utom terroristerna.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-07-18 14:26:00
|
|
CMO |
3031/ Hur samarbetar man med ngn vars mål är att utplåna en?
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-07-18 14:35:00
|
|
Janne B |
CMO / Jag menar att det varit klokare om Israel alltid försökt understödja moderata liberala krafter i och runt regeringen i Beirut. De skulle gemensamt hållit stånd emot Syrien och Irans ombud Hizbollah. // Har Israel försökt detta? Det kan jag ej veta men motsatsen har jag sett så länge jag minns. Har Israel stött fredsivrarna i "Palestina" eller bara gett krigshetsarna mera bränsle.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-07-18 14:37:00
|
|
Janne B |
Jag har inga diplomatiska förbindelser så att jag kan utröna vad som skett bakom draperierna. Men de ömsesidiga öppna hoten har jag alltid matats med.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2006-07-18 14:49:00
|
|
CMO |
Janne, ta och fundera på vilka grupper som agerar i mellanöstern och vilka som har, respektive inte har intresse av fred. Historiskt sett, ju kraftfullare Israel har agerat ju mindre har de drabbast av våld. Ju mer de visat svaghet i islamisternas ögon genom förhandlingsvilja ju mer har de attackerats.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2006-07-18 16:20:00
|
|
Janne B |
CMO/ vi lever i samma värld och har info om samma skeenden. Men vi drar lite olika slutsatser. Jag kan inte se att Israel har rätt att ödelägga det mesta i Libanon för att några tusen gerillas skjuter på Israel. Vedergällningen borde helt ske i södra Libanon.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2006-07-18 16:45:00
|
|
CMO |
Det handlar inte om "vedergällning" Janne. Det är där du och GunnarL med flera har missupppfattat hela saken. Det handlar om att kasta ut Hizbolla. Vad Israel har "rätt" att göra är allt de kan för att sätta stopp definitivt och permanent för våldet mot deras egen befolkning. Att civila oundvikligen drabbas är beklagligt men det är inte Israels fel.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2006-07-18 17:47:00
|
|
Janne B |
Sorgligt att Gunnar o jag missuppfattat hela saken. Men det går inte att kasta ut Hizboillah från Södern genom att ösa bomber o granater i norr o mot Beirut. Feltänk!
|
| |