|
Inlägg #1: Postat: 2006-07-17 10:30:00
|
|
Anna Veeder |
Jag har inte läst många alternativa förslag, mest kritik om att Israel använder övervåld. Vilket ju delvis kan vara berättigat, eftersom Israel nu bombar allt som har med Hizbollah att göra plus infrastruktur, inte bara raketkastarna. Men de är väldigt svåra att få tag på eftersom de är flyttbara och kan gömmas på nolltid.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-07-17 11:13:00
|
|
AbuMohammad |
Som jag brukar säga så är Hizbollah Israels eget spöke, en skapelse från tidigt 80-tal pga sin egen politik, förtryck av människor runt i regionen. Alltså, Israels aggerande har skapat både Hizbollah, Hamaz och en del övriga motståndsrörelser.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-07-17 11:24:00
|
|
Anna Veeder |
Under ockupationen av Libanon, kanske det. Men Israel lämnade Libanon för sex år sedan. Hizbollah har heller aldrig så vitt jag vet någonsin stötts av Israel som ju stödde Hamas ett tag som motvikt till Fatah.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-07-17 11:25:00
|
|
Anna Veeder |
Dessutom undrar jag om inte Nasrallah skulle ta det som en enorm förolämpning om någon sade att han är en israelisk skapelse. Jag får intrycket att han har en annan åsikt i den frågan.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-07-17 11:47:00
|
|
Janne B |
"Raketkastarna" är nästan omöjliga att slå ut då de kan bäras av två man. Jag har sett bilder på att en man kan bära 4-5 raketer på ryggen. Hundratals man bär omkring raketer på detta sätt. Ja en sådan gerilla går knappast att slåt ut utan att i stort sett ödelägga hela södra Libanon.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-07-17 12:00:00
|
|
Janne B |
Vilket innebär en fruktansvärd valsituation för Israel. De utsätts nu för en mördande kritik för övervåld. Men om de slutar bombardera södra Libanon så kommer det bli full fart på rakterna igen. Att Israel sluter skjuta betyder inte alls att Hizbollah slutar skjuta.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-07-17 12:03:00
|
|
Janne B |
Israels bombardemang mot mellersta Libanon inklusive Beirut är bara dumt och obegripligt. Det är bara en en kollektiv straffåtgärd mot oskyldiga. Bomber i norr stoppar inte raketer i söder. Israels panik är begriplig men inte dess militära strategi. // Israel borde uppträda så att dess Vänner kan begripa saken. Så är inte fallet nu!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-07-17 12:04:00
|
|
Janne B |
I privatlivet gäller ju alltid "Gör inte livet svårt för dina vänner". Finns inte sådana tankar på Sions höjder?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-07-17 12:58:00
|
|
Hugo O |
Det ligger iofs en del i att Israel just nu skapar en hel del stöd för Hizbollah i Libanon - kanske övertygas någon finnig tonåring i Beirut om att enda sättet att bekämpa Israel är genom Hizbollah, och kanske just den tonåringen blir näste Nasrallah.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-07-17 13:03:00
|
|
Janne B |
Ack nej bästa Hugo. Detta handlar inte om finniga tonåringar. Det handlar om flera generationer av araber palestinier som lever utan hopp...som inte har ngt att förlora på att stödja raketkastarna.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-07-17 13:06:00
|
|
Hugo O |
Under 90-talets fredprocess byggde den israeliska säkerhetspolitiken på att viljan att genomföra terrordåd skulle försvinna. Det fungerade inte därför att det räckte att en liten minimal minoritet på endera sidan var beredd att döda oskyldiga, så var våldsprocessen igång igen.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-07-17 13:10:00
|
|
Hugo O |
10/ Jodå, Nasrallah var allt också tonåring en gång... men jag förstår andemeningen i din kommentar, ligger nog mycket i det...
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-07-17 13:21:00
|
|
Hugo O |
Idag strävar man efter att eliminera förmågan att genomföra terrordåd - muren på västbanken är ett exempel på en lyckad sådan åtgärd.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-07-17 14:12:00
|
|
Anna Veeder |
10/Janne, palestinierna är en annan sak. Hizbollah är ingen palestinsk organisation och de jobbar inte för palestinierna, de jobbar för Iran. Men det är väldigt sant att det räcker med ett fåtal extremister för att få igång ett stort krig. Som den här gången.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-07-17 14:25:00
|
|
Janne B |
Tack Anna och Hugo/ Enda orsaken till att jag skriver här är att jag vill bli lite kunnigare och klokare. Så era tillägg och rättelser är en bit på den vägen...
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-07-17 14:53:00
|
|
Unto S |
”Ord i all ära, men om EU vill få slut på övervåldet så finns verktygen där. Avbryt frihandeln med Israel så länge som landet bryter mot de mänskliga rättigheterna.”
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-07-17 15:28:00
|
|
CMO |
Ska man operera bort en cancer gäller det att få bort hela cancern, för gott. Om inte Israel får bort "Guds Parti" från Libanon så gör de sig skyldiga till undervåld vilket på sikt ger mer lidande för fler generationer Israeler såväl som Libaneser.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-07-17 15:41:00
|
|
Unto S |
”Runt om i Sverige har det i helgen anordnats protester mot Israels senaste attacker. Ung Vänster och Vänsterpartiet protesterade och fick stor respons, uppger arrangörerna. Vi märkte att många var förbannade, upprörda och oroliga över de senaste israeliska övergreppen, säger Klara Simm, Ung vänster Biskopsgården. För att Israel nu ska upphöra med sina övergrepp krävs att Sverige tydligt fördömer Israels agerande och verkar för att Israel isoleras.”
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-07-17 17:54:00
|
|
Anna Veeder |
För att Hizbollah ska upphöra med sina övergrepp krävs att Sverige tydligt fördomer Hizbollahs agerande och verkar för att den libanesiska armén tar militär kontroll över hela området, med internationellt bistånd.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-07-17 18:16:00
|
|
Hugo O |
Det går tyvärr inte att operera bort en spridd cancer utan att döda patienten... men det går att plocka bort de värsta svulsterna, förhoppningsvis utan att förstöra alltför många vitala funktioner... och sedan är det strålning och cellgifter som gäller. Dvs det räcker inte med militärt våld.
|
| |