Försvaret igår och idag

Inlägg #1: Postat: 2006-07-16 23:06:00
GunnarL
f/ Jag gjorde sammanlagt femton månader på I11 i Växjö och trivdes skitbra! Så två somrar använde jag militärsystemet som ett bra sommarjobb. Kadettskola och ROK 1 på I16 i Halmstad. "Adam och Eva", "Norre Kavaljeren".....Inte helt fel när man var ung och kåt!
Inlägg #2: Postat: 2006-07-16 23:21:00
GunnarL
f/ Att vi genomför en avrustning i dag som är likvärdig med vad som skedde på 20- och början på 30-talet när man trodde på den eviga freden ser jag bara som positivt - trots en enorm kapitalförstöring!
Inlägg #3: Postat: 2006-07-16 23:25:00
GunnarL
f/ Min son som är mycket begåvad gick igenom alla tester för att bli stridspilot. Men han föll igenom i det sista testet - den personliga intervjun! Officeren frågade honom om vad han tyckte om att försvaret bantades och sonen svarade att han tyckte det var positivt. Sen var han pantad! Men han klarar sig bra ändå och är i dag civil pilot.
Inlägg #4: Postat: 2006-07-17 09:34:00
RockOn1978
Det finns helt klart brister i försvaret. Låt oss skaffa en yrkesarmé. Allt tönteri om att det går att upprätthålla ett folkförsvar är en myt. Men skippa snacket om att tjejer ska ha samma plikt som killar. Det fungerar inte. Tjejer i stridszonen totalt sett mycket dåligt.
Inlägg #5: Postat: 2006-07-17 09:47:00
Janne B
I vilket avseende är israels kvinnliga soldater bättre/sämre än
Männen?
Inlägg #6: Postat: 2006-07-17 19:14:00
RockOn1978
Alla som har goda soldatkunskaper kan räkna ut varför tjejer inte är bra i stridszonen.

1. De flesta tjejer orkar inte bära en sårad kamrat 250 i skydd. Det gör de flesta män. Detta är fan basics!

2. Isrealerna har testat att ha mixade skyttegrupper. När en kvinna blev skadad tog männen större risker och blev oftare skadade.

3. En kvinna i en skyttegrupp med män skapar ofta osämja, pga kärleksproblem.

4. Hygieniska faktorer.
Inlägg #7: Postat: 2006-07-17 22:21:00
Janne B
6 rock/ Du talar om genomsnittliga skillnader i styrka kroppsstorlek osv.Jag antar att endast soldater av viss storlek, tyngd, kraft accepteras. Därför finns det kvinnliga soldater i många armér, flygvapen ända upp på officersnivå.
De hygieniska frågor du talar om har man tydligen löst. Även inom brandkår, ambulans räddningstjänst osv. Vi börjar få gott om kvinnliga poliser även om det finns motståndsfickor.
Inlägg #8: Postat: 2006-07-17 23:04:00
RockOn1978
Jo men nu pratar vi inte flugvapnet. Vi pratar stridande hårda befattningar på marken. Ok i flugvapnet och i marinen sure. Vadå "löst"? Och vadå "motståndsfickor"? Jag är emot kvinnor generellt sett i typiska stridande befattningar. Jag är inte dumt emot tjejer.
Laddar...