De förvirrade och agalagshyckleriet

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2006-07-14 20:55:00
Sunny
Ann: Du har så rätt: det finns fortfarande de som anser att barnen är deras egendom!
Jag har citerat min favoritpoet här förut men kan inte låta bli att göra det igen även om det är knöligt på kom.plats:
Inlägg #2: Postat: 2006-07-14 20:56:00
Sunny
Och han sade:
Ert barn är inte era barn.
De är söner och döttrar av Livets längtan efter sig själv.
De kommer genom er men är inte från er.
Och fastän de lever hos er, tillhör de er ändå inte.

Ni kan giva dem er kärlek, men inte era tankar, ty de har sina egna tankar.

Ni kan hysa deras kroppar men inte deras själar.

Ty deras själar dväljs i morgondagens hus, som ni inte kan besöka, ens i era drömmar.
Inlägg #3: Postat: 2006-07-14 20:58:00
Sunny
Ni må sträva att efterlikna dem, men sök inte att göra dem lika er.

Ty livet vänder inte tillbaka och dröjer inte hos den dag som har flytt.

Ni är de bågar, från vilka era barn skickas ut som levande pilar.

Bågskytten ser målet på det oändligas stig och Han böjer dig med sin makt för att Hans pilar skall gå snabbt och långt.

Låt dig i glädje böjas i Bågskyttens hand.
Ty liksom Han älskar pilen, som flyger, älskar Han också bågen, som är stadig.

av Khalil Gibran ur Profete
Inlägg #4: Postat: 2006-07-14 21:13:00
CMO
Barn är varken föräldrarnas eller statens/samhällets egendom men föräldrarna ska ha större rättighet än staten att bestämma hur uppfostran ska gå till, så länge det inte handlar om misshandel eller uppenbar vanvård. En dask i baken eller två är vare sig det ena eller det andra. Sen kan man ifrågasätta om det är det "bästa" sättet
Inlägg #5: Postat: 2006-07-14 21:31:00
Sunny
CMO Alla gör fel ibland. Men man måste ha en idologi som är utan våld när man börjar planera för barn!
Tror man sig inte om att kunna umgås med barn utan att daska hit eller dit bör man kanske avstå? Barn är ingenting man måste ha.Det är heller ingen rättighet för alla.
Inlägg #6: Postat: 2006-07-14 21:32:00
Sunny
Min egen pappa som hela livet var aktiv pedofil skulle inte ha haft några barn!!!Visst: han blev steriliserad efter det 10: e barnet men det var 10 barn för många!!
Inlägg #7: Postat: 2006-07-14 21:33:00
Sunny
O kvinnor som min så kallade mamma bör inte ens få hålla en vandrande pinne i sitt förvar!
Inlägg #8: Postat: 2006-07-14 21:35:00
GunnarL
2-3/ Sunny, den är fin. Vi hade den på kylskåpsdörren när barnen var små.
Inlägg #9: Postat: 2006-07-14 21:39:00
Sunny
Gunnnar: Kul atta se dig här! Ja visst är den fin: Mina ungar hade afficher över sina sängar med den o andra poeter. Så växte de en bit o upp kom helt andra idoler *ler*
Inlägg #10: Postat: 2006-07-14 21:46:00
CMO
5/ Sunny, Varför "måste" alla ha samma ideologi som du? Barnuppfostran är faktiskt ingen exakt vetenskap. Pedofili har väl inte mycket med detta att göra.
Inlägg #11: Postat: 2006-07-14 21:51:00
Minerva-Minerva
10/Men för Sunny är pedofili ett kärt ämne, och har med allt att göra.
Inlägg #12: Postat: 2006-07-14 21:52:00
Sunny
CMO Sorry: Denna debatt startade på ett forum där Ruby är ordförande o det har mycket med pedofili att göra men det är en lång story.
Nej alla måste inte alls ha min filosofi. Men vi kan inte låta någon bruka våld på de som är svaga: detta gäller inte bara barn utan även gamla o utvecklingsstörda! Om vuxna människor vill slå varandra så är det deras privatsak så länge det är frivilligt från båda hållen.
Inlägg #13: Postat: 2006-07-14 21:54:00
GunnarL
9/ Ja, du Sunny, tiden går, barnen växer upp och blir stora. Frågan är när den bästa tiden är. Många tycker att "den ljuva barndomstiden" är bäst. Andra talar om "ungdomens vår". En del tycker att medelåldern är "de gyllene åren" och Heidenstam skrev att "vis o människa blir du först vid vägens slut". Allt har sin tjusning! Men det ligger en sanning i att "vår bästa tid är nu"! Åtminstone så länge man får vara frisk!
Inlägg #14: Postat: 2006-07-14 21:56:00
Minerva-Minerva
...beror på vad man lägger i ordet "måste"...
Inlägg #15: Postat: 2006-07-14 21:56:00
ann53
Sedan måste jag säga att jag är lite trött på alla dessa utlandsfödda som ska komma hit och uppfostra oss Vuxna som barn Inte fasen kunde jag uttala mig om Spanien när jag bodde där under Francotiden - då hade jag åkt i kurran direkt, så nej, jag är faktiskt riktigt konservativt trött på folk som flyr sina egna länder och sedan kommer hit för att ställa krav på vårt samhälle som de varken gillar eller bryr sig om.
Inlägg #16: Postat: 2006-07-14 22:00:00
CMO
12/ Fast nu svarade du mig och inte Ruby. Jag var inte inblandad i ngn diskussion med Ruby och jag pratade om en dask i baken, och inte om sexuella övergrepp. Naturligtvis får man bruka våld mot barn och andra ibland är det ens förbannade plikt att göra det. Om en två-åring käkar maskindiskmedel får man med våld se till att de slutar och med våld ta dem till doktorn osv.
Inlägg #17: Postat: 2006-07-14 22:02:00
susanna s
ann53 vad menar du med at tutlandsfödda kommer hit och ska uppfostra oss?
Inlägg #18: Postat: 2006-07-14 22:02:00
Sunny
Gunnar: Nu i efterhand måste jag bara säga att var tid hade sin glädje.
Men det är roligare än jag trodde att åldras! Men visst saknar jag mina tågluffar: de var ju en del av mig!
Minns när dottern flyttade till London efter 9an:16 år var hon!
Jag satt i henns tomma rum om nätterna o spelade hennes musik o bara grät!Det kallsa visst för "tomma nästet syndrom!" I dag är hon 35 o bor fortfarande här i kollekktivet men en trappa ner o jag underar hur jag kunde vara så ledsen den gången?
Inlägg #19: Postat: 2006-07-14 22:04:00
Sunny
Ann 52 Ja man måste ta seden dit man kommer i viss mån.
Jag har ju både rest mycket o även bott utomlands så jag inser detta.
Inlägg #20: Postat: 2006-07-14 22:04:00
CMO
15/ Och det Francos Spanien tyckte du var en bra ordning!? Ordning och reda och utlänningar ska hålla käften och inte komma här och komma ....
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...