Brittisk ekonom bryter tabu

Inlägg #1: Postat: 2006-07-13 08:27:00
stålis
Tack. Självklart är jag inte invandrarfientlig. Jag är bara realistisk. Moderat fast inte som Fredrik Reinfeldt. De människor som drunknar är inga egentliga flyktingar annat än från ekonomisk nöd. Vilket inte gör tragedin mindre.
Inlägg #2: Postat: 2006-07-13 08:30:00
stålis
Men lösningen är knappast att låta dem invandra till arbetslöshet och socialunderstöd. Behovet är oändligt och man måste sätta en gräns. Nej, lösningen måste vara att undanröja viljan att utvandra. Vi måste vidare reformera FN:s flyktingkonvention som tillkom direkt efter andra världskriget och med tanke på flyktingsituationen då. Enligt denna konvention har hela Kinas befolkning asylskäl, vilket förstås visar hur omodern och orealistisk konventionen vi följer är.
Inlägg #3: Postat: 2006-07-13 08:33:00
stålis
Ett hot om nya flyktingvågor skapar situationen i Mellanöstern. Ser man på tv så får man intrycket att där har vi människor med verkliga asylskäl, samtidigt som jag läser på DN:s ledarsida att Iraks BNP stigit efter ockupationen.
Inlägg #4: Postat: 2006-07-13 08:43:00
stålis
Men måste vi ge ens människor med asylskäl asyl? Varför inte försöka finansiera via EU flyktingmottagning i grannländer med likartad kultur? Och om vi tar emot asylsökande trots det, kan vi inte välja dem utifrån möjlighet till anpassning utbildning etc, och även hålla på att det bara rör sig om ett tillfälligt uppehållstillstånd tills situationen i hemlandet förändrats?
Inlägg #5: Postat: 2006-07-13 13:22:00
Janne B
3/ Lågintensiva krig har nog alltid ökat BNP. Under den tyska ockupationen av Danmakr var det många som gjorde lysande affärer och från början fick de kontant betalt.
Inlägg #6: Postat: 2006-07-13 13:25:00
Janne B
Regeringens egen utredare föreslår nu Integrationsverkets omedelbara nedläggning. Verket gör mer skada än nytta säger han. Kan en Regering få en hårdare smäll några månader före ett val?
Inlägg #7: Postat: 2006-07-13 13:30:00
Janne B
"Integrationsverket måste skrotas. Omvandla det till ett introduktionsverk som har som sitt huvudmål att tillgodose nyanländas omedelbara behov, föreslår regeringens diskrimineringsutredare Masoud Kamali." Ett Verk som mest gett värk ska ersättas av en Reception i varje Region. Smaskens. // Finns det fler direkt skadliga värk, förlåt verk.
Inlägg #8: Postat: 2006-07-13 15:38:00
stålis
5/ Ingen BNP-höjning kan ursäkta slakten i Irak! Och allt är de nykonservativas CMO:s och Lars Nilssons fel! Men din kommentar var ändå intressant. Inbördeskriget i Irak är så bestialistiskt, att det säkert kommer att bli ett argument för ökad asylinvandring, vilket jag motsätter mig. Inte minst p g a bestialiteten, T ex lär shiit-milisen borra hål i huvudena på sunnis innan de skjuter dem. Sunni-milisen är lite mer "human" - den hugger bara av fingrar o. dyl.
Inlägg #9: Postat: 2006-07-13 15:39:00
stålis
8/ Ooops! "Bestialistiskt". Onödig neologism, när "bestialiskt" räcker så bra.
Inlägg #10: Postat: 2006-07-13 15:45:00
stålis
Läste Masouds senast i DN i dag. Ordridåer. Vad menar karln? Varför måste hans text vara så tvetydig? Göran Hägg, retorikexperten, och allt intesägande tals fiende nr.1, borde utnämnas till redaktör för
DN:s debattsida. Som det nu är, publiceras ofta bra texter, men lika ofta texter vars enda merit är att författaren är en känd politiker eller företagsledare eller professor.
Inlägg #11: Postat: 2006-07-13 15:45:00
CMO
8/Varför är det mitt fel att sunniterna och shiiterna slår i hjäl varandra?
Inlägg #12: Postat: 2006-07-13 16:17:00
Janne B
11/I min ganla folkskola hade vi en skamvrå där vi fick stå 10 minuter och begrunda våra illgärningar...de var nog i nämnda klass;
Inlägg #13: Postat: 2006-07-13 19:23:00
GunnarL
8 o 11/ Detta är en intressant vinkling som Stålis gör! Kan det vara så, att Lars Nilsson och CMO ligger bakom alla dessa illdåd? CMO försöker verka frågande men vem vet? Lars Nilsson har enligt egen utsago vistats mycket i Sydamerika och det där med att borra hål i huvudet på folk låter i alla fall lite indianskt/sydamerikanskt.
Inlägg #14: Postat: 2006-07-13 19:25:00
GunnarL
f/ Att skära fingrarna av folk tror jag CMO skulle jämställa med en häftig inspark på Teknikum - lite skit får man tåla! Ja, onekligen ett intressant grepp av stålis!
Inlägg #15: Postat: 2006-07-13 20:52:00
CMO
13/ Nejdå trepanering är en gammal tradition som förekommit även i våra trakter. Länk: historiska.se
Inlägg #16: Postat: 2006-07-13 20:53:00
CMO
12/ ????
Inlägg #17: Postat: 2006-07-13 21:30:00
Janne B
CMO / 12 var väl ett slags skämt men eftersom du inte förstod det så var det väl rätt misslyckat av mig!
Inlägg #18: Postat: 2006-07-13 21:50:00
GunnarL
15/ CMO, jag rekommenderar varmt en bok som heter "Sinuhe, egyptiern"av Mika Waltari. Där trepaneras vid flera tillfällen, och dessutom är det en i många avseenden bra bok om egyptisk fornkultur!
Inlägg #19: Postat: 2006-07-13 21:53:00
GunnarL
f/ Jag vet att jag är långt ifrån ämnet nu, men jag har på sistone läst en massa om egyptisk kultur under faraonerna! Fascinerande! I många avseenden en kultur minst lika humanistisk och rättssäker som nutidens. Men man använde inte trepanering som tortyrmetod utan endast i medicinskt syfte.
Inlägg #20: Postat: 2006-07-14 17:38:00
stålis
Har som vanligt "häcken full". Så jag hinner inte skriva något spirituellt som svar.
Men tack för att ni fick mig att dra på smilbanden: Gunnar L den omutlige sanningssägaren, Janne B den lärde muntergöken och självdistanserade, intelligente CMO i USA. Att ni är intelligenta innebär inte att ni alltid har rätt! Historien vimlar av extremt intelligenta mänskor, som haft extremt fel.
Laddar...