|
Inlägg #1: Postat: 2006-07-12 19:55:00
|
|
GunnarL |
Även för mig var det en av de första filmerna jag såg - en riktig snyftare! Och så hade vi en lärarinna som läste boken för oss. Över huvud taget ägnade hon i stort sett 2-3 timmar per dag till att läsa för oss. Det var "Barna från Frostmofjället", "Kullagulla", "Anne på Grönkulla" "Vi i 64:an" och många, många fler. Ändå hann vi med att lära oss alla åar och städer i Sverige! Även de mest illitterata satt som små ljus med gapande munnar och ville bara höra mer och mer!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-07-12 19:59:00
|
|
GunnarL |
Sen var jag lyckligt lottad när det gäller film! Dels var mina föräldrar riktiga biofantaster och drog med mig på bio innan jag ens kunde gå - jag sov i mammas knä. Och när jag blev lite större var min bäste kompis pappa biomaskinist. Så när vi ville se Tarzan barnförbjuden så gick vi upp till honom och såg den från maskinrummet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-07-12 21:14:00
|
|
kjellekborg |
Min mor städade på biografen Röda Kvarn så jag fick tillfälle att se lite av filmerna innan vi började städa. Varje månad hade hon två fribiljetter.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-07-12 22:16:00
|
|
Janne B |
GunnarL/ Jag har länge anat att du fått litteratur till dig tidigt. Därtill alla ord och berättelser på biografen. Hos mig var bion ersatt av Ord i massor i Missionshuset och Svenskkyrkan.Lyssnar man ständigt på ord med eller utan musik så fastnar det. Språket blir en källa att ösa ur. Vi är många här på Sourze som är rika, oändligt rika...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-07-13 22:40:00
|
|
kjellekborg |
Visst är det så Janne, och det är synd om alla människor som bara räknar rikedom i pengar. Edvard Persson sjöng ngt i stil med "Man kan inte ta med sig något dit man går..." Så sant!
|
| |