|
Inlägg #1: Postat: 2006-07-03 21:52:00
|
|
GunnarL |
Ramona, ren nyfikenhet. Vilken yrkeskategori organiserade "Ledaren"? Jag har aldrig hört talas om dem.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-07-03 22:22:00
|
|
Janne B |
Jag tror att detta fack hette "Ledarna".
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-07-04 09:39:00
|
|
Ramona Fransson |
Hej GunnarL och Janne B. Sant Janne facket hette Ledarna och tidningen de gav ut hette Ledaren. Jag var befäl ombord på Stena Line Germanica/Scandinavica Gbg-Kiel.
Arbetade med bank/info/fartygskassör.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-07-04 09:52:00
|
|
steno |
Ledarna är gamla Arbetsledareförbundet, ett fack för förmän och lägre arbetsledare. När dessa befattningar avskaffades har man gjort frenetiska försök att lansera sig som chefsförbund. Det har blivit en blandning av storhushållschefer,värmecentralschefer, butiksföreståndare mfl.Möjligheter att tvinga in någon har nog varit små utom på byggen och till sjöss.I mitt fack kommer man ur samma månad, det ökar månad för månad beroende på personlig service med juridiska tjänster mm
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-07-04 12:53:00
|
|
Janne B |
Tack för historien steno. Jag minns det som att en stort antal mellanchefer på olika håll länge känns sig förbigångna. Så hotades själva jobben också vid rationaliseringar. Kan det ha varit kring 1980? Ledarna skulle bli Livbåten för allas räddning. Fortsättningen kan jag ej.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-07-04 16:13:00
|
|
steno |
SALF var länge ett TCO-förbund men gick in och ut tills de blev uteslutna pga organisationsstrid.Sedan har de rekryterat ett antal disparata medlemsgrupper som inte haft någon större samhörighet
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-07-04 16:26:00
|
|
Janne B |
Jag har för mig att detta var en strid i och mellan facken som pågick rätt länge. En del svårt sårade kämpar fick dra sig bakåt för att slicka såren...Inbördeskrig gör extra ont i själen, om man har en sådan.
|
| |