|
Inlägg #1: Postat: 2006-07-03 20:21:00
|
|
Janne B |
Men från 1945 ungefär när alla landsvägar och järnvägar var dragna började utflyttning. De övre älvdalarna tömdes. Folk flytta in iväxande samhällen i skogslandet som Malå, Norsjö,Storuman Lycksele, Vilhelmina. Men från 1960 började stora utflyttningar från skogslandet ner till kuststäderna, främst Umeå.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-07-03 20:22:00
|
|
Janne B |
Många gruvor och fabriker slog igen. Men efter kusten blomstrade det. Uppe vid Mokkajärvi satt dock de gamla kvar....De unga tjänade sina pengar efter kusten eller nere i Mälardalen. Skogskommunerna blev utfattiga, hur skulle de klara åldringsvården utan pengar och utan ung personal...I Stockholm bor det fler Samer än i Lappland !
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-07-03 22:07:00
|
|
GunnarL |
Janne, Det finns väldigt mycket skrivet om detta redan Sara Lidman, Bernard Nordh, Åke Lundgren, P O Enqvist, m.fl.. Och som all historia är också denna intressant. Men inte mer unik än när Västergötland eller Småland befokades! Dock är "Populärmusik från Vittula" en höjdare - även om det i stort sett är nutid!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-07-03 22:16:00
|
|
Janne B |
3 GunnarL/ Visst. Men det rätt unika är att det byggdes hundratals torp i älvdalarna som bara röjdes upp och brukades av en generation.Sedan gick familjen från kanske det överbefolkade Skåne under. De hade försökt med en större livsomställning än amerikafararna./ Jag tror det finns få områden på jorden som snabbt befolkats under 1800 talet för att sedan nästan helt tömmas under 1900-talet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-07-03 22:19:00
|
|
Janne B |
På 1960-70 talen skedde stora "torpinventeringar" i Götaland. Det gällde i de flesta fall torp som använts och utvecklats under några hundra år. Ofta utvecklats till självständiga friköpta jordbruk. Det fanns lagar om den möjligheten. Men om ett torp var i "vanhävd" kunde en sjuk o fattig familj också slängas ut.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-07-03 22:20:00
|
|
Janne B |
Glad att du läst de nämnda författarna, själv har jag inte läst B Nordh. Åke L har fröjdat mig.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-07-03 22:41:00
|
|
GunnarL |
4/ Ja, Du har rätt - det kanske är unikt! Jordbruken var kanske utsiktslösa från början - ett oavbrutet krig mot ett ogästvänligt klimat. Ett omåttligt slit för brödfödan som inte höll längre när industrisamhället slog igenom! Men visst är det intressant.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-07-03 22:47:00
|
|
Janne B |
På 1960 talet hörde jag berättelser att skånska och småländska bondesöner kommit upp med säd som fungerat därhemma, men som inte grodde efter Vindelälven. Så misslyckandet kom snabbt.Långt senare har ju lämpliga sädesslag "avlats"fram som tål klimater efter i var fall kusten. Likadant med äpplen,bärbuskar osv.Så skördarna efter bottenkusten blev efterhand lika bra som i Småland...Men det gav ändå inte tillräckliga inkomster..
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-07-03 23:14:00
|
|
GunnarL |
Janne, vi kunde gärna diskuterat det här längre. Norrlands historia intresserar mig, bl.a. på grund av att jag varit mycket i Västerbotten och arbetat. Men tyvärr - mitt i denna sommarhetta är jag hänvisad till att arbeta även under mogondagen. Jag anar redan väckarklockan! Men jag önskar Dig en god natt Janne B!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-07-04 09:23:00
|
|
Janne B |
Omfattande flyttningar från inland till kustland tycks äga rum på många håll i världen. Skälen är rätt olika men kanske historiens största folkomflyttning pågår just nu.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-07-04 14:46:00
|
|
Elina |
10/ Just nu , ja men om några tiotal år, kanske före, måste folk flytta igen som klimatflyktingar från översvämmade kuster. Pågår redan nu. Något för underbefolkade Norrland?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-07-06 14:53:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Smålänningar etc flyttade dit och till amerika. Skåningarna drog till moderlandet dvs Danmark
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-07-06 16:09:00
|
|
Janne B |
12 Jag hoppas att det var så. De småländska kärva förhållandena var nog bra övning för ett liv i Västerbotten. Men räckte det för Lappland?
|
| |