För ett autonomt Norrland

Inlägg #1: Postat: 2006-07-03 14:44:00
Janne B
Uppdeleningen i Tjeckien och Slovaken blev inte till fördel för någon. Lite mer självstyrelse som England - Skottland är nog bra. Liknade rörelse i Spanien riskerar att gå för långt.// Vill folk i Gästrikland verkligen gå med? Dalarna känns mer son Norrland än Svealand! Borde inte Norge återfå Jämtland?
Inlägg #2: Postat: 2006-07-03 16:21:00
Janne B
Men något bör göras åt det ohanterliga begreppet Norrland. Det är modernt med Regioner. Låt Västerbotten, Norrbotten och Lappland bilda en Region med Umeå som centrum. Där finns redan i dag en stor naturlig samhörighet. // I nästa steg bör Sundsvall få bli centrum i en Mittregion omfattande Ångermanland,Medelpad, Hälsingland,Jämtland och Härjedalen. // Allt bättre kommunikationer gör sådana lösningar möjliga.
Inlägg #3: Postat: 2006-07-03 16:35:00
Leif-Arne
Men nu tog du väl ändå i. Ehuru född i Fjordlandet så är jag uppväxt i Jämtland med en far som var djup rotad i den väst jamska myllan. Du repressenterar inte mig, inte någon annan än dig själv. Nöj det med det.
Inlägg #4: Postat: 2006-07-03 16:36:00
Nartin
motviljan är ömsesidig. Lycka till med infrastrukturen.
Inlägg #5: Postat: 2006-07-03 16:38:00
Leif-Arne
Vad gäller transföreringar så finns en mycket snyggare lösning än de som brukas idag. Vi har ett generationskontrakt, förr tog barnen hand om sina föräldrar, det hade ju själv blivit omhändertagna som små i sin tur. Idag funkar det inte så, folk flyttar runt mm. Tanken är att vi ändå uppfyller vårt generationskontrakt via skattsedeln.
Inlägg #6: Postat: 2006-07-03 17:10:00
Torbjörn
Om det nu är så att Norrland är en så exceptionellt lönsam del av Sverige vissa påstår att det är en myt så gäller det väl snarast naturtillgångarna. Norrlänningarna är väl inte särskilt lönsamma som invånare, kommer de att bli det som autonoma?
Inlägg #7: Postat: 2006-07-03 18:48:00
GunnarL
Äntligen lite goda förslag på den här sidan! Norrland som autonom stat kommer att göra succé och få ett välstånd som övriga Sverige bara kan drömma om! I dag kom t.ex. Folksams stora undersökning "Hälsoindex", som visar att norrlänningar är sjukast i Sverige smålänningar är givetvis friskast - dumma som vi är.
Inlägg #8: Postat: 2006-07-03 20:16:00
Janne B
Det vore verkligen kul att skriva en helt seriös artikel om den stora inflyttningen till Norrland från 1750-talet till ungefär 1920. Carl von Linne "upptäckte" alla rikedomar och möjligheter. Så någon miljon? flytta Norrut i stället för till USA. Många lyckades väl men oerhört många gick under på många olika sätt. /Ska jag orka skriva/
Inlägg #9: Postat: 2006-07-03 21:36:00
Torbjörn
Sedan har vi det här med misshälligheten mellan Jämtland och Medelpad. Och mellan byarna Hjoggböle och Kramvattnet. Jag föreslår att Hjoggböle blir egen republik!
Inlägg #10: Postat: 2006-07-03 23:41:00
Janne B
TATTARSTAD: I Tanum i Bohuslän finns resterna av en tattarstad som var befolkad av hundratals människor
under 1800-talet. Varifrån de kom vet ingen, men en skollärare besökte en gång samhället och
skrev ner hela händelsen. Stället ligger nära Vassbotten vid gränsen till Norge. Bostäderna var
nedgrävda under marken och lämningarna syns ännu tydligt i terrängen // Ytterligare en bit av Fattigsverige. God natt.
Inlägg #11: Postat: 2006-07-04 07:50:00
Nähädu
Måhända lite talande att samme skribent som för ett halvår sedan beklagade sig över att behöva arbeta för brödfödan idag kräver ett fritt norrland. Det första som skulle behövas i detta nya rike vore nämligen att kicka såna som inte vill arbeta söderut. länk: Länk: sourze.se
Inlägg #12: Postat: 2006-07-04 12:36:00
Torbjörn
"Vi har så att säga rensat ut dom mindervärdiga element ingen folkstam behöver." Detta citat skulle kunna vara hämtat från en Eutanesi-kongress i Nazityskland men återfinns alltså i en artikel på Sourze. Klart anstötligt!
Inlägg #13: Postat: 2006-07-04 18:37:00
Elina
Ja! Lycka till! Kanske du måste ta ett jobb för att bygga upp infrastrukturen och lite annat.
PS. Får vi sydborna vandra på fjällen eller blir det en avgift för 08- borna?
Inlägg #14: Postat: 2006-07-05 06:07:00
Per W
Naturtillgångar är inte värda ett vitten i sig där dom ligger! Någon måste bryta dem , hugga dem eller bygga ut dem. Samt transportera dem till marknader där de kan säljas. Och vem har gjort det i Norrland? Jo, syfsvenskar.
Inlägg #15: Postat: 2006-07-05 14:18:00
MarcusWennberg
För att klara konkurrensen måste antalet arbetare inom gruv, stål och skog/trä industrin minska. Vattenkraft till salu skulle få hård konkurrens från andra energikällor och därmed minskad vinst
Sjukvårdskostnader, underhåll av vägar etc räknat per capita skulle skjuta i höjden.
Glad om jag slipper bo i ett "fritt" Norrland
Inlägg #16: Postat: 2006-07-06 14:43:00
Thomas L. Aabo
Ett redigt pågasvar har du fått privat ifrån Skåne. Mer hinner jag inte med. Vill du resa ut själv eller ska vi hjälpas åt?
Inlägg #17: Postat: 2006-07-11 18:38:00
CMO
Kan du berätta mer om hur man blir äkta norrlänning och därmed rättmätig ägare av naturtillgåmgarna? Räcker det med att man bor där eller har bott där någon gång i sitt liv. Själv är jag född i norrland, kommer jag att få en check med posten varje månad eller måste jag då också bo i mygghelvetet? Måste man inneha skoter, älgstudsare och hembränningsapparat?
Inlägg #18: Postat: 2006-09-17 13:46:00
Alida Bok
Var hade du tänkt att den södra gränsen till nya fria Norrland skulle ligga?

Mmariann Andersson
Länk: alidabok.net
Inlägg #19: Postat: 2006-09-17 14:50:00
HonkyTonkMan
Malmen är slut om mellan 50 och 70 år, ni skulle inte kunna odla er egen mat, och med tanke på de flesta norrlänningars inställning till samerna, skulle ni ha ett inbördeskrig innan ni varit självständiga ett år ens. Och lycka till med att träffa handelsavtal med era grannar, ni behöver det med er inställning till EU.
Laddar...